/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Chevrolet Spark - motor temperatur ?
Fra : Spotbot
Vist : 1568 gange
300 point
Dato : 11-07-13 13:52

Hej alle sammen,

jeg er ejer af en Chevrolet Spark ´10
mit spørgsmål lyder på hvor varm en 1 liter 4-cylinderet motor må blive ?

bilen er ikke udstyret med nogen temperatur viser i form af et instrument, da det formodentligt er sparet væk. Den er dog udstyret med en lille rød diode lampe som kan indikere for høj temperatur
- den lyser også fint de første 3 sekunder der er tænding på. Men ellers aldrig.

Bilen har en stik til diagnose som jeg har brugt en ODB læser til, nu kommer problemet så:
ODB instrumentet skriver at motoren er 89-93 grader under bykørsel, landevej og motorvejskørsel.
Men holder jeg i kø ca. 5 min med motoren i tomgang er bilen 98-99 grader,
20 minutter i kø: 111 grader
- og det er kø i Danmark med maks. 25 grader omgivelsestemp

hverken blæseren der dækker hele køleren eller højtemperatur lampen starter.

Hvad gør jeg ? - bilen skal snart syd på ;) og skulle gerne med hjem igen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-07-13 13:58

Da det er trykkøler, er det ok. Den vil kunne klare en temperatur på vel omkring 110 gr. Inden der er tale om at den koger. Jeg vil mene at dit opgivne er en ok arbejdstemperatur

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-07-13 14:33

Temperaturen i tomgang bliver for høj.
Det er også noget grisseri at køre så længe i tomgang, og det er forbudt i visse byer og adskillige lande.
Dioden lyser kort når startprogrammet gennemløbes. Det er bl. a. for at kunne kontrollere at den virker. Det er OK.

Man kan have en mistanke om at funktionen, som skal starte blæseren ikke virker , eller at kølerblæseren er defekt.
Så længe du kører normalt ud af landevejen , er der ikke brug for kølerblæseren. Fartvinden giver lige så meget.
Men i hård bjergkørsel i lavt gear kan du få et problem .

Normal kølevandstemperatur lige efter topstykket er ca 90 ° C.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-07-13 14:34

Der er den mulighed at din temperaturlæser ikke viser kølevandstemperatur ,eller viser forkert.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-07-13 14:46

Som stilkene skriver,er det helt normal. Dog ville jeg lige få blæseren kontrolleret. En smal sag,på et værksted. Føler du at den bliver for varm ved bykørsel,(lysregulering) kan varmeapparatet hurtigt trække noget varme ud af systemet.

I mine unge dage,havde jeg en Taunus 12M, P4. Der var simpelthen ingen kølevinger på motoren.
Blev den overophedet,startede den aut. varmesystemet,og trak varmen ud af køleren på denne måde.

M.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-07-13 15:29

Den må jo naturligvis ikke blive så varm.
Hvis du kan komme til at tage kølerdækselet af, ville kølevæske jo koge ved 10 min tomgang, og dampen vælte op, desuden vil blæseren burde køre på livet løs.
Blæseren burde køre efter få min tomgang, ellers er temp.føler i køleren, blæser eller ledn. defekt.
Men det kunne jo også være dit ODB instrument, der vrøvler.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 11-07-13 15:48

Føleren viste 14 grader for kølevandet i morges kl. 7:45 da havde bilen holdt hele natten
Starter jeg bilen og begynder at køre ud af landevejen stiger temperaturen stille og roligt over 4-5kilometer.. Temperaturen stiger til de 94, hvor den så hurtigt falder til 89 og stabiliserer sig..
- ODB instrumentet virker - alle andre data, hastighed, omdrejninger, speeder position i % osv. passer 100%

Men holder jeg i et lys kryds, stiger den stille og roligt og kan på 5 min komme op på 100 grader.
Jeg ved godt alt det med køling og vindhastigheder som ikke er der når man holder i tomgang.

Spørgsmålet lyder, hvad jeg skal gøre ved det.. Hvordan fejlfinder jeg nemmest på skidtet?
Når jeg kommer syd på og holder i en kø op af et bjerg, ville jeg gerne have at den store blæser der sidder og dækker hele køleren bagtil; begyndte at blæse... måske ved 100 grader
når den så måske når 110 grader, kunne dioden da godt begynde at lyse ?
- i sær når man tænker på at sikkerhedsventilen vil åbne ved 20psi eller omregnet 1,3 Bar
- 1,3 Bar relativt tryk svarer vel ca. til 113-115 graders vandtemperatur.
Åbner sikkerhedsventilen vil trykket falde, og vandet begynde at koge, ergo jeg får et problem...

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-07-13 15:57

Du skal sikre dig at din ventilator starter ,og så skulle den kunne holde temperaturen. Nogle biler har svært ved at at holde køling, især i varme og den optager forankørendes varme udstødning. Men du er langt hen ad vejen når du har sikret dig at ventilatoren virker.

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 11-07-13 16:24

Jeg har ikke sagt at ventilatoren virker, jeg har sagt at jeg gerne vil have at den begyndte at køre, hvilket den ikke gør. Selvom bilen er 110 grader varm.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-07-13 17:00

Så virker den ikke heller. Jeg vil tro at du kan afprøve om det er giveren som ikke er i orden, ved at afmontere ledningen, og sætte den ril stel.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-07-13 23:41

Der kan være flere grunde til at kølerblæseren ikke virker.
Jeg har oplevet en mekanikker , som havde trukket leningen til en lygte tværs igennem , så den blokerde ventillatoren.

- Ledningen ikke genmontert efter en reperation, hvor blæsere var afmonteret.
- Relæ til hovedstrømmen defekt eller fejlplaceret
- blæseren i stykker i leje ,eller kul

termokontakt (hvis de er en) defekt eller ikke forbundet. Manglende stelforbindelse på motor eller ved blæseren. Programfejl eller fejl i computerudgang, hvis det er den som styrer blæseren.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-07-13 23:42

Det kan også være en overbrændt sikring.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 17-07-13 18:50

Du skal finde den termokontakt der starter blæseren. Den sidder som regel i køleren eller umiddelbart ved eller i termostathuset. Hvis den har to ledninger kan du "shunte" stikket og se om blæseren sætter i gang ( Husk at have tænding på: Ikke alle biler er lavet så de køler udenom tændingen ) Og så skulle du måske overveje, at få monteret et viserintrument i stedet for den røde uvirksomme dims ? Selvom den virker efter hensigten vil motoren være rygende varm når den tænder, og så er skaden måske allerede sket ?! For selvfølgelig skal blæseren køre ind imellem når du holder i kø. Min skal ikke holde mange minutter før den tydeligt kan høres, og viseren er ikke nået ind i det røde felt, når den snurrer lystigt.