/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
hjulbolt til alufælg
Fra : ostehapsen11
Vist : 472 gange
100 point
Dato : 31-05-13 17:39

hej alle.

Jeg har forsøgt at finde hjulbolte til mine alufælge og har i den forbindelse fundet fælgen online og fundet produktbladet hvor den siger M12x1.5x26 mm.

Jeg har fået fortalt jeg blot skal købe M12x1.5x28 mm i en butik.

Nu kommer spørgsmålet så om jeg skal begynde jagten på hjulbolten produktbladet anbefaler, eller lytte til butikken og købe en der er 2 mm længere.

Det er en suzuki swift fra 2005 med hjulbolte ikke møtrikker

Mvh

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 110 point
Dato : 31-05-13 18:09

Hejsa -

Sålænge bolten er en smule længere - og absolut ikke kortere - har det ingen betydning med et par mm i forskel. Som tommelregel kan du regne med op til 5mm "over" længde uden risiko for at den går på bagved hjulnavet.

Det er altid værre, hvis den er for kort, da det har meget stor betydning for hvor meget gevind der holder hjulet fast.
Det kan få katastrofale følger i en undvigemanøvre, hvor der ganske pludseligt opstår store sidekræfter på hjulet.

Der er lige én ting mere du skal være opmærksom på med hjulbolte, udover gevind og længde.
Og det er boltens anlæg i hullerne på fælgen.
Det kan være :
a) fladt med skive
b) konisk med 45° eller 60°
c) hvælvet som en kugle

Det skal naturligvis også passe sammen, ellers er der meget stor risiko for, at boltene arbejder sig løs, eller danner revner omkring hullerne i fælgen under kørsel.
Køb kun E mærkede bolte, som overholder de gængse standarder i autobranchen, mht. styrke og udformning.

Boltene er som regel temmelig dyre enkeltvis, op til 75,- pr stk.
Normalt bør de kunne fås til ca. det halve, når du køber et helt sæt.

TIP : prøv din autoriserede forhandler, ofte bliver man positivt overrasket over priserne på smådele.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-05-13 18:11

De 2 mm kan værken gøre fra eller til, så køb hvad du vil.
VH Palle

Godkendelse af svar
Fra : ostehapsen11

Dato : 31-05-13 18:28

Tak for svaret Beestone. Jeg køber M12x1,5x28mm i butikken og af ordentlig kvalitet. Det skal være en konisk bolt i 60 grader ifølge producenten af fælgen. God weekend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-13 18:49

Husk at bruge momentnøgle så du ikke overspænder.