/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Gamle harddiske
Fra : yearhouse
Vist : 397 gange
200 point
Dato : 20-06-13 17:27

Halløjsa i varmen.

Jeg har fundet nogle ældre harddiske, som jeg har kigget igennem. Dog er der nogle, som jeg Slet ikke kan åbne.

De fleste vil jo nok sige, at de er "brændt a´". Men er der overhovedet noget at gøre.?

Jeg har en ledning med de rigtige stik, og jeg har prøvet at bytte rundt på "lakridserne.", men der figurerer slet intet på skærmen.

Mange Hilsner
TOM

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-06-13 19:05

Lyder som om du har taget din "rigtige" harddisk fra, og forsøger at køre med de ældre?

Det vil jeg ikke anbefale som fremgangsmåde.
Behold din primær harddisk, og sæt de andre til som yderligere diske.
Så kan du søge dem igennem fra "denne computer" i windows.

Kan du uddybe hvad du mener med "der figurerer slet intet på skærmen"....

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-06-13 19:16

har selv nogle 'gamle' fra Win 3,1 og dem kan jeg heller ikke få ? gang i.
Tror drivere og andet er for NYT til at man kan åbne eller se hvad der gemmer sig på dem.
Har prøvet alt - men kan ikke åbne dem - MEN har ikke orket/ at købe en gammel 3,1 for at afprøve det, for der virkede de nemlig på, men hvad kan egentlig gemme sig på de gamle diske, samt de havde JO en kolonorm stor størrelse i gamle dage 500MB var meget - men sjovt kunne det være.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-06-13 19:19

Citat
500MB var meget

For slet ikke at snakke om RAM?? var det noget med 68mb, og der kørte det bare.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-13 20:45

Denne burde kunne klare at læse harddisken.
Evt. sammen med en ubuntu Live CD

USB harddiske sættes til efter opstart af computer, når det ikke er boot HD.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-13 20:52

Ps.
Jeg har et komplet uåbnet sæt windows 3,1 og works for windows.
Med tilhørende "bibel".
Fuld 32 bit neworking.
Jeg har også en DOS 6,2 det hele kan ligge på.
Og en 10 GB HD (3,5")

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-06-13 20:52

Linux Live kan ikke se mine gamle? men godt forsøg - hvis andre kan bruge det.
Tror stadig der sidder for meget NYT hardware i moderne maskiner som ikke kan genkende en ? 25 år gammel disk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-13 20:54

De skal tilsluttes via USB - efter opstart -

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 20-06-13 20:58

Tillad mig et off topic spørgsmål, dog lidt i samme boldgade om end omvendt:
Jeg har et par gl. pc´ere hvor jeg bl.a. har kørt lønregnskaber med div. cpr-nr i et nu hedenganget firma, maskiner jeg skal have på "fylden", men jeg vil sikre mig, at disse personlige data ikke kan falde i forkerte hænder - pille harddiskene ud eller er "format A" tilstrækkeligt?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-13 20:59

Hvis de gamle harddiske monteres via "lakridskabler" er det vigtigt at holde øje med master/slave eller hvor de sidder på kablet i stilling cable select
Nogle harddiske kan ikke lide at være slave i forhold til eks. CD drev
Som jeg husker det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-13 21:02

Du kan også lowformatere, så der bliver skrevet en masse ettaller på hele harddisken.
Og så pille ud og smadre med en hammer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-13 21:11

Jeg glemte...........................alm. formatering er ikke nok.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-06-13 21:12

Citat
Ps.
Jeg har et komplet uåbnet sæt windows 3,1 og works for windows.
Med tilhørende "bibel".
Fuld 32 bit neworking.
Jeg har også en DOS 6,2 det hele kan ligge på.
Og en 10 GB HD (3,5")

Har samme pakke / kopi liggende et eller andet sted.
Men ikke en maskine, der vil godtage andet END en Win 95/97?? så et eller andet må der være galt med moderne elektronik.
Prøv bare at installere en XP Home på moderne bundbrædder/ uegnet for unge mennesker = eller meld dig ind i én syklub og ellers lær? af det moderne, som ingen gider eller har skærm til.

Tiden og livet er for kort til den slags ud-skejelser.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 20-06-13 21:20

=>Eyvind: smadre harddisken er vel nok - eller ligger der tilgængelige data andetsteds?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-13 21:25

Data ligger på skiverne - elektronikken er bare læseværktøjer.
Er skiverne hele indeni - kan de læses af eksperter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-06-13 21:43

Citat
Er skiverne hele indeni - kan de læses af eksperter.

Magic Partition Recovery / HDD Regenerator - burde kunne læse de gamle skiver . men NEJ
Og de programmer bliver også brugt af? de mennesker der får flere tusinde DK kroner for at redde formaterede diske og andet. og er villig til at betale for DET.
Men de programmer kan ikke engang finde de gamle diske = som egentligt var spøgsmålet
om der er strøm og disken roterer samt sat i = tilbage til 3,1 og de kan bruges igen.
Tror det har noget at gøre med at de gamel systemer/diske ikke kunne klare moderne BIT32/ FAT
men muligvis kørte genne 12 eller 16 bit, som ikke mange systemer bruger eller kan klare - bortset fra gamle/ NYE DOS _ maskiner, som ikke har et egentligt styresystem, men hvem ved?
Citat
eller ligger der tilgængelige data andetsteds?

Mig bekendt kan der 'måske' ligge noget i Cache (elektronikken), men smadrer du alt - men hvem gider at restraurere en så gammel/ ny disk = det samme gør sig gældende ved en PRINTER = ups og andet hardware du har haft monteret...

Annuller spørgsmålet
Fra : yearhouse

Dato : 21-06-13 12:15

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål Men tak for jeres tid.

TOM