/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Danmark er knastør - hjælp søges.
Fra : ebg_888
Vist : 915 gange
500 point
Dato : 16-07-13 22:47

Danmark er knastør, og tørke truer.

I de nærmeste uger er der heller ikke udsigt til regn, og varmen vender tilbage.

Derfor vil jeg endnu engang tillade mig at bede jer gode Kandu'ere om at tænke på pindsvinene, som lider voldsomt under manglen på vand.

Det gør de jo desværre på mange tidspunkter af året, da det i dag er svært for dem at finde vand i naturlige fordybninger, blandt andet i de parcelhusområder, hvor mange pindsvin nu til dags forsøger at overleve.

Pindsvin har brug for 1-2 dl vand i døgnet, og det er næsten umuligt for dem at finde uden hjælp fra mennesket.

Faktisk er tørst et af de hyppigste dødsårsager blandt pindsvin!
- og vi har færre og færre pindsvin i Danmark på grund af de hårde levevilkår.

Alt, hvad pindsvinene har brug for, er, at du stiller en skål med vand ud, og fylder den op dagligt
- da vandet jo hurtigt forsvinder her i varmen, og desuden vil blive brugt af fx fugle til at drikke af og bade i.

Bedst er det at bruge en skål, der ikke er så let at vippe, så vandet ikke flyder ud - fx en underskål til urtepotter eller en af vandskåle, som man bruger til katte.

På grund af den udtørrede jord har pindsvinene også svært ved at finde deres naturlige føde, som snegle, biller, bænkebidere og andre insekter.

Pindsvinekendere oplyser, at tørkeperioder plager pindsvin så meget, at de til sidst ikke engang kommer ud af deres hi om natten på grund af udmattelse, men ligger og dør en langsom død på grund at tørst og sult.

Man skal ikke stille mælk ud, det giver i "bedste fald" pindsvin dårlig mave, i værste fald dør de af det - især ungerne.

Hvis du også vil hjælpe med mad, så vækker katte-tørkost glæde.

Hvis du vil hjælpe med en lille hule/bolig til pindsvinet, så er det nemt at bygge og kan også købes færdigt.
Naturlige hi/huler er jo også efterhånden svære at finde i de trimmede haver.

På den måde er du sikret daglig glæde af et lille hyggeligt pindsvin, der trisser rundt og grynter.

Men vand er selvfølgelig det vigtigste.

Vil du hjælpe? - så siger jeg så mange tak på pindsvinenes vegne

http://www.bt.dk/nyheder/pindsvin-doer-af-toerst
http://vejret.tv2.dk/artikel/id-70126179:tørke-truer-så-knastør-er-danmark-lige-nu.html

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 16-07-13 22:52

Med hensyn til hjælp til at finde føde, glemte jeg at nævne, at man kan vande godt inde under nogle buske, bedst om aftenen
- det vil trække biller, snegle og andre insekter til samt trække regnorme op - og pindsvinene vil kunne forsyne sig.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 16-07-13 22:55

Det med at vande jorden vil også hjælpe solsorte og andre fuglearter med at finde orme og insekter
- for havefuglene er den udtørrede jord jo også et problem.

Accepteret svar
Fra : jøjø

Modtaget 510 point
Dato : 16-07-13 23:18

Jeg har vandskåle flere steder i haven, og der er god brug for alle.
Der fyldes op hver aften, mindst.

Desuden har jeg 3 pindsvinehuler placeret med god afstand, da pindsvin jo helst vil være sig selv uden for parringssæsonen.

Men i øjeblikket er det jo parringssæson og pindsvinehannerne cirkler rundt og rundt om hunnerne i timevis og snøfter højlydt - indtil hunnerne giver sig for fredens skyld.

Husene bliver altid hurtigt taget i brug, og især dem fra "Vivara" er virkelig gennemtænkte
- ellers er de jo nemme nok at bygge selv.
Vejledning fås på nettet.

"Vivara" sælger også pindsvinefoder, men "mine" pindsvin foretrækker nu engang Whiskas okse-tørkost, og af og til en lille bid avocado.
Faktisk kan jeg høre dem knase tørkost ude i haven lige nu

Husene bliver renset hver sommer inden ynglesæsonen i juli-august.
Så håber jeg på unger (stiklinger) igen i år.

http://www.vivara.dk/product/id=812/pindsvinehus_xxl.html

Kommentar
Fra : prio

Dato : 17-07-13 12:27

Selvfølgelig vil jeg hjælpe pindsvinene og fuglene med at få slukket tørsten.
Det kræver så lidt, og betyder så meget.

Lidt fast føde til alle bliver det også til
samt et lille hus til pindsvinet

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 27-08-13 23:23

Tak for svaret jøjø.

Kommentar
Fra : guenter

Dato : 11-09-14 10:38

Da jeg fandt ud af, at jeg havde pindsvineunger i garagen satte jeg vivara mad ud til dem. Det blev spist i en periode, men nu her på det sidste bliver maden dækket til med små sten fra gulvet i garagen. Hvad mon det er for et dyr, der måske gemmer til dårligere tider? Jeg fodre også pindsvin ude foran køkkendøren, så jeg kan følge dem i udvikling og antal, men de opfører sig helt normalt.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 11-09-14 20:52

Citat
Hvad mon det er for et dyr

Ja, det er da lidt af en gåde! - håber, at der er en klog Kandu'er, der kan komme med et fornuftigt svar.

Hvis det er inde i garagen, at du blandt andet sætter mad til pindsvinene, kan det jo ikke være fugle (krager), at det drejer sig om.

Hvad med mus, eller slæber de altid maden med sig?

Det er dejligt at læse, at du gør så meget for pindsvinene.

Jeg prøvede også engang Vivaras pindsvinemad, den var god og alsidig, men i øjeblikket bruger jeg Whiskas til mine små logerende.

En af dem bor også i garagen!

Kommentar
Fra : guenter

Dato : 11-09-14 22:52

Her til aften har jeg været ude og fjerne to håndfulde småsten med en diameter på 1-1½ cm. De var omhyggeligt anbragt, så al maden var dækket. For et par år siden havde jeg en mårfamilie under tager. Hvis den er tilbage, kan den så finde på sådanne noget? Jeg bor helt ude på landet med marker på flere sider, så her er mange dyr, men garagen er altid lukket med døre, hvor der lige er et hul nede ved jorden til katte og andre smådyr.