/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Grøn, hvid, rød flag - hvorfra?
Fra : o.v.n.
Vist : 1083 gange
50 point
Dato : 18-07-13 21:38

På en køretur i eftermiddags så jeg et mindre flag på postkassen ved et hus, straks blev jeg lidt nysgerrig efter hvor det flag hører hjemme, set fra stangen er farverne grøn, hvid, røg og med et våbenskjold i det hvide felt, er der andre lande end Mexico som har et sådant flag? Jeg synes nemlig ikke at våbenskjoldet er magen til
https://da.wikipedia.org/wiki/Fil:Flag_of_Mexico.svg

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 18-07-13 22:26

Citat
er der andre lande end Mexico som har et sådant flag?

det tror jeg ikke.
Italien har grøn, hvid, rød i lodrette striber, set fra stangen, men vist ingen våbenskjold.

Mon flaget, som du så, har været vist "oprejst", for så har Iran grøn, hvid, rød i lodrette striber, og med våbenskjold i det hvide
- og Ungarn har modsat, altså rød, hvid, grøn i lodrette striber.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-13 22:57

Flaget er magen til Italiens flag bortset fra våbenskjoldet og striberne er lodrette altså ikke fra Iran, sikkert fra Mexico jeg synes bare ikke at våbenskjoldet er magen til

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-07-13 23:12
Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-07-13 23:15

og så har italien altså også flag med våbenskjold på: http://www.flags.net/ITAL.htm#ITAL0003

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 18-07-13 23:16

Det er lidt svært at vurdere det våbenskjold du har set kontra Mexico's flag. Men Mexico's flag er det eneste med våbenskjold i midten...

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 50 point
Dato : 18-07-13 23:17

Ved søgning får jeg også Bosnien Herzegovina: http://www.flags.net/BOHE01.htm#BOHE0100

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 19-07-13 09:26

Ungarns flag er rød-hvid-grøn med det nye rigsvåben i midten.

Striberne går på langs af flagets længde, hvorimod Italiens går på tværs.

https://www.google.dk/search?q=magyar+z%C3%A1szl%C3%B3&oq=magyar+z%C3%A1szl%C3%B3&gs_l=serp.1.0.0l2j0i30l8.4227.7929.0.11117.13.9.0.4.4.0.118.868.3j6.9.0....0...1c.1.21.serp.s8UG6k4b4SY

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 19-07-13 12:58

Citat
Mon flaget, som du så, har været vist "oprejst", for så har Iran grøn, hvid, rød i lodrette striber, og med våbenskjold i det hvide
- og Ungarn har modsat, altså rød, hvid, grøn i lodrette striber.

Sikke, jeg vrøvlede i går, det må have været varmen

Selvfølgelig mente jeg, at Iran og Ungarn havde farverne i vandrette striber.

Egentlig undrer det mig, at så mange landes flag ligner hinanden utroligt.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 19-07-13 13:49

I Ungarns flag betyder farverne:

rød = styrke
hvid = troskab
grøn = håb

Ved ikke hvad de står for i andre landes flag.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-13 15:04

Engang i aften accepterer jeg et svar, jeg skal nemlig på samme rute igen og nu vil farten blive sat ned så jeg kan nærstudere våbenskjoldet.
Tak for indlæg til alle

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-13 16:30

Citat
skal nemlig på samme rute igen og nu vil farten blive sat ned så jeg kan nærstudere våbenskjoldet.

Så tag et billede af det.

Du kunne jo evt. spørge den/de person/personer der har flaget, hvor det kommer fra, men tør du

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-13 19:15

Tak for svaret EXTERMINATOR. Det var den, jeg havde farten nede og vinden holdt flaget ud så jeg kunne se at den er rund forneden og lige i toppen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-07-13 19:29

Tænk? jeg troede kun der boede Danskere i Danmark???????
Citat
Andre landes flag
Ud over Dannebrog må du også flage med de andre nordiske flag, dvs. det svenske, norske, finske, færøske, islandske og grønlandske flag. Du må også godt flage med EU-flaget og FN-flaget.
Du må ikke flage med andre landes flag i Danmark, medmindre du har fået en særlig tilladelse til det fra det lokale politi.

Selv kan blive noget så )(&#%/" når jeg ser et NAZI flag i baghaven = men hvem brokker sig.
http://www.bolius.dk/alt-om/grunden/artikel/flagstaenger-og-flagregler/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-07-13 19:33

Ved så ikke om Bosnien Herzegovina er med af EU
men mener at kunne høre det ved den EU Melodi grande-prix - så det er sikkert rimeligt lovligt.

Men alligevel.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-13 20:19

Flaget er sat på en pind på postkassen - ikke på en flagstang, så det er næppe ulovligt
Citat
evt. spørge den/de person/personer der har flaget, hvor det kommer fra, men tør du
ja det tør jeg såmænd godt men der er grænser for min videbegærlighed, jeg fandt jo ud at det med hjælp her på Kandu
Citat
Så tag et billede af det.
det er vist værre end at snakke i håndholdt mobil under kørslen så det lader jeg være med, har dog gjort det engang da jeg kørte over Storebælts broen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-07-13 20:44

Citat
set fra stangen er farverne grøn, hvid, røg og med et våbenskjold i det hvide felt
Hm...

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 19-07-13 22:24

Mexico flag er grønt ved stangen hvidt i midten og rød yderst.

Rød - står for foreningen af de Mexicanske stater
Hvid - for deres tro
Grønt - for landets uafhængighed.

Symbolet i midten - er der en ørn som har en slange i munden og står på en kaktus med egeløv under med en rød sløjfe.

jeg har et meget tydeligt billede af flaget.
Irans flag er fra oven grønt - hvidt - rødt. på den grønne og røde farve er der en hvid bort i farverne med teksten på arabisk - Gud er stor - 22 gange

i det hvide er der et par åbne kurver med en fakkellignende ting i midten.

Den grønne farve er fra gammel tid grundfarven i muhammedanske flag - hvid betyder renhed - rød for revolutionen og viljen til at forsvare sig.
Ungarns flag - er fra oven rød - hvid og nederst grøn.
Farverne er taget fra det gamle kongevåben og anbragt efter samme mønster som Tricoloren (Frankrig) det fik officiel status i 1848.

Og med hensyn til Dannebrog, skal det andet flag sidde på flagstangen Under Dannebrog. og tilladelser som i har beskrevet.
Det var vist hvad jeg kunne bidrage med.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-13 22:37

Lad nu ikke det hele gå op i røg bentjuul vi skulle nødig starte en naturbrand her midt i ferien