/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
kaudisk soda ud på køkkenbord
Fra : Disi
Vist : 544 gange
100 point
Dato : 23-05-13 13:40

Mit køkkenafløb var stoppet og jeg hældte
kaudisk soda i afløbet næsten ufortyndet og lod det virke et par timer, dernæst hældte jeg kogevand i,
der efter stod det op af kloakken med kaudisk soda ud på køkkenbord og mit fyrtræs gulv
så nu har jeg en masse pletter på bord og gulv
Er der noget jeg kan gøre for at rette op på skaderne ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-05-13 14:08

(Kaustisk soda)

Nej: med mindre du sliber det ned - til under skaden.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-05-13 14:10

Og helst slib det hele, ellers vil du stadig kunne se/ mærke forskel

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 23-05-13 14:15

Jeg tror det desværre ikke, kaudisk soda er meget ætsende, og det eneste middel jeg kender som kan neutralisere det er SALTVAND.

Da jeg sejlede brugte vi det en del, og havde i sagens natur saltvand ved hånden, får man noget på tøjet er der ingen vej tilbage, tøjet er hullet som en si af evt. sprøjt.

Når du hælder det i afløb skal du tænke på 2 ting, kan dit afløb tåle den kraftige væske og dernæst når du hælder kogende vand i afløbet bagefter, skal du give det med en skefuld af gangen, så kan du styre opkoget.

Men jeg tror desværre ikke der er noget at gøre ved den nuværende skade, for midlet både ætser og bleger, og du ved ting der er afbleget kan man ikke give farven igen.

Måske du kunne havde reddet det ved omgående at hælde saltvand på, jeg ved det ikke lige helt.

Håber du kommer over det.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 23-05-13 14:16

jeg håber du har skyllet afløb godt igennem for kautisk soda stivner

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-05-13 14:21

Citat
det eneste middel jeg kender som kan neutralisere det er SALTVAND

Edikesyre er det man normalt bruger til at stoppe Kaustisk soda, skyllet godt med vand.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-05-13 17:06

Citat
Edikesyre er det man normalt bruger til at stoppe Kaustisk soda, skyllet godt med vand.

Netop, derfor hav en flaske lige ved hånden hvis uheldet skulle være ude.................jeg lærte det efter at jeg engang ikke kunne bruge hænderne i 3 dage

Lad være med at spørge om detaljer

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-05-13 18:56

hvis du skal rense dit afløb en anden gang, er det mest effektive middel kogende vand. men du skal bruge rigtig meget af det, måske 15-20 liter for at få afløbet renset helt.
det der sidder i dit afløb er fedt og sæbe, og det løsnes bedst med varmt vand. du kan evt blande sulfo i, men det er det varme vand der for alvor gør virkningen

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 23-05-13 18:59

Efter samtale med Borup hvor de anbefalede at bruge husholdningseddike syndes jegde storte pletterne på boret er blevet mindre
Men træ gulvet virker det ikke ,det ligner bare fedt pletter

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-05-13 19:10

Citat
jeg engang ikke kunne bruge hænderne i 3 dage

Har DU også prøvet den tur, jeg manglede finger aftryk. men der havde jeg så også brugt både det éne og andet på samme tid/dag = mærkelig fornemmelse man får.
Citat
husholdningseddike

Det er IKKE stærkt nok til at stoppe ´sodaén´ med - der skal skrappere midler i brug
og husk at skylle med rigtig meget vand.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-05-13 19:13

Citat
mærkelig fornemmelse man får.

Af RENE hænder.
Det tager et par dage før ´sveden/ fedtet´ i fingerene kommer igen.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 23-05-13 19:14

Ellers ville jeg tage en snak med din forsikring = hændeligt uheld.

Godkendelse af svar
Fra : Disi

Dato : 24-05-13 07:47

Tak for svaret mig-selv.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 24-05-13 09:19

Der er bare det ved det, at den sætning er lige den rette til afvisning for

hændeligt uheld er lig med NOGET BAN BURDE KUNNE FORUDSE VILLE SKE og især mad sådanne væsker.

Men held og lykke - lad os vide hvad de siger.