/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
halvfyldt eller halvtomt glas vand???
Fra : willlliam
Vist : 2649 gange
100 point
Dato : 08-06-03 23:36

På et bord står et glas.
50% af glasset indeholder vand
50 % af glasset indeholder luft.

Er glasset halvfyldt eller halvtomt? Hvorfor er det det?
Er der en 3. forklaring?

Gode forklaringer ønskes.

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 110 point
Dato : 08-06-03 23:39

det kommer an på om du er meget tørstig eller bare overhovedet ikke har lyst til vand. hvis du er meget tørstig er det halvtomt, hvis du er tvunget til at drikke det og ikke har lyst, er det halvfuldt!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-06-03 23:40

øh.. hvad er første og anden forklaring forresten?
(udover at tænke positivt/negativt)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-06-03 23:41

For optimisten er glasset halvfyldt
For pessimisten er glasset halvtomt.
Hvis det er mit, så er der nogen der har drukket halvdelen.
Emesen.

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 08-06-03 23:42

tak for det hurtige svar, som er helt fint
andre må meget gerne melde sig på banen også.
God pinse til alle!!!

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 08-06-03 23:45

det er enkelt,

1: hvis du lige har hældt vand i, er det halvfyldt..

2: hvis du lige har drukket af det eller hældt, er det halvtomt...

fordi, hvis du fylder i det, vil det bliver fyldt, men da du stopper halvvejs, er glasset nu halvfyldt. men hvis det er 2, så er det fordi, at hvis du drikker af det, vil du drikke til det er tomt, men da du også her stopper halvvejs, er det nu halvtomt......

damn nu fik jeg hovedpine.....

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 08-06-03 23:46

Hmm er der overhovedet noget der hedder halvtomt. Er det ikke bare et ord der er opstået fordi det i nogle sammenhænge er praktisk ?

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 08-06-03 23:48

Når Du fylder vand i et glas indtil det fylder 50% er det halvfuldt. Fylder Du glasset helt, og derpå drikker de 50% er det halvtomt. Eller hvad?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-06-03 23:54

Ja - jeg vil godt vide hvem der har drukket halvdelen af hele mit glas vand.
Emesen.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-06-03 23:57

melander.. ..men gode forklaringer I der kommer med ellers!!!

eyvind.. måske en kakaofugl? Ska de ikk ha vand ind i mellem???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-06-03 23:59

Kakaofugle spiser kun frøer - chokoladefrøer!
Eyvind. - g'nat

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-06-03 00:03

det tror jeg ikke på eyvind..og det er garanteret derfor du aldrig har set en!!! Du lokker med noget forkert!

Godnat

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 09-06-03 00:09

En lille tankeforbindelse. Jeg har tit været halvfuld, trekvartfuld og helfuld og så er det ligemeget om branderten er under udvikling eller afvikling.
Men jeg har aldrig været halvædru!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-06-03 00:13

har du ikke?? Sådan ud på morgenstunden efter en god fest, hvor man plyndrer køleskabet? Da føler jeg mig halvædru!!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-06-03 00:14

altså.. man plyndrer køleskabet ud på morgenstunden... ikke til selve festen...

hm, - måske er det sengetid!!!!! Formulerer mig ikke skidegodt!

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 09-06-03 00:14

til Rfou

at du har været halvfuld, trekvartfuldd eller helfuld må vel skyldes en tilbageværende grad af ædruelighed i din krop..hm

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 09-06-03 00:17

Hvornår har man sidst været halvtom ?!?!?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-06-03 00:18

måske hvis man har brækket sig meget?

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 09-06-03 00:23

det må vel egentlig også gælde punge...hvad er bedst - den halvfyldte pung..eller den halvtomme?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-06-03 00:25

I virkeligheden er glasset i det oprindelige spørgsmål slet ikke halv-nogetsomhelst, eftersom der er luft i og dermed helt fyldt!!! I givet fald skulle det have stået i et lufttomt rum, så der kun var ingenting plus vandet....så kunne man diskutere om det var halvtomt- eller fuldt. og det er gjort, så det vil jeg ikke træde mere i!!!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-06-03 00:27

ang. pungen.. taler vi sedler eller mønter?

og jeg vælger den halvfyldte!!!!

Meeen.. synes du ikke spørgsmålet i den forbindelse tangerer hen i retning af "hvad vil du helst have over tæerne... et kilo sten eller et kilo fjer"!!!

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 09-06-03 00:29

skingur
den er vist langt ude på overdrevet, hvor selv cacaofuglen ikke kan nå os

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-06-03 00:31

kakaofuglen kan ALTID nå.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 09-06-03 00:32

Kakaofuglen er krøbet i ly for uvejret.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 09-06-03 00:32

Kakaofuglen er krøbet i ly for uvejret.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-06-03 00:34

jeg skal i seng nu... sov godt og luk endelig ikke tråden endnu willllliam!

Måske er der en kakaofugl under min seng....

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 09-06-03 00:34

uha.......den kan komme lagt ud: Halvtommeglas betegner noget negativt: "Jeg kom hen til et bord, hvor der stod halvtomme glas" det er vist det vi kalder sjatter. Halvfulde glas beskriver en positiv proces af en mængde.....her er der altså nok af drikke. ........LIGHED: Jeg kom ind i et halvtomt discotek
Jeg kom ind i et halvfuldt discotek
Halvdum/halvklog........først med det sidste/sidst med det første..........vi kan vist godt hamre et par panodil ned hér

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-06-03 00:36

på den anden side yearhouse.. "han skænkede glasset halvfuldt"... så er det alligevel lidt negativt.. og nu SKAL jeg i seng!!!

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 09-06-03 00:36

kakaofuglen er langt fra sin sædvanlige præstation og flyvefærdig bliver den vel næppe nogensinde...

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 09-06-03 00:46

Hvis det nu er fin etikette at fylde glassende halvt, kære skingur.....er det vel positivt, men er det på værtshus bliver der sq delt øretæver ud :))
kom du nu bare i seng:)........same here

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-06-03 04:45

Det er ingen af delene,fordi det omtalte glas vand ekssistere ikke!,kan i tage
og føle på det, kan i drikke af det, kan i se det,nej, ergo så ekssistere det
ikke,det er kun en kemisk prosses i en hjerne,en hypotese.
I kan bare spørge cakaofuglen hvis i flyver ind i den en dag,der går nemmelig
rygter om at den kommer fra et fuglebur med klaver
Manse9933Godmorgen.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 09-06-03 04:54

Efter denne ægte smalltalk føler mig sådan ca. halvtom i hovedet. Jeg må hellere lukke øjnene så der ikke løber mere ud.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-06-03 05:03

Nej Nej luk ikke øjenene,for en halv tom hjerne må i teorien have halvt så mange problemer

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-06-03 06:56

G'morgen
Tjahhh! Alt er jo relativt, så dermed er total-subjektivisme en umulighed
Om "Alt er relativt" http://www.hum.auc.dk/~mylov/Relativt.html

[citat]
Hvad er forskellen mellem en pessimist, en optimist og en ingeniør?
Pessimisten siger, glasset er halvtomt, optimisten siger, det er halvfyldt, mens ingeniøren siger, det er dobbelt så stort, som det behøver at være.
[/code]
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-06-03 07:00

--> Christina:
Når Kakaofuglen mellem-lander herude, så spiser den Marabu og drikker Matilde eller Congo

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 09-06-03 09:02

Nu bliver man da snart helt rundtosset *G*

Situation:
Når flasken er fuld, er jeg tom
Når flasken er tom, er jeg.............................FORKERT!!!!!

fordi jeg HEDDER Tom!:)

Bøhhhh...godmorgen til jer alle:D

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-06-03 12:48

Glasset var tomt, da man startede, derfor "fyldte" man noget i det. Fordi man herefter tapper "noget" af, ja så er det resterende stadigvæk fra dengang man "fyldte". Derfor må glasset være halvfyldt.

Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-06-03 12:52

Glasset var tomt, da man startede. Herefter "fyldte" man noget i det. Fordi man herefter tapper "noget" af, ja så er det resterende stadigvæk fra dengang glasset var tomt. Derfor må glasset være halvtømt.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-06-03 12:53

Lad os starte en filosofisk-dialog-gruppe om emnet

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 09-06-03 14:12

Godt CLAN:
Hvad kalder man tomme FYLDEPENNE?

Er jeg tankeTOM.....går jeg i TOMgang........spiser jeg altid på TOM mave......spiller jeg for meget TOMbola????????????????

arggggggg..........er vist ved at blive vandvittig *G*

Mange Hilsner
TOM......Ja det hedder jeg altså.........suk *G*

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-03 21:04

Glasset er altid fyldt.
Enten af vand eller luft.
Så svaret må være både og.
Det gør ikke noget at kakaofuglen har drukket mit vand, for så kan jeg beholde mine chokoladefrøer.
Emesen.

Kommentar
Fra : _Elopius_

Dato : 10-06-03 13:36

Få jer et liv ..!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-06-03 14:15

Tænk at nogen virkelig gider kikke med på dette spørgsmål.
Emesen.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 16-06-03 23:40

ROFL... det kom der ikk så meget ud af ...

Men jeg holder også på at det må være "halvt fyldt" hvis man er IGANG med at skænke op, og "halvt tomt" hvis kakaofuglen har drukket af det...

WWHUUUUUUUUUUUUUUIIIIIIIIIIIII
Hils dronning Ingrid og sig at jeg kommer hjem til te...

MVH ostemanden

Kommentar
Fra : MarsAben

Dato : 01-07-03 11:40

det kommer an på om den nederste halvdel er luft så er det halvfuldt
er den nederste halvdel vand er det halvtomt

hilsen MarsAben

ps hils Hanne

Kommentar
Fra : MarsAben

Dato : 01-07-03 11:40

det kommer an på om den nederste halvdel er luft så er det halvfuldt
er den nederste halvdel vand er det halvtomt

hilsen MarsAben

ps hils Hanne

Kommentar
Fra : MarsAben

Dato : 01-07-03 11:41

det kommer an på om den nederste halvdel er luft så er det halvfuldt
er den nederste halvdel vand er det halvtomt

hilsen MarsAben

ps hils Hanne

Kommentar
Fra : MarsAben

Dato : 01-07-03 11:41

unskyld jeg sendte tre der skete en fejl

Godkendelse af svar
Fra : willlliam