/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win98 og 2000 på samme maskine
Fra : joker
Vist : 305 gange
100 point
Dato : 09-06-03 21:43

Jeg har på nuværende tidspunkt win2000pro installeret, men vil gerne have win98 også. Jeg har en hardisk på 80 GB, som win2000 ligger på og en tom 4 Gb harddisk, hvor jeg gerne vil have Win98 på.

Hvordan gør jeg det?

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 09-06-03 21:49

Den gyldne regel er at man altid skal installere det nyeste operativ system til sidst. Så umiddelbart vil jeg mene at du skal installere Win98 og derefter geninstallere W2K.

Alternativt kan du hente en "boot-manager" fra f.eks www.tucows.dk

Men normalt kan man ikke undgå at skulle installere operativsysterme igen.

mvh/HJP

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-03 22:01

Med Partition Magic kan du trække w2k sammen - rykke den lidt - indskyde w98
Med PM kan du så lave boot manager i w98. (os vælger)
På samme HD må ingen styresystemer starte efter 8gb (1024 cyl)men godt flyde ud over.
Emesen.

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 09-06-03 22:01

hmmmm, det burde være ganske ligegyldigt om du installerer win 98 eller 2000 først da jeg kan forstå du vil have det på 2 forskellige diske.... I biosen sætter du den til at boote f.eks på din 80 gb disk, installer w2k på den, hvis du ikke allerede har gjordt det.
Men hvis du allerede har installeret w2k, så er det bare at installere 98 nu. Sæt biosen til at boote på din 4 gb disk og installer win98 herpå... tada og du er kørende....

Mvh
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : joker

Dato : 09-06-03 23:09

nu har jeg prøvet nogle forskellige muligheder, men jeg kommer frem til det samme hver gang:

Fejl ! SU-0013
Opret en MS-DOS-Bootpartition, hvis du har HPFS eller Windows NT-filsystem. etc.

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 09-06-03 23:15

kør fdisk på den og lav en ny partition med fat32... det er nok det...

mvh
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-06-03 07:25
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-06-03 07:28

Se på Drive Partitioning startdisk.com.