/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kalkrande i fuglebadet
Fra : lilleli
Vist : 2203 gange
200 point
Dato : 09-06-03 22:47

Hej jeg har købt et dejligt fuglebad i natursten - men hvordan holder jeg det fri for kalkrande - jeg har ladet det fylde med regnvad - det fik vi jo rigeligt af igen i går men der er nogle grimme hvide rande... nogen der har et godt råd???
PFT

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 09-06-03 22:50

Kan man ikke bruge almindelig eddike til at afkalke med ? de kalkrande er nok ikke til at undgå

Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 09-06-03 22:58

Hej Lilleli.

Hvis dit fuglebad er af kalksten må du ikke bruge sure rengøringsmidler, såsom eddike, og andre syrer ( Må kun anvendes hvis fuglebadet er glaseret).Ellers er der kun det hårde slid tilbage , En grydesvamp med en grøn skuresål ( kan købes i pakker med 10 styk for 10 kr.) og noget opvaskemiddel ,samt knofedt.

Hilsen Rita.

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 09-06-03 23:01

Det overrasker mig at du får hvide rande.... Har du haft vandhanevand i? I så fald må du igang med skuresvampen eller eddiken. Eddike må du dog ikke bruge, hvis dit fulgebad er af kalksten eller marmor - men mon ikke det er granit?

Vh. Rikke

Kommentar
Fra : lilleli

Dato : 09-06-03 23:02

hej nu er det sandsten - men det er nok det samme der gør sig gældende med eddike - og så må jeg nok bare i gang - men det er nu ligeså meget at jeg gerne vil holde det rent og klart - og med skurresvampen skal jeg jo i gang hele tiden eller??? det blev hvidt allerede i løbet af den første dag????

Accepteret svar
Fra : lillespir

Modtaget 210 point
Dato : 09-06-03 23:07

Hej Lilleli.
Har du prøvet at give det et tyndt lag madolie eller parafinolie og lade det trænge godt ind , inden du igen sætter det ud med vand i ??
Det er jeg sikker på,at det vil spare dig for en del rengøring.

Hej fra mig. Rita

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-06-03 23:15

Hej lilleli

Jeg har selv sådan et fuglebad. Mit er i granit. Den eneste måde jeg kan holde det rent på, er at bruge min ALTO højtryksrenser. Den tager både kalkrande og alger.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : lilleli

Dato : 09-06-03 23:52

hej alle - men specialt rita - jeg tror det vil være udmærket at lade det få noget olie inden jeg sætter det ud igen - nu bliver det vasket med skurresvamp og så får det olie - tak for hjælpen alle
lilleli

Godkendelse af svar
Fra : lilleli

Dato : 09-06-03 23:53

Tak for svaret lillespir.