/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
e-Boks-direkte
Fra : lham
Vist : 758 gange
100 point
Dato : 24-05-13 06:51

Når jeg får en mail om at der er besked i min e-Boks, ( banker ,offentligeinstanser mv ) irriterer det mig at at jeg ikke direkte fra mailen kan komme ind og se min e-Boks ( med Nem ID ), men øjensynlig først skal ind på e-Boks "hjemmeside" og så derfra igang med Nem ID.

Er det mig der har misforstået noget ?

WIN XP SP3 IE 8 webmail hos one-com

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 24-05-13 07:39

Nej, det har du ikke.

Det er den måde E-boks har valgt at gøre det på.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-05-13 08:22

Du kan komme ind via din netbank også.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-05-13 08:59

Ganske enkelt et spørgsmål om sikkerhed!
Der er så meget der er irriterende når det kommer dertil.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-05-13 09:45

Banker og E-Boks sender aldrig mails med links der skal klikkes på, hvis du modtager en e-mail fra banken med klikbar link så er det en snyde e-mail fra nogen som vil tømme din konto.
For eksempel fik jeg en e-mail for en uge siden fra Nets, de havde desværre været nødt til at spærre mit Visa kort fordi kortet af en eller anden grund kunne misbruges, jeg skulle lige klikke på et link og komme med nogle oplysninger for at aktivere kortet igen, jeg klikkede ikke og Visa kortet er selvfølgelig ikke spærret
Aldrig klikke link i på e-mail som tilsyneladende kommer fra banken, PayPal, Nets eller E-Boks eller lignende steder, det er et spørgsmål om sikkerhed

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-05-13 10:04

Jeg går ud fra banker mv der sender besked via e-Boks anser Nem ID for en sikker metode til identifikation-altså skulle der vel ikke ske noget ved at klikke på E-mailen og så uden at olyse andet end adgangskode og den ønskede kode fra mit eget nøglekort ? det andet er jo bare at gøre det 2 gange ( " bukserem og seler ")

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 24-05-13 10:20

Enhver offentlig myndighed eller firmaer der har med pengesager at gøre skriver adressen på deres hjemmeside eller siden som du skal ind på, men ikke sådan at man kan klikke på adressen, det er for usikker
Citat
altså skulle der vel ikke ske noget ved at klikke på E-mailen
jo der kan ske mange ting, for eksempel kan skadelig kode komme ind på computeren fra den side linket fører til, så kan banditterne holde øje med det du taster når du logger ind på på E-Boks eller andre steder du skal bruge NemID til, og i det øjeblik du har klikket på linket så ved bagmænden at du er aktiv og logger ind samtidig med dig
Derfor er der ikke links som kan klikkes på når der kommer mails fra E-Boks eller banker eller lignende, det er et spørgsmål om sikkerhed, at du selv skal skrive adressen i din browser

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-05-13 10:31

Citat
Jeg går ud fra banker mv der sender besked via e-Boks anser Nem ID for en sikker metode til identifikation-altså skulle der vel ikke ske noget ved at klikke på E-mailen og så uden at olyse andet end adgangskode og den ønskede kode fra mit eget nøglekort ? det andet er jo bare at gøre det 2 gange ( " bukserem og seler ")

Ja de smarte narrer jo de mindre kloge og de som ikke hører efter gode råd - så gør du bare som du synes...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-05-13 11:30

Det tætteste Du kan komme og samtidig spare klik er at åbne siden "Log ind" og så føje siden til Foretrukne, eller på bogmærkelinien.

Flere steder kan man sætte flueben i "Husk at jeg vil logge ind med Nem-ID", den virker heller ikke.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 24-05-13 17:52

Tak for svaret o.v.n..
Jeg fatter ikke det er nødvendigt med 2 gange Nem ID - men sådan er det åbenbart ( har ikke den mindste ide om hvordan de IT kriminelle arbejder )-og jeg må så affinde mig med det , men til "udviklerne" :
"Work smater -not harder"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-05-13 20:38

Ovn - du har ikke helt ret i dette:
Citat
Banker og E-Boks sender aldrig mails med links der skal klikkes på, hvis du modtager en e-mail fra banken med klikbar link så er det en snyde e-mail fra nogen som vil tømme din konto.

Jeg kører netop en diskusion med Nykredit bank om link i mails om post i E-boks.
For der er netop et link som fører hen til en side med nyt link som fører hen til E-boks login.
Jeg benytter det dog ikke, men hopper over på en anden computer med XP som bruges til at gå i banken og E-post.