/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Fordel og ulemper, Frames eller ikke?
Fra : heseda
Vist : 531 gange
20 point
Dato : 09-06-03 01:20

Der er delte meninger om man skal bruge frame eller ikke på sin hjemmeside, og hvorfor det? (fordel og ulemper)

Kommentar
Fra : xixworld

Dato : 09-06-03 01:46

søgemaskernerne finder kun siderne hvor de ikke bliver vist i en frame så der ville ikke være nogen menu eller noget og det er ikke godt

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 09-06-03 06:50

Ja, xixworld det kan være rigtigt nok; men det er muligt med et fikst lille script at omgå denne ulempe. Se nærmere på http://www.usc.edu/uscweb/authoring/frameload.html.

Generelt vil jeg altid foretrække frames, da det gør siden mere operationel.

Kommentar
Fra : xixworld

Dato : 09-06-03 11:13

Jeg vil sige at det er alt efter hvad for en slags side du vil lave og til hvad formål. Jeg kunne ikke forstille jubbi i en frame, men der imod et søge og link index som http://xixworld.com vil det kunne lade sig gøre at der ikke er nogle "løse" sider og alt infomation hentes fra en database.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-06-03 11:25

Frames er på vej ud og CSS er oppe. Det handler om vedligeholdelse og tilgængelighed. På et site med left-frame, top-frame og main-frame (*g* fik du den?) og et par hundrede html filer er det helvede at ændre layout; f.eks at ændre font's på alle sider i alle frames. Det klares i et snuptag med en extern CSS fil, der skal kun rettes ét sted.. Tilgængelighed handler bl.a.om svagtseendes mulighed for at navigerer rundt f.eks understøttet af talesyntese. Det går ikke så let med frames som uden. På alle statens offentlige sites kræves der høj grad af tilgængelighed også for folk der benytter tekstbaserede browsere.
Iøvrigt kan søgemaskiner SAGTENS finde sider også på et frame baseret site. Det kræver 'bare' nogle metatag's. Scripts er ikke nødvendige! Kik på: http://www.metamaten.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 09-06-03 12:48

Hej.
Jeg faldt lige af - jeg laver hjemmesider for nogle foreninger - i FrontPage.
Kan man undgå at lave MANGE sider - uden at bruge Frame i FrontPage? Hvordan navigerer man ellers rund på de mange sider - uden at midste banner osv?

Kommentar
Fra : xixworld

Dato : 09-06-03 13:05

http://www.cmsimple.dk dette system bruger kun en side til alt og foreningen vil selv kunne oprette nye, billeder o.s.v

der er mange måder at samsætte det på og der er mulighed for banner.

Persoligt vil jeg sige at man skal holde sig langt væk fra FrontPage, da det ikke ser godt ud og det er meget let at se det er lavet i FrontPage.

Måske du kan kigge på denne wendesigner side og de har masser af billige løsninger, hvor der er mulighed for at tjene på det. Du kan også hente support der og en masse andet. Det er bare et forslag. Http://danskemedia.dk

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 09-06-03 14:03

Ja, søgemaskinerne kan sagten finde en side, der ligger i en frame; men uden særlige triks vises denne side uden de tilhørende andre frames, så man ikke kan se den sammenhæng, hvori i den fundne side hører hjemme.

Jeg er enig i, at fremtiden ligger i scriptstyrede web sites; men det er rimeligt krævende, hvis man selv skal udvikle dem og ikke bare bruge færdige skabeloner. Det kan dog have den fordel, at man hurtigt kan få en velfungerende site op at stå; men til gengæld er det svært at opnå et originalt, personligt layout.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-03 14:40

Man kan jo også kombinere. Rammer med tabeller/inderrammer med fælles css.
Det er også rimeligt nemt at vedligeholde.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-06-03 14:46

Tabeller er vist også på vej ud. Jeg ved ikke med iFrames ???

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 09-06-03 15:39

xixworld> jeg synes det virker lidt irriterende, når man læser en side, så forsvinder banner og links (800x600). Jeg har været inde på dit link, og når jeg når "bunden" ad siden, skal jef schrolle tilbage!
Kunne det ikke være lavet anderledes?
Emesen> det kan vel også lade sig gøre i FrontPage!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-03 17:24

Ja det kan lade sig gøre i Front Page.
http://www.hirsenet.dk/hirsebakken/
Den øverste velkommen kan bare gøres større.
Emesen.

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 09-06-03 22:44

emesen> Ja men, er det ikke det xixworld siger, at søgemaskinerne ikke kan finde?

Kommentar
Fra : xixworld

Dato : 09-06-03 23:33

heseda >>> Det er jo så noget man må leve med for at man kan se alle siderne i 800*600 uden brug af frame og så stort et problem er det heller ikke. Men det ville også være et problem hvis man skal have det på en side, så vil det hele fylde rigtig...rigtig mange sider

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-06-03 08:06

Heseda - Jo da, men der er heller ikke gjort noget ved det endnu.
Men det var nu også bare en demonstration af:
Rammer/tabel/inderramme/css.
Som du måske har lagt mærke til styres farver/skrift/osv. et centralt sted.
Emesen.

Kommentar
Fra : stk

Dato : 24-06-03 12:48

Fonts og farver mm. kan sagtens styres centralt via css selvom man bruger frames.
Jeg laver en intranet applikation, hvor der sker en del opdateringer af enkelte frames alt efter brugervalg, mens andre frames ikke skal opdateres, da det taget lang tid. Jeg kan ikke forestille mig, hvordan det skulle kunne laves uden frames.

Stefan

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-03 12:00

Du kan læse mere om WEB design her : http://www.webdesign101.dk/ Gutten har også en mening om frames !!!

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 20 point
Dato : 17-08-03 22:58

Har du læst det? ..og har du en mening om hvad der skrives? ...ellers luk spørgsmålet ved at acceptere en kommentar ----^

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : heseda

Dato : 18-08-03 20:38

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-03 20:50

Var så lidt, men de andre havde nu også gode ting at sige. Det sidste link jeg gav er altså knaldgodt, brug lidt tid på det.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 18-08-03 21:16

Du har fuldstændigt ret, der var mange svar, og det kan være svært at afgøre "hvem der skal have hvad" Tak til alle I andre.