/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mod Bladlus
Fra : svendgiversen
Vist : 704 gange
100 point
Dato : 17-07-13 16:03

Vi har bladlus på læsiden, både i blomster og hæk,

Jeg har hørt at en sæbe opløsning skulle være effektiv?
Hvilken sæbe og hvilken koncentration??

Eller hvad er bedre, mere effektiv???
Vi vil helst undgå toksider i vor øko have.

Har købt en tryksprøjte billigt hos Harald Nyborg, men AK, der mangler en samle muffe,
Hvis I investerer hele 59 kroner der, så check at det hele er der...

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 110 point
Dato : 17-07-13 16:15

http://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/296.html

Indlæg 7 af 16, læs også længere oppe om afskylning.

Jeg mener at det var næsten samme opskrift jeg brugte for nogle år siden på roser, kræene dør hurtigt da insekters åndedræt jo foregår gennem flere små huller i deres hylster.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 17-07-13 16:56

få fat i brændnælder og klip dem i stykker på 10-20 cm og læg dem i en med vand ,lad dem stå i et par døgn si det igennem en sigte og sprøjt så bladlusene det plejer de ikke at kunne stå for

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-07-13 16:58
Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-07-13 18:16

Citat
Modforholdsregler: Gentagne oversprøjtninger med koldt vand kan hæmme udviklingen af bladlus.
Sprøjtning med mælk er et råd der kan anvendes til udendørs planter. Ved sprøjtning i solskin bliver mælken hurtigt sur, hvilket lusene ikke bryder sig om.
Sur mælk lugter ikke godt indendøre.

http://www.plante-doktor.dk/bladlus.htm

Man kan på intet tidspunkt blive helt af med bladlus i en have, men man kan holde bestanden nede.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-07-13 18:21

Citat
Tips mod bladlus
Klem lusene ihjel med fingrene. Ser du sammenkrøllede blade, så fjern dem, og skaf dem væk fra din grund.

Sprøjt lusene væk med vand. Men husk, at planten kan have sværere ved at klare en hård stråle end luse-angrebet.

Vask dem væk med sæbesprit. Skal gøres om aftenen, når solen er væk. Gentag behandlingen ugen efter.

Sæbesprit: Bring 5 dl vand i kog og tilsæt 2 dl brun sæbe. Lad køle af og tilsæt 2,5 dl sprit. Koncentratet fortyndes med 4,5 l vand. Denne blanding skulle række til en hel sommers forbrug.

Husk: Mariehøns elsker bladlus. De kan fortære op til 100 lus om dagen.

http://www.idenyt.dk/Haven/Blomsterhaven/Sadan-kommer-du-plantesygdommene-til-livs-og-holder-planterne-flotte-62848

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-07-13 18:34

Der er så mange råd

Sprøjt med naturens egne midler

Selvom du holder haven giftfri, kan du sagtens sprøjte løs. Du skal blot bruge naturens egne sprøjtemidler. Vi fortæller hvordan du kan fremstille dem.

http://www.antikabc.dk/frontpage.aspx?id=0&dbid=6688

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-07-13 19:29
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-07-13 22:42

Nu har jeg jo kun erfaring med utøj i stueplanter, men der plejer jeg, at bruge vand med sprit og en lille sjat sulfo i mod bladlus.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-13 23:23

Forslaget med brændenælde udtræk er effektiv og uskadeligt for alt andet end bladlusene, ellers kan du købe en speciel insektsæbe, brug ikke almindelig sæbe beregnet til tøjvask eller håndsæbe, heller ikke brun sæbe

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-13 23:25

Der var jeg for hurtig - igen brun sæbe kan bruges til en hjemmelavet insektsæbe:
http://huspaalandet.dk/insektsaebe-mod-skadedyr.hus

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-13 23:37

Ikke for noget men er du ikke ude med et ord som ikke har nogen betydning sammen med insekt bekæmpelse? Toksider?
navnet for kemisk insektmiddel er: Insekticid, nogle af dem er ikke så skadelige som andre fordi de er udvundet af naturlige plantetoksiner - ikke toksider

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-07-13 14:05

Tak for svaret LuffeA.