/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
dansegulv i haven
Fra : Rosalil
Vist : 617 gange
100 point
Dato : 27-07-13 17:30

Som overskriften antyder har jeg en ide.....men hvordan søren laver man det?
Gulvet skal være ca 4x4m, og skal placeres et skyggefuldt sted i haven.

Grunden hælder, så bla for at gulvet skal være plant, tænker jeg der skal bruges nogle cementsokler.
Og bygges over nogle strøer og evt rekler (er det det samme?), øverst havde jeg tænkt der skal være vandfastefinerplader (behandlet, så de kan tåle vejr og vind)

Men hvordan skal jeg beregne materialer?
Hvis jeg er heldig vil der max være 22 mennesker på gulvet. Men man ved jo aldrig om der en dag virkelig skal være fest

Hvor mange sokler skal jeg beregne? Hvor stor skal afstanden mellem dem være.
Hvor store skal finérpladerne være, er store plader bedre end små?
Hvilken overfladebehandling er bedst? - gulvet skal være lidt glat, uden af være for glat. Og overfladen skal kunne tåle både sol og frost.
Hvordan skal jeg bygge skellettet op til pladerne, er der en måde som er bedre end andre?

Vil det være en fordel at dække gulvet over med presenning om vinteren, eller vil det give fugtskader?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 27-07-13 18:39

Spørg tømren der skal lave det, han vil kunne give dig en god forklaring...

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 27-07-13 18:50

Du er kvik

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-07-13 19:53

hvis du nu er lidt smart, laver du en terrasse med fliser i den størrelse du vil have dansegulvet.
så laver du et trægulv på den måde, at du lægger brædder ud med 30 cm fra midt til midt. derpå kan du så skrue krydsfinerpladerne når du skal holde bal, og bagefter er det hurtigt at fjerne dem igen så du har en almindelig terrasse.
på den måde kan pladerne holde mange gange så længe som hvis de lå der hele tiden.
og så slipper du også for en masse beregninger på bærende tømmer og hvad der ellers skal til

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 27-07-13 20:32

Trimare46
Det var også en ide. Men det lyder også meget dyrere.

Skal der ikke graves helt ud i 25cm dybde, lægges stabil og sand helt i water, før fliserne lægges.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-13 22:27

Det bliver meget besværlig at opbygge et sikkert bærende system på skrånende terræn. Det skal jo også hold i årevis udendørs, så det kan ikke bare laves i træ uden konstruktiv fugtbeskyttelse (tag).

Tag hellere besværet med at grave grunden plan på et areal og fyld op med mindst 20 cm kapillarbrydende gtus. . Der kan du lægge støbefinerplade direkte på gruset . Flere plader kan samles med jernlasker på bagsiden . De fjernes nemt og opbevares ude på højkant på sten fri af jorden .

På denne måde er der intet problem med belastningen, og ingen kan falde igennem.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-13 22:28

Husk på at 22 mennesker er en last på ca 2000 kg og den er dynamisk voldsom hvis de danser i takt.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 27-07-13 23:37

transor

Det lyder også som en fin ide.

Hvor kraftige tror du pladerne skal være, de findes flere i forskellige tykkelser, Hvis man skal kunne flytte dem frem og tilbage er 12mm vel det bedste?

Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvilken slags grus man kalder kapillarbrydende, det ser ud som om det har noget at gøre med stenenes størrelse, kan du beskrive det mere præcis?

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-13 23:55

du behøver ikke grave så meget ud. hvis du har 5 cm sand er det fint nok. det skal bare være til at rette af.
og det du graver ud i den ene side, kan du bruge til at hæve den anden side med. så skal du bare have et lag sand ovenpå til at lægge fliserne i.
og hvis der bliver for høj en kant der hvor du lægger på, kan du lave en kant med sokkelsten eller lign. til at holde på det.
det er helt sikkert både lettere og billigere end at lave punktfundament og bæringer til gulvet.
og fliser kan du få fra ca 70 kr/m2.
skal du have tømmer der er kraftig nok, snakker vi hurtigt 30 kr/m.
dertil kommer plader i mindst 22 mm og de er heller ikke gratis.
hvis du laver med en gang forskallingsbrædder, snakker vi ca 6 kr/m og så kan du bruge en tyndere plade, fordi du kun har 30 cm imellem forskallingen.
mit bud er, at det kan gøres for under 4000 kr, og det er vel ikke så galtog så er der garanteret ikke noget der knækker og braser sammen når i svinger træbenet.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 28-07-13 12:35

Det lyder overkommeligt på flere måder, en rigtig god ide.

Har du også en ide til hvordan jeg kan overfladebehandle pladerne, så de ikke bliver for glatte men dog glatte. Begge dele belaster nemlig knæ og ankler.

Kæft jeg glæder mig til at danse på mit havegulv!

Godkendelse af svar
Fra : Rosalil

Dato : 29-07-13 15:50

Tak for svaret trimare46.