/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
smuds sidder fast påLinoliumgulv
Fra : Nyx-x
Vist : 721 gange
100 point
Dato : 12-06-13 15:04

Der er lige lagt nyt linoliumgulv.
Og det er blevet vasket enten med rent vand eller monol florcare. Som blev anbefalet.

Det gamle gulv som var af samme type som det ny. Blev vasket med alt fra grundrens, opvaskemiddel.
Hvad kan jeg gøre så det fine skidt der blive vådt, ikk bliver siddende. Når det fejes, men bliver fejet væk også?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-06-13 18:47

Jeg ved ikke om jeg har forstået dit spørgsmål.

Du skal støvsuge inden du vasker gulvet. Vask gulvet i det anbefalede vaskemiddel.
Anskaf dig en kost med gummi"hår", ligesom den frisørerne bruger ( kan købes i Silvan og Coop)- som du bruger til daglig-

Jeg er ikke til de der nye mopper- jeg synes det bedste er en god gammeldaws gulvklud, så kan man eftertørre meget bedre og fange det skidt der er tilbage.

Men jeg har som sagt måske ikke forstået dit spørgsmål rigtigt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-06-13 22:14

Grundrens er dræbende for linoleum, brun sæbe ligeså. Hold dig til vand eventuelt med lidt sulfo i, og fej eller støvsug gulvet før vask.
Er du sikker på, det er linoleum og ikke vinyl?
vh
pbp

Kommentar
Fra : lham

Dato : 13-06-13 07:17

specialrenseprodukter til linolium, eller mindst ligesågodt og billigere :
gode gammeldags sæbespåner ( jeg bruger en knyttet håndfuld til 5 ltr lunkent vand-husk at piske det op før brug. Det udtørrer ikke linoliummen.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 13-06-13 13:35

Det der er problemet at mellem vær kunde skal gulvet fejes. Hvilket ikke er et problem. Men problemet er at det smuds(hvilket ikke er meget per gang) bliver lidt fugtigt. Så tørre det på og jeg kan ikke bare feje det væk.

Efter hver dag vakses gulvet.
Men dette er ikke praktisk mellem hver kunde.

Det gamle gulv, satte der sig ikke fast. men kunne fejes væk og fjernes. Og så vaske gulv efter endt arbejdsdag.

Det er lige som om det nye gulv tager mere mod skidt.
Det jeg håbede var et råd om noget der kunne ligge en hinde på gulvet så skidt ikke satte sig sådan fast.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 13-06-13 16:58

I min gamle fars tandlægeklinik var der linolium overalt.
Der var en rengøringsdame hver dag og der blev både fejet og vasket.
Jeg mener det var ca 1 gang om ugen hun startede den store elektiske polermaskine op med 3 roterende børster.
Der blev påført noget specialvoks ( aner ikke hvad det hedder og kan ikke spørge ham mere ! )
og så blev det hele poleret til højglans.
Derved må der være dannet en beskyttende hinde-for med 100% garanti var der ikke smuds på de gulve :)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-06-13 17:45

På min arbejdsplads blev der også lagt voks på linoleum- til stor fortrydelse. Lige nu betaler vi det vide ud af øjnene for at få det renset af.
Det blev mere og mere grimt at se på- det nærmest krakelerede langs kanterne. Det var ret synd for det fine gulv.

Så du skal virkelig være sikker på hvad du putter på. Linoleum er jo et naturmateriale.

Accepteret svar
Fra : pabloj

Modtaget 100 point
Dato : 13-06-13 20:02

Der hvor jeg var ansat (gulvfirma) vaskede jeg gulvet med grundrens, efter det så var helt tørt, blev det mættet med ren sæbe.
Den bedste sæbe var fra DLW, nu Armstrong, men produkterne fra Forbo er også gode.

Jes

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-06-13 22:17

Spørg gulvfirmaet om hvordan du skal gøre for at det bliver let at holde og rengøre.

Godkendelse af svar
Fra : Nyx-x

Dato : 15-06-13 21:15

Tak for svaret pabloj.

Det prøver jeg.
Gulvet er har vi selv lagt. Det undre mig bare at der er så stor forskel på det gamle og det nye. Som er af samme fabrikat.
Vi er flyttet og derfor det nye gulv.