/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PC fryser under opstart
Fra : birger100
Vist : 501 gange
200 point
Dato : 09-06-03 16:31

Jeg har lige købt en ny PC, og efter at have samlet den skulle den startes for første gang.
Dette gik dog ikke godt da den kun kom til at finde de forskellige IDE drev. Her fryser den fuldstændigt, og man bliver nød til at genstarte.
Dette sker hver gang. Jeg har prøvet at tage HD ud da jeg troede at det var problemet, og her kunne den godt komme videre under opstarten. Jeg har også prøvet med en anden HD, men dette gav samme resultat..
Jeg tror det måske er Bios'en eller kablerne til bundkortet....
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe..
mvh
Birger Højrup

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 09-06-03 16:37

HeJ !!
Prøv at lave udelukkelses metoden !
1: Jeg vil først prøve at tage Ram blokken af (Altså hvis der er er flere!)
2: Har du sat HD-en til CS ?

Håber at du kan bruge nogle af mine forslag

Ellers så skriv lige igen

Kommentar
Fra : birger100

Dato : 09-06-03 16:47

Det hjalp ikke med ram blokkene...
Jeg tror at HD'en står til master, men er ikke sikker da det ikke er til at se på den.. Den står på fabriks indstillingerne..
Birger

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 09-06-03 16:53

Prøv at flytte rundt med Jumperen, så den evt. kommer over på cs !

Har du prøvet at sørge for at der kun er en Ram-blok i ?

Hvad er det for et bundbræt ?

Kommentar
Fra : TEXXXAZZ

Dato : 09-06-03 17:07

du kan osse prøve at load fail safe i bios, eller resete dit bundkort med jumperne, har du været ved at clocke??
hd er master, og cdrom slave.??

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 09-06-03 17:11

hej Birger...

Grunden til at den fryser når den leder efter harddisken er jeg næsten sikker på at det er jumper insdstillingerne der er sat forkert... Hvilken harddisk er det? så kan jeg nemlig prøve at hjælpe dig med hvor jumperen skal sidde... hvilke enheder sidder der ellers på samme kabel? Hvis du nu har cd-rom drevet sat til slave skal hardisken være sat til master, eller omvendt.

mvh
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : birger100

Dato : 09-06-03 17:14

Jeg kan ikke loade fail safe i bios'en. Der står at man kan loade den ved at trykke F6, men når man gør det loader den det optimerede setup.. Kan det have noget at sige??
Betyder det at der er noget galt med bios'en eller hva??
Birger

Kommentar
Fra : TEXXXAZZ

Dato : 09-06-03 17:17

når du er inde i bios skulle der gerne være to valgmuligheder load optimized bios el. load fail safe prøv at gøre det manuelt, istedet for at trykke f6, jeg er online nu og vil gerne prøve at hjælpe dig med din nye pc..

hilsen michael

Kommentar
Fra : birger100

Dato : 09-06-03 17:25

Jeg har lige 2 ting.
Den første er at jeg kun kan komme ind i bios'en hvis HD'en er koblet ud af systemet. Det virker ikke helt optimalt.
Nummer 2 er at jeg ikke lige forstå hvad du mener med at loade den fail safe opsætning manuelt.. kan man gøre det på andre måder end ved at trykke på F6.

birger

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 09-06-03 17:29

ja, man kan resette biosen ved at kortslutte to ben på motherboardet. Men jeg tvivler på at det er i biosen der er et problem. Jeg tror det er hardware relateret. som f.eks dine jumpers i hd'erne.... Den kan jo ikke have 2 masters eller 2 slaver på samme kabel...

mvh
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : TEXXXAZZ

Dato : 09-06-03 17:30

1.prøv at fjerne din jumper helt fra din HD og sæt den til igen..
2.under opstart når du trykker på DEl for at komme i BIOS, ska der gerne i højre spalte være en mulighed for at vælge DIV. fail safe - optimized - save to CMOS....
3.du burde osse kunne få bios til at AUTO DETECT HD&second slave
hva er det iøvrigt for et bundkort og er det en færdig pakke med software installeret, og hvor mange ram og sider de ordenligt i dine slots???

hilsen michael

Kommentar
Fra : birger100

Dato : 09-06-03 17:37

Jeg har prøvet at resette bios'en vha den jumper der sidder på bundkortet, og det hjalp ikke.
Jeg har også koblet alle andre enheder ud af system på nær HD'en, og den har jeg sat til CS. Så det skulle jo værer godt nok.
Der står godt nok CS enable på HD'en men det betyder vel ikke noget.
Alt i alt synes jeg jeg har gjort alt for at udelukke fejlen, men den er desværre stadig..

Birger

Kommentar
Fra : TEXXXAZZ

Dato : 09-06-03 17:41

er det en maxtor??

Accepteret svar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Modtaget 210 point
Dato : 09-06-03 17:42

har du sat kablet til hardisken fra bundkortet rigtigt i???

et godt tip er at den røde streg i den ene side af kablet skal sidde mod ben 1 på motherboardet og mod strømstikket i selve harddisken....

mvh
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : birger100

Dato : 09-06-03 17:49

Det er en maxtor på 120 GB
Det har jeg tjekket, og det sidder som det skal.

Kommentar
Fra : TEXXXAZZ

Dato : 09-06-03 17:51

http://www.maxtor.com/en/documentation/data_sheets/diamondmax_plus_9_data_sheet.pdf

her finder du alt osse et prg som gør det muligt at aktivere de store HD`er
hilsen michael

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 09-06-03 17:52

hvilket motherboard har du? Måske understøtter det ikke din hd, så skal biosen opdateres...

mvh
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : TEXXXAZZ

Dato : 09-06-03 17:55

sorry der var jeg for hurtig..
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/big_drive_enabler.htm

good luck...
jeg er næsten ved at være tom for ideer, jeg krydser fingrer for dig

Kommentar
Fra : birger100

Dato : 09-06-03 17:56

bundkortet er et L7vta. Det skulle værer meget godt, men jeg kender dog ikke så meget til det.
Jeg har fået det anbefalet, men jeg ved ikke om det understøtter HD'en.
Det er rimeligt nyt, så jeg vil da tro det understøtter HD'en

Kommentar
Fra : TEXXXAZZ

Dato : 09-06-03 17:57

er den tom din HD?? hvis den er helt ny ska den formatteres så den får et enhednummer...

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 09-06-03 17:58

Hvordan skal en big_drive_enabler som er et program til windows have noget med problemer under opstart at gøre?? For mig at se er det højst usandsyneligt at det vil hjælpe. Desuden, kan han jo slet ikke starte computeren, så hvordan skal han dog kunne installere programmet??

mvh
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : TEXXXAZZ

Dato : 09-06-03 18:00

http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm
MaxBlast 3 is a one-step, ATA/IDE hard drive installation utility. MaxBlast 3 makes hard drive installations and upgrades hassle-free for novices and professionals alike by automatically identifying, partitioning, and formatting any Maxtor ATA hard drive, making it data-ready in minutes. MaxBlast 3 replaces all previous versions of MaxBlast and MaxBlast Plus.

hilsen michael, der har du dir Prb

Kommentar
Fra : TEXXXAZZ

Dato : 09-06-03 18:03

TIL JUDAS.. det kører på bootable floppy, og siden han ka skrive til os på nettet kunne jo sikkert lave en på den maskine han sidder ved nu???

Hilsen michael

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 09-06-03 18:03

ork ja, det skulle understøtte de store diske.... cool motherboard by the way... Raid controller... mmmm... rart...

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 09-06-03 18:07

Til TEXXXAZZ... Ja, men han kan jo stadig ikke boote! computeren fryser jo når den leder efter diske! remember??

mvh
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 09-06-03 18:10

mmm, det lyder umiddelbart en smule underligt... har du prøvet at sætte disken over på en anden controller i compen? Prøv måske at sætte jumperen som master, cs (cable select) fungere ikke altid efter hensigten... Hvis den bliver stillet til master er det en god ide at have disken for enden af kablet og ikke i stikket midt på kablet...

mvh
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : birger100

Dato : 09-06-03 18:16

Det hjælper ikke at flytte disken...
Tror i ikke det kan være selve bundkortet der måske er defekt.

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 09-06-03 18:20

Jeg tvivler, hvis den godt kan finde cd-rom drev osv burde der ikke være noget galt med motherboardet....
prøv evt at opdater biosen... det kan være det løser problemet, men jeg kan ikke garantere det...

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 09-06-03 18:24

faldt lige over en bios update til dit motherboard på: ftp://210.17.18.13/bios/l7vta12.exe
men jeg leder lige efter evt. andre nyere updates....

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 09-06-03 18:29

download den nyeste bios update fra deres hjemmeside:
http://www.ecs.com.tw/download/l7vta.htm

Det kunne godt være det.... jeg læste en artikkel om en som havde problemer med sin western digital 120 gb hd på samme motherboard....

mvh
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : xou

Dato : 09-06-03 19:28

kan du boote fra windows cdrom eller startdisk
så indstaller windows på harddisken
er der indstalleret windows fra anden pc,skal du nok gøre det oveni for at den er til passet bundkortet o.a

Kommentar
Fra : birger100

Dato : 09-06-03 20:00

jeg kan ikke komme til at boote fra windows cden, da ikke vil læse fra cd rom drevet når man booter.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 09-06-03 20:16

ok har du amd processer
har du så sæt kølepaste mallem den og cpu køler.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 09-06-03 20:23

Hej Igen !!

Du skriver fra en stationær pc nu ik`??

Prøv lige at sætte den over i denne maskine, og når den så har fundet HD-en, så ved du om det er den er er fejl på
Så langt så godt. Hvis du finder HD-en så er det Noget andet som er DEfekt.
Men når du nu har formateret HD-en fra den anden maskine, så prøv lige igen !

Det kan også sagtens være Bundbrættet, som ikke virker ?
Så er det jo bare tilbage med det

Håber at du fik lidt mere Hjælp ved dette !

Rustica.dk

Kommentar
Fra : NielsErling

Dato : 09-06-03 21:23

Hej!

Nåda!;) Det problem har min far også!;) Hans PC fryser også - inden den bliver startet...

En "alternativ" løsning - varm den lidt op?!;) inden du starter den! - måske!?;)

HYGGE!

Kommentar
Fra : birger100

Dato : 10-06-03 10:11

Hej
Jeg har løst problemet!! Det var en af mine venner, der arbejder i en PC butik, der var med til at samle den, og vi havde fået sat IDE kablet til Cd rom drevene fejl i. Efter at have sat dette rigtigt forsvant fejlen, og pc'en kan nu finde HD'en.
Mit næste problem er nu hvem jeg skal give pointene til, idet jeg synes at mange af de indlæg som er blevet indsent har været gode og brugbare..

Birger

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 10-06-03 11:06

LOL, godt at du fandt fejlen...
Så var det åbentbart som jeg sagde tidligere i kommentar nr. 14
"har du sat kablet til hardisken fra bundkortet rigtigt i???"

hehe...

mvh
JudAs.J.LAiR.P

Godkendelse af svar
Fra : birger100

Dato : 10-06-03 12:08

Tak for svaret JudAs.J.LAiR.P.
Jeg var ikke helt sikker på hvem der skulle have pointene, men din besvarelse var jo nok den der kom tættest på, så du får dem..

mange tak for hjælpen..
Birger

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 10-06-03 14:03

Det var så lidt...

Tak for pointne.

mvh
JudAs.J.LAiR.P