/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
op og ned med jordbær
Fra : svendgiversen
Vist : 937 gange
45 point
Dato : 09-07-13 17:05

Jeg plukkede to jordbær i vort nye højbed, da der var lidt jord på, lagde jeg dem i vand,
og mærkeligt, det ene jordbær svømmede oven på, det andet gik til bunds...

Tør jeg nu spise dem begge?
Skal nye, frisk plukkede jordbær ikke gå til bunds, når man skylder dem??

Vi er kun lige begyndt med jordbær, næste år har vi flere, og vi vil satse på den rigtige sort...

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 55 point
Dato : 09-07-13 17:08

Hej Svend.
Det jordbær der svømmer ovenpå har bare manglet vand.
Så det er måske lidt "hult" indeni.
Så det er lettere end det der ikke har.
Spis du dem roligt, det fejler intet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-07-13 18:09

Pia har nok ret. Men alligevel ville jeg skære den over først.Der må være et eller andet.......

Her i huset er det mig der skræller kartofler. Og jeg har tit lagt mærke til,at hvis èn stiger op til overfladen,er der næsten altid "hus" i. Kassabelt.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-13 18:26

At nogle af bærrene svømmer ovenpå kan skyldes lufthuller som ses når de bliver skåret over.

Den rigtige sort ?
Min søster har planter der stammer fra vores farfar, det er en af de helt gamle danske sorter, de er små og mørkere og smager 5-10 gange kraftigere, altså ren og skær nydelse.

Og nej, jeg skriver ikke hvor hun bor, EU vil sikkert rydde bedet da bærrene ikke opfylder kravene for mindstestørrelse og udvandethed

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-07-13 19:29

Mystikken stiger, efter to timer i vand lå det ene jordbær staig ovenpå og det andet på bunden,
så skar jeg dem begge midt over, og ingen synlige tegn på råd eller anden overlast på nogen,
men de to halvdele fra bunden ligger stadig der, og de to andre ovenpå?

Angående sorter, det kan være to forskellige, min kone købte og jeg fik planter fra en gammel nabo..

>en af de helt gamle danske sorter...

Så håber jeg det er en (vist) Dybdahl, som jeg husker fra min barndom, den smagte af jordbær,
så kom de mere roboste og givtige Singana jordbær, men det var ikke det samme.

>>små og mørkere og smager 5-10 gange kraftigere, altså ren og skær nydelse.

Hvis det er den gode gamle Dybdal, kan jeg få et par aflæggere?
eller hvor kan man stadig købe den??

Hvis det ikke er Dybdahl, hvad hedder den så og hvor kan jeg købe den???

Jeg bor nu i Egernsund,tæt ved Tyskland, men henter gerne jordbær aflæggere længere nordpå...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-07-13 19:30

Hmm.. Interessant opdagelse, det ville jeg aldrig have bemærket for jeg ville have spist dem ude i bedet, rub og stub, - med sand, jord og hele molevitten!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-07-13 19:40

Du har ret, det er Dybdahl, som smager ufatteligt godt. Senga Sengana’ har vi haft i mange år, men desværre er den meget sårbar overfor gråskimmel, og vi er af denne årsag, hoppet på nyere sorter, men vi vil vende tilbage til de gamle igen!

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/jordbaer_og_rabarber/555.html

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-13 20:20

Det er Zefyr, eller Zephyr.......jeg vil mene at sidste er mest korrekt

http://leksikon.arla.dk/Guides/Jordbarguide/

Hmm, ved gennemlæsning af siden kan jeg se at andre sorter ligner, det er netop det syrlige jeg bider mærke i da det jo fremhæver smagen, især i marmelade.

Muligt at vi brokker os over at man ikke finder de bær i dagligvarebutikkerne, men de ser så sølle ud at de ikke kan sælges...............og synet bedrager som bekendt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-13 20:31

Iøvrigt lavede min far vekseldrift på bærrene, han flyttede planterne til et nyt sted hvert andet år, dvs kun aflæggerne.

Og for at få de stærkeste aflæggere skal man kun bruge den første lille plante der sidder på stænglen der bliver skudt ud, evt. grave en potte med ekstra god jord neden under skuddet så der gror et levedygtigt rodnet, og først derefter klippe "navlestrengen".

Kommentar
Fra : sypigen

Dato : 09-07-13 22:34

Hvis et jordbær flyder ovenpå er det som regel meget hult men jeg ville spise dem alligevel, de er bare skønne og fejler intet .

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-07-13 05:49

Citat
Hvis et jordbær flyder ovenpå er det som regel meget hult men jeg ville spise dem alligevel, de er bare skønne og fejler intet . [Glad]

Er der pletter på bærrene der går over i pink eller bordeaux er der inficeret eller forrådnelse på stedet, men er det kun et lille område skærer jeg blot bærret over, kasserer man alle bær i en indkøbt bakke som har en plet bliver der ikke mange tilbage

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-07-13 09:31

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-07-13 14:45

Troede faktisk det var sådan et for sjov spørgsmål!

Jordbær svømmer ovenpå, og det er absolut det helt normale.

Tag en skål vand, hæld jordbær deri,- hvad sker der?