/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Genvex skaber støvproblemer på møbler
Fra : futze
Vist : 1018 gange
100 point
Dato : 20-07-13 14:01

Hej Hvad kan årsagen være når der lægger sig et let fedet støvlag overalt i huset.
jeg har et Genvex 185S anlæg med et F7 filter foran udeluften.
Dette filter skifter jeg hver 3 mdr.
Bor i en provinsby i nærheden af toge og busser.
Hilsen
futze

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-07-13 19:26

Citat
fedet støvlag overalt

Kommer det nu også fra dit anlæg? så burde der vel også være en klæbrig 'masse' i udblæsningen?
NB: i denne varme, syntes jeg at alt hvad jeg rører ved, er klæbrigt.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-07-13 21:30
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-07-13 22:24

Dårligt virkende/ineffektiv emhætte + at det er sommer med deraf følgende høj absolut fugtighed er årsagen. Smog vil i nogen grad passere et F65 filter. I særdeleshed hvis det er billige syntetiske filtre. Noget bedr er glasfiberfiltre. De holder klassificeringen. Skal du fuldkommen effektiv have has på smog hedder klassificeringen F95 eller derover. Dette koster slemt på filtre og i særdeleshed elforbrug til ventilatorer og må nærmest betegnes som ret vanvittig overkill.

Fugtigheden og indefra kommende forurening er normalt problemet. Fugten er det lidt småsvært/dyrt at gøre noget ordentligt ved. Så snart udetemperaturen kommer ned og man begynder at varme stopper støvet med at klistre og kan igen tages med støvklud og støvsuger.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 21-07-13 23:09

Hvis du mener om Emhætte udsugningen går igennem Genvexen er svaret nej.
Den går op på taget i en særskilt kanal.
Det der er underligt er at der konstant ligger partikler rundt på møbler og flader i huset, og når solen skinner ind ad vinduet ses tydeligt de partikler på 1-2 mm der farer rundt i luften.
Jeg bruger F7 filter 50 mm fra Sundthus.dk
vare nr. GVF60701.
Mit udsugnings filter F5 i Genvexen er meget støvet men ikke spec. fedet.
Problemet er der hele året.
Ved udblæsnings ventilerne i stuen og værelser er der et meget fin lag støv i kanten af ventilen..
Det oplyste du for år tilbage, var når luften ramte ventilen , dannedes der her det fin grålige støv.

Mit spørgsmål går på, hvor fan kommer de partikler der farer rundt i huset. fra ??

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 22-07-13 00:37

Tæpper, planter, tøj, mennesker, madlavning, tøjtørring (gammeldags kondenstørretumblere kan være slemme). Høj luftfugtighed er en af de helt slemme. Så trives husstøvmider.

Skal man lave rene rum, hedder det meget stort luftskifte. Op til +100 gange pr time og gennem forfilter ->finfilter og til sidst absolut filter. Så kan man begynde at snakke klassificeringer. Med den halve gang pr time man bruge i enfamilieshuse hjælper det ikke meget, idet den "forurening" der optræder fra mennesker og alt hvad de laver er meget større. Tænk på at hvis der skal skæres i dig, bruger man nogen steder et laminart airflow med en luftmængde på oftest +10000 m³/h. Så kan man opretholde en tålelig renhed på selve OP lejet. Men allerede ude bag læger og sygeplejersker er rummets klassificering vildt meget højere måske klasse flere millioner. Og det på trods af net, kitler og alt muligt. Altså, menneskellig aktivitet er noget skidt.

Du kan så være glad for du løbende fjerner meget af det luftbårne støv (jvf dit beskidte udsugningsfilter). Stammede problemerne udefra havde du haft voldsom tilsmudsning af dit indtagsfilter. Bøvler man med smog, bliver filtret kulsort og kan lugte brændt. Ses sommetider op og ned af motorveje og tidligere i byer med raffinaderier, værfter og den slags.

Dine indtagsfiltre snupper 65% af partikelstørrelse på 1 my. Har du selv et gæt på hvad de fanger af partikler der er synlige? Eller kan jeg hjælpe dig med 100%. Der er intet sært i det. Skal i gøre noget hedder det tjek af adfærd. Emhætte. Sørge for lav lavfugtighed - jo lavere jo bedre. Tjek støvsugeren. Er den ringe, er den virkelig en støvkilde/spreder så det fløjter. Det allerbedste er at have en centralstrøvsuger med afkast til det fri.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 22-07-13 06:15

Hvilke to hastigheder vil du anbefale på denne årstid på Genvex 185S.
Jeg køre meget lave hastigheder nu hvor de støvproblemer er opstået.
Jeg har sat et sommer krys i nu hvor udetemp. er over de 23 grader.
Og efter en vinter med fuld drift var veksleren ikke nævneværdig beskidt.
Er det en god ide at rense den i lidt sæbevand, inden montagen.
Støvsugeren er skiftet til den nye Miele med alverdens filter.
Jeg har hele tiden været klar over at støvpartiklerne i luften kommer ikke igennem
Genvexen, men slukker jeg for den, lægger partiklerne sig ikke på møblerne i samme grad.

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 30-07-13 06:54

Tak for svaret 3773.
SE lige mit sidste spørgsmål ?