/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ny grælsplæne kommer frem i totter
Fra : Beus
Vist : 661 gange
60 point
Dato : 10-06-13 12:54

Jeg såede et lille stykke jord med græsfrø her for en måned siden. Jorden blev revet, og det fik lidt gødning.

Nu er græsset begyndt at komme frem, men det kommer op i meget uregelmæssige totter. Nogle steder er der en lille gruppe, som er et par centimeter høje, og andre steder er der intet at se endnu. Som det er nu ser det helt forfærdeligt ud.

Er det normalt, at det kommer op så forskelligt? Eller har jeg gjort noget forkert?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-06-13 13:00

Ja....

Kommentar
Fra : Beus

Dato : 10-06-13 13:01

Ja, som i at det normalt, eller at jeg har gjort noget forkert?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-06-13 13:26

Du har købt en frøblanding. Sorterne kommer ikke lige hurtigt og lige tæt op, men tilsammen mener frøpusheren at det giver en plæne, der både er holdbar og tæt i bunden. Giv det en chance!
vh
pbp

Du skal begynde at klippe når det er et stykke oppe - med stor klippehøjde.

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 60 point
Dato : 10-06-13 14:30

En græsfrøblanding består af frø med stor forskel i frøstørrelse.
De store skal have en større dybde ved såningen hvis det skal være optimalt.
Derfor er der stor forskel i spirehastighed - en del af frøene kan være spist
af fuglene.
Du kan sagtens så oveni - med vand og varme spirer de hurtigt.
Så held og lykke med den nye plæne!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-06-13 19:00

Regn eller for kraftig vanding, kan have skyllet frøene sammen i klumper.
Græs har det heldigvis med at brede sig naturligt.
Du kan også efterså nu for en sikkerheds skyld.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-06-13 22:35

hvis du har håndstrøet både frø og gødning, kan det godt komme til at lige i klumper. hav lidt tålmodighed. så skal det nok komme til at ligne en græsplæne

Kommentar
Fra : lham

Dato : 11-06-13 06:49

Måske har du været for rundhåndet med gødning - så kommer det op i totter som efter "kemo"
Jeg mener frøene har madpakke med til at spire og komme lidt i vej , først derefter kan lidt gødning være fint.

Godkendelse af svar
Fra : Beus

Dato : 14-06-13 08:50

Tak for svaret 2603ph. Jeg har sået lidt oven i, og så væbner jeg mig med tålmodighed. Tak for hjælpen.