/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Græsslåmaskine med græsopsamler
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 908 gange
100 point
Dato : 02-06-13 07:38

Jeg har indtil videre brugt en alm. rotor græsslåmaskine – som er ved at være gammel og står til udskiftning. Jeg slår græs ved at skubbe frem i det en spor for derefter at trækker græsslåmaskinen tilbage i det næste spor. Når græsset er lidt højt, så kommer der rækker med afslået græs - typisk i højre side når jeg trækker græsslåmaskinen.

Næste gang jeg skal købe græsslåmaskine – så tænker jeg at købe en med græsopsamler – for at undgå bunkerne med afslået græs.

Men, hvor meget hjælper en sådan græsopsamler – virker det – eller vil der stadig være afslået græs i bunker.

Er der nogen der har erfaring med et mærke – eller et setup – for noget der modvirker græsbunker ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-06-13 08:37

Jeg ville til enhver tid købe en med bioklip, det hakker græsset så fint og spreder det så jævnt at det er næsten usynligt, og når det formulder kommer næringen tilbage til plænen.

Med en græssamler skal du tømme flere gange under slåningen, det fylder meget, og efter noget tid trænger plænen til gødning.

Jeg havde i mange år en Klippo med det system, alletiders maskine, men pebret. Mindre kan sikkert også gøre det.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-06-13 09:19

Som. Skrevet en med bioklip ville jeg også anbefale de n slår græsset i små fine stykker som så lægger sig nede i grasplænen og gøder

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-06-13 11:01

Hej Thomas. De fleste græsopsamlere virker fortræffeligt, indtil de er ved at være fyldt

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 02-06-13 11:11

Hvis du køber en med opsamling, kan du bare fjerne opsamleren, så bliver afklippet smidt bagud uden den stribe afklippet græs, jeg bruger aldrig min opsamler, da den altid skal tømmes.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-06-13 11:12

NB: min er en Stiga (B&S), starter altid første gang

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-06-13 11:28

Vi har en Stiga Combi,som jeg er glad for.
Tre muligheder: Opsamler,Bio Clip og bagudkast. Så kan man f.eks. samle tre gange,og så lave Bio fjerde gang. Meget nem at omdanne til Bio Clip. En lille plade monteres i bunden,med en finger møtrik. Og køb så een med selvtræk,det vil du ikke fortryde,hvis du som jeg har stive ben........og en del mos i plænen. Og der er ikke meget forskel på prisen.

Opsamler er en stor fordel,hvis græsset er blevet lidt for langt.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 03-06-13 21:37

Tak for svaret mig-selv.

Før jeg skifter græsslåmaskine, så tror jeg at jeg vil lave et lille forsøg: Jeg skære udkasthuller i begge sider - så græsset kan komme ud. Det kan også være at jeg skære noget af bagenden af - og ligger et tungt lærred henover udkastet.
Derudover vil jeg prøve at bore nogle store huller i skjoldet ovenfra - så der kommer lidt støvsugereffekt over maskinen - måske det kan kaste græsset længere væk. Og ja - jeg tager sikkerhedsbriller på m.v.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-06-13 21:45

Den med støvsuger effekt skal nok virke, da der sikkert skal lidt gang i dét roterende.
Dog mener jeg at huske, at der til tider blev fyldt kraftigt inde i klipperhuset = manglende ventilation?
og så lå der bare en endnu større KLAT der ikke kunne komme ud - men ingen striper.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-06-13 22:23

ØØØHH, er der nogen der kan forklare, hvorfor nogle få spm IKKE lukker en time efter "vinderen" er godkendt, men, som dette, stadig er åbent efter tre døgn???