/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Regler omkring ulovlig installation
Fra : Rustica.dk
Vist : 875 gange
500 point
Dato : 30-05-13 08:40

Hej Kandu-er...

Jeg er kommet en meget ulykkelig situation.

Vi har købt hus for ca. 7 år siden, og igår fundet ud af at el-installationen, er ulovlig.
Ejerskifte forsikringen var hvis i 5 år.
Problemet består i af af det store hovede grupper der skal trække 400V, ikker er der strømmen kommer fra, det er fra 2 små 230v hovede grupper, som er sat sammen.
Så når den ene kun er tændt så står lyset og blinker
Det er noget rigtig møg.

Mit spørgsmål går nu på:
- Skal jeg selv stå for betalingen af udbedringen?
- Kan jeg på nogen måde få sælger til at betale det som er deff./ forkert lavet ???
- Skal min forsikring hjælpe her?

Jeg er virkelig i vildrede, da jeg er meget ked af hvad der er fundet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-13 09:24

Hvis installationen også var ulovlig da i købte huset, må det vel være ham der har udført tilstandsrapporten, der har sovet i timen?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-05-13 09:33

Citat
Hvis installationen også var ulovlig da i købte huset, må det vel være ham der har udført tilstandsrapporten, der har sovet i timen?

Fra maj sidste år skal elinstallationen gennemgås af en autoriseret elektriker ved salg.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-13 09:38

Ja, Luffe det vidste jeg godt, men nu er hushandlen i det aktuelle spørgsmål 7 år tilbage regler kan have ændret sig siden vedr. selve installationen - har sgutte forstand på el, men var det allerede ulovligt dengang er der en der må få et sagsanlæg på halsen, da vedkommende har skrevet en tilstandsrapport, formentlig uden at have tjekket installationerne ordenligt efter.

Var installationerne lovlige for 7 år siden, er ændringerne for købers egen regning.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-05-13 09:45

Når der pr. 1. maj 2012 også udarbejdes en elinstallationsrapport, vil ejerskifteforsikringen også dække ulovlige elinstallationer, hvilket kun blev dækket på den udvidede ejerskifteforsikring før 1. maj 2012. Der er dog kun dækning, hvis forholdet slet ikke er beskrevet eller er beskrevet klart forkert i elinstallationsrapporten.

http://www.bolius.dk/alt-om/forsikringer/artikel/ejerskifteforsikring-2/

Citat
Vi har købt hus for ca. 7 år siden, og igår fundet ud af at el-installationen, er ulovlig.
Ejerskifte forsikringen var hvis i 5 år.
Problemet består i af af det store hovede grupper der skal trække 400V, ikker er der strømmen kommer fra, det er fra 2 små 230v hovede grupper, som er sat sammen.
Så når den ene kun er tændt så står lyset og blinker

Har lyset så stået og blinket i 7 år?

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 30-05-13 09:48

El-install. har jeg ikke rørt ved det, det er som da vi købte det for 7 år siden....
Jeg ved at huset er fra 1948, men ombygget 1 sal + lagt 40M2 mere til huset i begge etager.
Ombygningen var i 1984.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 30-05-13 09:59

Hej ans.
Nej det er 4 grupper, og det blinkede og viste 400v da der var tændt for de 3, da den sidste gruppe blev tændt kom der fast lys, og 400V på.. nok det bedste jeg kunne forklare.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-05-13 10:03

Citat
Ejerskifteforsikring for boliger købt før 1. maj 2012 og for boliger købt efter

Ejerskifteforsikringen er blevet ændret fra 1. maj 2012.

De væsentligste ændringer er, at ulovlig el og vvs vil blive dækket af den almindelige ejerskifteforsikring og ikke som før, kun på den udvidede ejerskifteforsikring.

http://www.bolius.dk/alt-om/forsikringer/artikel/ejerskifteforsikring-2/

Tegnede du den udvidede ejerskifteforsikring? Hvis ja, så kan du sikkert få erstatning.

Men kontakt dit forsikringsselskab.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-05-13 10:04

Den bliver nok svær at tilbageføre?
Du er nok nød til at finde evt. Installations papire frem og se om der er et installatør stempel fra den gang ved salget?

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 30-05-13 10:10

Er det ikke noget sælger skal fremvise?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-05-13 10:28

Rustica.dk

læs nu, hvad der står

Ejerskifteforsikring for boliger købt før 1. maj 2012 og for boliger købt efter

Ejerskifteforsikringen er blevet ændret fra 1. maj 2012.

De væsentligste ændringer er, at ulovlig el og vvs vil blive dækket af den almindelige ejerskifteforsikring og ikke som før, kun på den udvidede ejerskifteforsikring.

Har du tegnet den udvidede ejerskifteforsikring, så kan du have en sag. Hvis ikke må du kontakte dit forsikringsselskab. Måske de vil dække en del af udgiften, men det er meget afhængigt af hvilken forsikring du har tegnet.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 30-05-13 11:15

hej ans.

Tak fordi du skære det ud i pap

Jeg vil prøve at kontakte mit tidligere forsikringselvskab, hvor jeg lavede ejerskifte forsikringen.
Det er Alm brand, så jeg vil gætte på at de ikke vil dække noget som helst ;-(

Jeg har hørt at tidligere ejer skal dække sådanne fejl / forsømmelser, op til 20 år.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 31-05-13 05:35

nu er der så en anden ting der spiller ind her
når huset er fra 48 , er det de gældende regler der gælder på byggetidspunktet der gælder
hvis huset er har fået nye instalatiner ven større ombygning7renovering på mere end 40% af husets verdi gælder reglerne på dette tidspunkt
så umidelbart er der ikke meget at gøre , men snak da lige med en elektrikker , det koster ikke så meget at montere en ekstra gruppe hvis kabler og stik er der , ellers kan du sikkert aftale at du selv trækker det hele , så han kun skal samle , det tager ikke mange minutter

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 31-05-13 07:56

Nej jeg frygtede det godt, men jeg må prøve at høre med bare at få en extra gruppe på.

Ja jeg kan jo nemt trække de ledninger, med anvisning!

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 31-05-13 14:41

Nå jeg har prøvet at undersøge alle steder.

De flinke mennesker fra Bolius, har følgende svar.

Jeg lader denne sag stå åben lidt, så alle kan læse med (Hvis de ønsker)

Mange tak for alle jeres gode råd, og indput. jeg kan klart bruge noget af det......
---
Vi har følgende svar til dig:

Det er vigtigt at du straks får lovliggjort installationerne så du er sikret mod ulykker, du skal få tjekket installationerne af en autoriseret elinstallatør.
Som du kan læse i et svar vores forsikringsekspert har givet på et tidligere spørgsmål er det sandsynligvis noget du selv kommer til at betale, selvom sælger er ansvarlig ved ulovlige bygningsindretninger som fx ulovlige elinstallationer. Men det er dog kun ved svig eller grov uagtsomhed at sælger kan blive gjort ansvarlig, og bevisbyrden påhviler dig som køber. Der skal efter retspraksis meget til, før en sælgers adfærd, karakteriseres som svigagtig eller groft uagtsom, og hvorvidt sælgers adfærd kan betegnes som svigagtig eller grov uagtsom, er naturligvis en konkret vurdering.
Se her forsikringsekspertens svar på spørgsmål om emnet: http://www.bolius.dk/raadgivning/spoerg-eksperten/ekspertsvar/artikel/raadgivning-vedr-ejerskifte-forsikring/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-06-13 11:21

Citat
Som du kan læse i et svar vores forsikringsekspert har givet på et tidligere spørgsmål er det sandsynligvis noget du selv kommer til at betale, selvom sælger er ansvarlig ved ulovlige bygningsindretninger som fx ulovlige elinstallationer. Men det er dog kun ved svig eller grov uagtsomhed at sælger kan blive gjort ansvarlig, og bevisbyrden påhviler dig som køber. Der skal efter retspraksis meget til, før en sælgers adfærd, karakteriseres som svigagtig eller groft uagtsom, og hvorvidt sælgers adfærd kan betegnes som svigagtig eller grov uagtsom, er naturligvis en konkret vurdering.

Rustica.dk

Har du så besluttet dig til, hvad du vil gøre ?

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 09-06-13 11:55

hej ans.
Jeg har endnu ikke hørt fra ejendomssælgeren vi købte huset af!
Jeg vil prøve at tage kontakt til ham igen i denne uge.

Ellers er der jo nok ikke andet for end at få nogle tilbud hjem på at få det lavet.
Jeg påtænker også om det ikke kan være muligt at få det her håndværker tilskud, da det jo nok bliver for egen regning...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-06-13 15:22

Jeg påtænker også om det ikke kan være muligt at få det her håndværker tilskud, da det jo nok bliver for egen regning...

Det kan du godt, men det er kun arbejdslønnen, som du kan fratrække.

Du kan læse mere om det her

http://www.bolig-fradrag.dk/boligfradrag_haandvaerker.asp

http://www.bolig-fradrag.dk/boligfradrag_5_trin_haandvaerker.asp

Få dokumentation på det udførte arbejde
Af dokumentationen på arbejdet skal der fremgår følgende oplysninger:

Identifikation af leverandøren (CPR-nr. for personer og CVR-nr. for virksomheder)
Oplysninger om arbejdets art
Datoen for arbejdet
Adresse på stedet, hvor arbejdet er udført
Specifikation af arbejdslønnen
Fakturanummer (for virksomheder)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-06-13 06:51

Tag et billed og sæt ind så kan vi jo se hvad det evt. Er og komme med en ca pris?

Hvis det bare er gruppen og den skal skiftet ud med en 4 polet gruppe afbryder og ikke andet så ligger prisen på 800-1200kr

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 12-06-13 07:37

Hej rotw.

Ja nu har jeg så konstateret at efter vi har tager det der 400v fra i loftet, så virker intet el i garagen
Så der er så meget der er vildt rodet, og jeg tror jeg bare skal have rydet godt op i det hele, så det kan blive lovligt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-06-13 07:54

Ellers er der jo nok ikke andet for end at få nogle tilbud hjem på at få det lavet.

En god idé at få tilbud, som er gratis at indhente. På nuværende tidspunkt kender du jo ikke omkostningerne.

Husk at få elektrikeren til at se på det, før han giver et tilbud. Der er mange der siger det koster ca. det og det uden at have set problemet, hvilket kan gøre arbejdet meget dyrere.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 12-06-13 08:05

Hej ans.
Ja det skal være et fast tilbud....

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 500 point
Dato : 13-06-13 08:28

Jeg ville hvis jeg var dig at bestille et ELtjek og så se hvad rapporten så siger pris ca 1800kr gennemsnit alt efter hvor stort huset er

1 ring til en elinstallatør ( der reklamere med elsym og er medlem af tekniq )
2 angiv huset m2 incl garage mm.
3 og få en pris på dette

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 27-06-13 09:55

Tak for svaret rotw.