/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Inspiration søges.
Fra : piaskov
Vist : 887 gange
200 point
Dato : 01-07-13 18:33

Hej alle.

Efter en fantastisk buffet skal vi herhjem og drikke kaffen .
Jeg har købt chokolade til kaffen.
Jeg vil købe frisk frugt i flere afskygninger.
MEN...jeg vil gerne lave lidt ekstra til kaffen...spørgsmålet er hvad ??
Syns ikke lagkage passer selv om det er en fødselsdag.
Vi er sikkert godt mætte men syns det er lidt "tyndt" kun med ovennævnte.
Det skal kunne tilberedes dagen før.
Der bliver også serveret chips , rødvin. rosevin , øl og vand.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 01-07-13 18:39

Ostekage

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-07-13 18:54

@ ferik.
Der er et KÆMPE ostebord efter /i forbindelse med den buffet

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-07-13 19:01

Jeg ville lave en god roulade m. syltetøj, og så kan du jo piske lidt flødeskum hvis der skulle være nogle slikmunde der vil ha' det på rouladen bliver jo ekstra god hvis den er lavet dagen før.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-07-13 19:02

Hvis man kommer lige fra buffet,- og den, som du siger er kæmpe- er der ikke behov for noget særligt til kaffen.

Men vis lidt pli og format. Skip den vamle chokolade.
server i stedet petit four.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-07-13 19:55
Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 01-07-13 19:59
Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-07-13 21:26

Jeg ville nu servere is, som vil passe fint til både chokolade, frisk frugt, kaffe, vin m.v.

Isen kan du jo så selv bestemme, hvad det skal være. Den kan købes færdig og lægges i fryseren, så sparer du det arbejde.

Tillykke til den, som har fødselsdag

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-07-13 21:34

Jeg ville vælge tiramisu.

Den kan laves på forskellige måder- men fordelen er at den kan laves dagen før.

http://www.kvalimad.dk/opskrifter/tiramisu

eller Moderne Mammas hindbær tiramisu:

Hindbær-tiramisu

4 personer

Ingredienser:
300 g optøede hindbær
3 spsk. sukker
1 ½ pakke savoiardi småkager (ladyfingers)
1 dl Amaretto-likør eller marsala
Friske hindbær til pynt
Citronmelisse til pynt

Creme:
250 g Galbani Mascarpone
4 pasteuriserede æggeblommer
3 pasteuriserede æggehvider
100 g flormelis
Korn af 1 vaniljestang
2 dl fløde

Få indkøbslisten som SMS.
SMS Opskrift 69 til 1999.

Denne sommerudgave af tiramisu er min favorit med sin perfekte kombination af flere smage. Den bløde mascarpone-creme og den lidt syrlige smag af hindbær matcher hinanden perfekt.

Tilberedning

Blend de optøede hindbær med 3 spsk. sukker og ½ dl Amaretto-likør. Dyp 1½ pakke ladyfingers i hindbærsaucen, og dryp evt. med lidt ekstra Amaretto-likør.

Creme:
Æggeblommerne piskes godt med flormelis og vaniljekorn. Mascarponen kommes i og piskes med. Fløden piskes i en anden skål, dog ikke for stiv. Derefter piskes æggehviderne stive. Flødeskummet og æggehviderne vendes stille og roligt i mascarponen.
Derefter lægges et godt lag creme over et lag røde ladyfingers. Læg endnu et lag ladyfingers og endnu et lag creme og fortsæt, til du har 3 lag.
Til sidst sættes det hele i køleskabet et par timer. Pynt med friske hindbær og citronmelisse.

Tip: Hak evt. en god mørk chokolade, og drys den over desserten inden servering.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-07-13 00:08

En meget let frugtkage med lidt syre såsom æbler og kiwi, syre er altid godt for maven når den er fyldt med tung mad fra forudgående måltid.

Det er kun sønderjyder der kaster sig over et kagebord bagefter, uanset om de kan røre på sig.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-07-13 10:10

Citat
Hvis man kommer lige fra buffet,- og den, som du siger er kæmpe- er der ikke behov for noget særligt til kaffen.

Jeg er fuldstændig enig med transor.

Jeg er vokset op i en familie hvor der blev spist rigtig meget, ved enhver given lejlighed, så jeg er jo nærmest flasket op med, at der ikke måtte mangle noget.

Men efterhånden har jeg erfaret, at jeg blot brænder inde med alle mine lækkeriet, og så ender det med, at jeg selv og børnene går og spise af det de følgende dage, og det har vi slet ikke godt af.

Efter en god middag, eller som her buffet, så skal der ikke alt for meget på bordet.
God chokolade, frugt og måske nogle gode småkager, og absolut ikke mere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-07-13 11:19

Citat
Efter en god middag, eller som her buffet, så skal der ikke alt for meget på bordet.
God chokolade, frugt og måske nogle gode småkager, og absolut ikke mere.

Og en cognac

Rygerne sender man så ud for at trække frisk luft ned i lungerne.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-07-13 18:00

Til alt dit lækre frugt, kunne du da servere skiveskåret is og chokolademuffins eller chokokage.
Det er altid et sikkert hit med is.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-07-13 21:15

Citat
Rygerne sender man så ud for at trække frisk luft ned i lungerne.

Ja du skal da ikke tro der er nogen der får lov at ryge indendørs hos os.
Vi gør det heller ikke selv.

Vores datter foreslog i dag at jeg bager nogle gode jordbærtærter.
Det tiltaler mig lidt.
Hvad syns i ??

Foreløbig tak for input.
Tænker lidt mere over det.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-07-13 11:27

Katekismus.
Den koldskålskage tiltaler mig en hel del må jeg sige.
Den kan så også laves dagen i forvejen.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-07-13 16:26

Ja, den kan laves i forvejen, og sættes i køleskabet.

Den er lækker.

Jordbærtærter er også lækre.

Åh, bliver helt sulten, men vi må klare os med nyplukkede jordbær med mælk og fløde til desserten idag

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 15-07-13 10:45

Tak for svaret katekismus.
Den var bare GOOOD. 10000 tak.