/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Supplere fjernvarme med EL-varmtvandsbeh~
Fra : Skanderby
Vist : 2033 gange
120 point
Dato : 09-06-03 20:20

Jeg bor i Århus, hvor fjernvarmen er billig. Derfor koster det heller ikke så meget i varme at bruge en gennemstrømningsvandvarmer til fjernvarmen.

Problemet er at jeg skal trække fjernevarmen ca. 50 meter fra vejen. Og om sommeren betyder dette at der bruges meget vand inden dette bliver varmt. Og selv om vand måske ikke koster meget i Århus, så koster det rigtigt meget at komme af med det igen.

Spørgsmålet er så: Kan det betale sig at supplere fjernvarmen med en elvandvarmer på 30L. Jeg har en Metro 907, som jeg forestille mig, at sætte efter gennemstrømningsvandvarmeren. Tanken er så at holde de 30 liter varmt med el, men at der ved et større forbrug (f.eks. et bad) trækkes fjernvarme ind til at forvarme vandet inden det går i el-vandvarmeren.

Er det en god ide eller er jeg helt galt på den?

Kommentar
Fra : NielsErling

Dato : 09-06-03 20:33

HEJ!

Det var ellers noget af et (par;) spørgsmål;)

Tillad mig at starte bagfra;)

"Er det en god ide eller er jeg helt galt på den?"

Du vil spare! COOL!;) Det vil jeg også! Men jeg forstår ikke helt dit spørgsmål? God idé? - kontra - galt på den? Du ved da godt hvad det billigste er.... Gør du ikke? Du tager da bare et koldt bad!;) Jeg "garanterer" at du også sparer lidt ekstra - men den må du selv regne ud;) hehe

HYGGE!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-03 21:14

Der er et eller andet galt med din fjernvarmemåler.
Den skal måle den forbrugte energi, som eks. bruges til dit varme vand, "lige nu hvor du forbruger det"
Fjernvarmemåler måler sådan:
Indgangstemperatur kontra udgangstemperatur gange mængde.
Pas lige på med sikkerhedsventil osv.
Jeg mener ikke du sparer noget som helst - tvært i mod.
El er den dyreste vandopvarmning.
Emesen.

Kommentar
Fra : Skanderby

Dato : 09-06-03 21:24

Tak for svarene. Det indikerer at jeg måske skal uddybe.

Det er ikke fjernvarmeforbruget der er problemet. Jeg har måler på således at jeg kun afregner for den energi jeg trækker ud af fjernvarmen. Og med hensyn til opvarming så er vi enige om at det er absolut den billigste måde at få varme på.

Men jeg bruger ikke varme om sommeren - kun til varmt vand. Og da det er med gennemstrømning, så trækkes der kun fjernvarme ind, når der åbnes for den varme hane. Ikke noget problem, hvis jeg kun skulle betale for fjernevarmen (og altså den varme der forbruges), men jeg skal også betale for de måske 10-20-30 liter vand der skal løbe igennem hanen før der er trukket fjernvarme nok ind til at varme det op...

Og så gentager jeg lige ideen: At bruge fjernvarme til at varme vandet i el-vandvarmeren op. Og kun bruge el til at holde vandet varmt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-03 21:34

Ok jeg brugte selv samme system i forb. men en varmepumpe jeg havde kørende, men det var for at opnå lidt højere temperatur i kort tid. (opvask)
Men husk lige sikkerhedsventil i indgangen til el vv
Emesen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-06-03 08:45

Kan du komme til dine rør Skanderby, for så hedder løsningen el-tracing + isolering, så holdes rørene varme helt frem til tappestedet. Et andet alternativ kan være recikulation af det varme brugsvand (brug en pumpe med indbygget termostat, f. eks. Vortex). Men det kræver igen tilgængelighed (og selvfølgelig isolering).

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 14-07-03 22:46

Hvis du opsætte en beholder kan du lige så godt holde den varm med fjernvarme idet det er billigere end el , og når det er en beholder der holdes varm har du ikke noget vandspild , og du betaler som sagt kun for den varme du aftager fra fjernvarmen , og det er billigere pr. KWh end el.

Mvh Egon

Kommentar
Fra : Skanderby

Dato : 14-07-03 23:14

Det lyder jo rimeligt nok, men det ændrer ikke på at jeg har en Metro til el, mens en varmtvandsbeholder til fjernvarme først skal anskaffes. Og så hænger økonomien vel ikke sammen?

Er der evt. nogen der har en ide om hvad forbrugsomkostningerne er?

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 14-07-03 23:41

Nej det har du ret i , beregningen er nog ikke så simpel at lave idet det afhænger at hvor meget varmt vand du skal bruge , idet dit vandspild får mindre betydning hvis du skal bruge meget varmt vand. Du kan evt lave et forsøg hvor du måler dit vandspild , og dit fjernvarme forbrug ved et bestemt antal liter varmt vand. Udgiften til dette er : vandudgiften til vandspild samt varmt vand + udgiften til fjernvarmen. Hvis vi så antager at virknings graden er 100 % både for fjernvarme og el ( dette er ikke korrekt men kan godt bruges) , vil din udgift være vandudgiften til det varme vand + eludgift til samme antal KWh timer som du brugte i fjernvarme. (husk du må ikke bruge fjernvarme til andet mens du måler).
Det forudsættes at rørene fra din vandvarmer til tappestedet ikke er ret lange.
Eks. (med nogle fiktive tal , du ska selv indsætte de rigtige.
Der skal bruges 100 l. varmt vand og til dette skal der først tappes 30 l vand.
Fjernvarme måleren viser et varme forbrug på 5 KWh.
Udgiften vil være 130 * vandpris (vand + afledning + afgift , prisen skal være i lr. pr. l er ofte angivet i kr. pr. m3) + 5 * fjernvarmepris (husk det skal være prisen pr. KWh , den er ofte angivet i kr. pr. MWh)
Ved elopvarmning vil prisen være : (30 % elopvarmet og 70 % fjernvarme opvarmet)
100 * vandpris + 5*0,7 * fjernvarme pris + 5*0,3 * elprisen.
Denne beregning er meget tilnærmet bla. vil der ske følgende : de første 30 l er varmt vand fra beholderen , som herefter igen vil være fyldt med koldt vand , idet fjernvarmen jo først er varm når du har tappet 30 l.
Så mit umiddelbare bud vil være at det bliver for dyrt , med mindre du ofte tapper små portioner varmt vand.
Mvh Egon

Accepteret svar
Fra : Dullermaren

Modtaget 120 point
Dato : 14-07-03 23:42

Nej det har du ret i , beregningen er nog ikke så simpel at lave idet det afhænger at hvor meget varmt vand du skal bruge , idet dit vandspild får mindre betydning hvis du skal bruge meget varmt vand. Du kan evt lave et forsøg hvor du måler dit vandspild , og dit fjernvarme forbrug ved et bestemt antal liter varmt vand. Udgiften til dette er : vandudgiften til vandspild samt varmt vand + udgiften til fjernvarmen. Hvis vi så antager at virknings graden er 100 % både for fjernvarme og el ( dette er ikke korrekt men kan godt bruges) , vil din udgift være vandudgiften til det varme vand + eludgift til samme antal KWh timer som du brugte i fjernvarme. (husk du må ikke bruge fjernvarme til andet mens du måler).
Det forudsættes at rørene fra din vandvarmer til tappestedet ikke er ret lange.
Eks. (med nogle fiktive tal , du ska selv indsætte de rigtige.
Der skal bruges 100 l. varmt vand og til dette skal der først tappes 30 l vand.
Fjernvarme måleren viser et varme forbrug på 5 KWh.
Udgiften vil være 130 * vandpris (vand + afledning + afgift , prisen skal være i lr. pr. l er ofte angivet i kr. pr. m3) + 5 * fjernvarmepris (husk det skal være prisen pr. KWh , den er ofte angivet i kr. pr. MWh)
Ved elopvarmning vil prisen være : (30 % elopvarmet og 70 % fjernvarme opvarmet)
100 * vandpris + 5*0,7 * fjernvarme pris + 5*0,3 * elprisen.
Denne beregning er meget tilnærmet bla. vil der ske følgende : de første 30 l er varmt vand fra beholderen , som herefter igen vil være fyldt med koldt vand , idet fjernvarmen jo først er varm når du har tappet 30 l.
Så mit umiddelbare bud vil være at det bliver for dyrt , med mindre du ofte tapper små portioner varmt vand.
Mvh Egon

Kommentar
Fra : brianbent

Dato : 03-08-03 10:10

det du skal have lavet er et by-pass, så fjernvarmevandet står og cirkulerer ligeså stille i en sløjfe, fra fjernvarmestikkene til umiddelbart før din veksler. vil du vide hvordan så skriv det her.

Godkendelse af svar
Fra : Skanderby

Dato : 03-08-03 15:21

Tak for svaret Dullermaren.