/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvor kloge er dyr?
Fra : Tonganeseren
Vist : 808 gange
200 point
Dato : 02-06-13 11:27

Jeg har opstillet adskillige foder"huse" i haven. Blandt andet har jeg ophængt en skærmet kasse i vores blommetræ - med direkte adresse til vores snart tamme egern.
Her fodrer jeg med REMA 1000`s kvalitetsfoder, som også indeholder nødder og andet guf for egern.
I går sad fætter egern og guffede i sig, og så ankom en enkelt allike. Den blev straks jaget bort af egernet - det sket to gange.
En time senere ankom en flok på 12 - 14 fugle. De slog sig ned på et rækværk, som vender ud mod vores skrænt. Der sad de så og ventede tålmodigt.
I skrivende stund sidder allikerne igen - og venter. Ganske tæt på foderstederne. Er de ude på ballade. Er der optræk til gruppevold - eller hyr? Gennem mine snart 71 år har jeg fået en gevaldig respekt for dyr. Rummer deres hjerner evne til at planlægge og udføre?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-06-13 11:29

Skal i øvrigt på bukkejagt i dag. Vejret er sådan se fint - men bare det nu ikke regner.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-06-13 11:52

Citat
Rummer deres hjerner evne til at planlægge og udføre?

Jeg ved det ikke,men flere fugle har ialtfald nogle instinkter,som vi mennsker godt kan være misunderligt på.

Vi har et par skader (frække),som godt vil dele vand og foder med Solsorterne,og de andre småfugle. Og,ond som jeg er,jager jeg dem væk. Men Solsorterne,bliver pænt siddende. De har forlængst opdaget,at det ikke gælder dem,når jeg vifter med arme og ben.

At Skaderne så vender tilbage,når de "tror" jeg er væk,er en anden sag.
Men det bekræfter jo faktisk citatet.

Citat
Gennem mine snart 71 år har jeg fået en gevaldig respekt for dyr.

Jeg bliver 71 år til okt.,og må sige det samme her.... det kommer med alderen.

M.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 02-06-13 12:04

Der er uden tvivl dyr, som er klogere end visse mennesker

SHV, nu også med nye briller

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-06-13 12:16

Heste er nok de klogeste dyr. Og de har en fantastisk hukommelse.

"Den gamle" (Far) kørte mælk. Og kunne godt være hidsigt,over for hestene,når han havde travlt.
Det skete tit,han ikke selv kunne fange dem ude i indhegningen. Så måtte han luske hjem,og kalde på een af os børn. Vi kunne gå direkte hen til hesten,og tage fat i "grimen".

M.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 02-06-13 13:30

Hej Tonganeser.

Alliken er en spurvefugl - iøvrigt fredet - som ligesom f.eks. rågen er koloniruger i skoven men også byer, hvor de ofte finder en skorsten eller hule træer at bebo - det har mange husejere haft megen "morskab" ud af, når skorstenen var stoppet af redemateriale !!
Den enlige fugl som besøgte dig, er blot sendt ud som spejder for at iagttage mulighederne for et måltid mad og har derefter hidkaldt den øvrige familie, som netop nu hele tiden er på jagt efter føde til ungerne, så de er faktisk meget sociale fugle, som iøvrigt kan blive meget tamme og lære at tale !
Jeg oplevede som stor dreng en allike der altid sad i et bestemt træ om morgenen, når vi cyklede til skole. Hvis ikke man hilste på den, blev den pågående og fløj i hovedet på én og begyndte at hakke med sit kraftige næb - det gjorde sgu' avs !!
De er såmænd ikke onde, men følger blot deres instinkter !!
Knæk og bræk i aften !

ØV4
Multi-X²

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-13 14:13

Kaniner er i hvert tilfælde klogere end de fleste tror. Jeg kan blive noget så vred/ked af at se hvor mange kaniner der bare sidder i et bur, hvor de næsten ikke kan røre sig, og uden mulighed for at være i det fri, netop fordi den har hjerneaktivitet. Min kanin går ude, på en stor lukket terrasse med indbygget drivhus den bor i om vinteren.

Den har fået en idé om, at den vil ind i stuen, for det meste får den lov, (men ikke hver gang), den har da fundet ud af at lægge sig på lur, når den hører hunden gø'r for at komme ud, for så går døren op, og vupti er kaninen inde.

Jeg synes også det er fantastisk at dyr kan klare både hedebølge og rigtige kolde vinterdage/nætter, naturen er godt indrettet (og meget af det ødelægger vi mennesker)

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-06-13 23:10

Jeg havde, som dreng, en tam allike, en tam ugle og en tam gås. Gåsen opdragede jeg til at være rar mod andre , og kun uglen kunne volde problemer, når Harald eller Carl Åge forsøgte at klø den på hovedet. Alliken ventede altid på mig, når jeg kom fra skole. Så kom den flyvende og satte sig på min skulder. Gåsen fulgte mig på vej - altså til skole, og den kom også drønende imod mig, når jeg kom hjem. Fuglene har præget min indstilling til dyr. Jeg fodrer året rundt, vil gerne have en tam allike, og er en fugl blevet påkørt - eller er fløjet ind i en rude, så bliver den nænsomt og omgående sendt til en bedre verden - hvis skaderne er livstruende.
Nu håber jeg at kunne gøre vores egern tamt. Det er så givende at iagttage dyr.

Nul buk i dag; men jeg så 2o krondyr lige uden for skoven, hvor jeg snusede rundt. Aftensolen gjorde dyrene orangerøde - og i kikkerten kunne jeg næsten se ind i deres pupiller. Smukt. Da jeg kom hjem til gården fortalte konen mig, at en enorm buk gik rundt ved siden af en stenhøj - mindre end 200 meter fra gårdens sydlige lade.
Men der kommer endnu en dag.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 03-06-13 06:08

Som dreng havde jeg en tam due, den kom altid en i møde efter skole. Hvis dyr bliver behandlet ordentlig og bruger den fornødne tid på dem, får man det, tusindfold tilbage

SHV, har lige fået morgenmad på sengen, af sin au pair

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-06-13 07:56

Når nu SANDHEDEN skal frem, kære vidne - er det så ikke mest kropsduer du excellerer i ????

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-06-13 08:46

Er det måske en HINDU????

Not bad!!!!

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-06-13 09:51

Eller en KANDU'

ØjenVIDNET Fire

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-06-13 10:25

Er tamme dyr det samme som kloge dyr??

Citat
Rummer deres hjerner evne til at planlægge og udføre?

For mange dyr - JA -

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-06-13 10:58

Sandhedsvidne.

Det er vel ikke sådan fat med dig, at du har duer fra Filipinien, skaffet af en god bekendt i det østjyske, med gode forbindelser til netop dette område ??? Jeg tænker naturligvis på KAKADUER, som jo holdes som burfugle mange steder i verden, bl.a. også som drivhusfugle, hvor de trives godt sammen med vagtler og agerhøns ???

ØV4
Én af mine allerbedste venner bor iøvrigt i bibelbæltet Ølsted/Bottrup/Løsning/Hedensted

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 200 point
Dato : 03-06-13 12:03

Citat
Rummer deres hjerner evne til at planlægge og udføre?

Ja,i høj grad da. Mange dyr er da også bedre end mennesket,til at imødegå f.eks. ekstreme vejrforhold,og til at forudse det. Solsorten gemmer sig i god tid,inde i hækken,hvis der er en tordenbyge,på vej.

Egernet,(som du er så heldigt at kan observere) har vi da set f.eks. på tv,hvordan den "sanker i lade" om efteråret. Pindsvinet bygger en god lun opholdssted,inden den går i hi. (Planlægning). Plejer at have een,i min "maskinhus". Der er mange flere eksempler.

Så kan man selvfølgeligt diskutere,om det er forstand,instinkter,eller drift.
Men en kendsgerning er,at det er utroligt,hvad et dyr kan læres op til.

Det er jo simple ting,jeg har skrevet her. Og som i godt ved i forvejen.

At en dyr også kan blive revet ud,af det "planlagte",fik vi vished for, den Februar-dag (efter en kraftig snestorm),hvor vi fandt en døende Pindsvin,uden for stuedøren.

M.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 03-06-13 12:27

Foretrækker vilde, i stedet for tamme kropsduer

SHV, nu også med roser i bedet

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-06-13 15:41

Jo, dyr er kloge - selv små insekter kan dresseres....Hmmmm...det kræver nok en forklaring.

En meget kendt forfatter - altså, en af de berømte af slagsen. En af de forfattere, der oveni købet modtager store summer af bibliotekspenge. 39,85 kunne det beløbe sig til i 2012.
Sååååe, gutter og gutterinder, I kan se, der er vægt bag ordene når den kendte fortæller.

Nå, men den kendte forfatter påstår, at han engang i sine unge dage, havde han dresseret en flok torpedohøns til den simple formål, at klø sig under og over løgposen. Det havde 2 formål, sagde han da. For det første, så kildede det så dejligt når hønsene rigtig bed sig fast i løgposen - og for det andet, fik han en del motion ved at gå og kradse sig i skridtet.

Han græd som pisket da han fortalte, at han desværre måtte aflive skidtet, da de små begyndte at kravle op i det hul der sidder i forlængelse af ryggen.
Han syntes ikke det så så ærbart ud, at kradse og rive sig der - og det lugtede også ad helvede til.

Mvh
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-06-13 16:36

39.85 ak ja - virkelig én af de store danske forfattere

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-06-13 20:35

Jeg har spekuleret mig grøn, gul og blå over, hvordan det er lykkes forfatteren at få "udbetalt" hele 39,85..?
Sig mig engang, låner han sin egen bog flere gange på et år?

Rundstyk' Tonga, det var lidt udenfor emnet. Jeg er sikker på, du giver plads til at beskue et af livets store paradokser.....???? 39,85 ????? Som så heller ikke bliver udbetalt da beløbet er for lille.
Men alligevel, 39,85???

Mvh.
Tommy
Nu med netunderbukser af mærket JBS - og med ekstra stor gylp.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 04-06-13 08:25

Tonganeseren skrev, at han bl.a. som dreng havde en tam gås, som blev opdraget til at være sød og omgængelig - dejligt !!
En anden skribent har ligeledes haft en tam gås som barn, dog med den forskel, at han havde opdraget den til at være ondskabsfuld over for mennesker såvel som dyr, og han brugte gåsen til at pudse på kammerater han ikke kunne lide, og det var ikke så få - en mærkværdig opførsel !! Vedkommende er faktisk fortsat som voksen med at være ondskabsfuld - hvem personen er ?? I må gætte, det er ikke så svært ! Hvis jeg nu siger at gamle motorer er hans store interesse, er der måske noget som dæmrer ? Iflg. ham selv er han ligeledes jæger, riffelinstruktør, hundeinstruktør m.m.m.m - for egen regning tør jeg godt sige han er én af de største løgnhalse nord for Alperne

ØV4
Multi-X²

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-06-13 09:01

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-06-13 09:11

Hej Kpt. Tommy

Min kone har lige fortalt mig, at "bibliotekspengene" fordeles efter det antal bøger som "forfatteren" har skrevet og som bibliotekerne derpå køber til udlån. Beløbet siger derfor ikke noget om hvor meget bogen bliver udlånt.
Glæder mig i øvrigt til efterfølgeren " I lort til halsen", som KnaldBalle længe har truet med. Her vil han gøre op med alle de onde mennesker, som har gjort ham til en simpel landsbytosse.
Men der kommer squ ikke en efterfølger, fordi KnaldBalle ikke endnu engang, af egen lomme, vil bekoste udgivelsen af en ny pamflet.
Havde ellers glædet mig.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 04-06-13 10:36

Hvor kloge er dyr?

Meget kloge!, hvorfor tror I, at alle hunde hyler og lusker bort, Når BalleDaskeren er i nærheden. BalleDaskeren har ikke den samme fornemmelse, altså at " vælge sine kampe med omhu", men hyle,- det kan BalleDaskeren til fulde, når han bliver taget, med hele overkroppen nede i kagedåsen/flaskeposerne.

Vi kære mennesker, har stjålet/ stjæler/copierer alt fra naturen.
Planters/dyrs egenskaber til medicin mm., navigations systemer fra fugle og fisk, vi har endnu ikke ikke lært at udsætte undfangelsen, men det kommer vel, sammen med valg af ønsket køn. Politikerne har lært meget af kamæleoner f.eks.

MVH
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 04-06-13 11:08

Det siges ovenikøbet, at BalleDaskeren også tager tomme dåser uden pant fra Tyskland, fordi han tror de kan indløses med danske dollares !!!

Ellers må BW have : for det kunstneriske udtryk !!!

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-06-13 18:46

også humor poinge fra mig.

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-06-13 14:50

Tak for svaret Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-06-13 00:48

Selvtak,Tonganeseren. Akja,jeg mindes min jagt "karriere",med min kal.16,udvendige haner.
Havde nær skudt foden af mig selv. Gik med den under armen,og den ene hane spændt.

Idag er der helt sikkert,mere styr på det hele. Dengang vappede man ind på politistationen,og fik et jagttegn for,husker jeg, 15 kr. Og så "var man jæger".

Vh. M.