/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Projektor Smalfilm Super 9 - Eumig
Fra : Charley2
Vist : 752 gange
20 point
Dato : 16-06-13 22:34

Alt fungerer tilsyneladende, men billedet kan ikke "finjusteres".
Fokus og størrelse ok, men billedsekvenserne flyder ud i hinanden, så man ikke engang kan opfatte, hvad der er på filmen, og der sker intet, uanset om jeg drejer indstillingsknappen til højre eller venstre.
Kan det have noget med "klempladen" bag linsen at gøre? Hastigheden står på 18, hvilket skulle svare til Super 8, og det virker heller ikke som om projektoren kører hurtigere end den skal.

Accepteret svar
Fra : Sønder

Modtaget 10 point
Dato : 17-06-13 10:27

Prøv om det ikke er muligt at justere selve "vinduet", hvor lyset kommer ud lige inden det gennemlyser filmen

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 17-06-13 10:29

PS. Du skriver super 9. Mener du super 8, eller er det den film hvor hullet sidder midt i filmen?

Kommentar
Fra : Charley2

Dato : 17-06-13 10:57

Det er "naturligvis" Super 8 jeg mener - beklager fejlen.
Muligheden for at justere selve "vinduet" forstår jeg ikke helt - mener du at "det trykpladesæt" filmen løber igennem, skulle kunne forskydes? Såvidt jeg kan se styres placeringen af 2 styretappe.
Det er undrer mig mest er, at jeg overhovedet ikke kan se andet en flimmer på lærredet, for selv om billedet var delt, burde jeg kunne opfatte noget af det.
Det virker nærmest som om, det ikke er muligt at anbringe linsen korrekt - enten langt nok tilbage eller foran "vinduet", men jeg kan ikke rigtigt forstå, hvordan det skulle være muiligt.

Kommentar
Fra : Charley2

Dato : 17-06-13 11:53

Jeg bemærkede efter udtagning af "pressure pad", der tydeligt er mærket "S" for super 8 film, at vinduet faktisk er så stort, at der ikke kan undgå at komme lys gennem fremføringshullerne.

Det forekommer mig besynderligt, men forklarer hvorfor jeg slet intet af billederne kan se.

Jeg har tilsvarende kontrolleret den "pad" der er til 8 mm almindelig, men der vil der også komme lys gennem perforeringerne.

Godkendelse af svar
Fra : Charley2

Dato : 18-06-13 18:31

Tak for svaret Sønder, det løste ikke problemet, men et fornuftigt bud.
Jeg har haft "låget" åbnet, og jeg er ikke tvivl om, at det er selve lukkeren der er kommet ud af fodslag, men men skal være mere end tålmodig for at skille hele skidtet ad, for at kunne komme til at justere "shutter" og "claw", og så er der en risiko for, at det er slidtage i plasttandhjulene, der med meget stor garanti slet ikke kan købes i de mange forskellige størrelser i dag.

Så konklusionen er; mer skrot!" :<((

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 19-06-13 10:28

Synd. Og du har selvfølgelig husket at lave en sløjfe på filmen inden den løber ind i billedfeltet??