/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
brugt biler
Fra : sigfrid
Vist : 521 gange
100 point
Dato : 15-05-13 16:39

Nogen gode svar på billige brugte biler,både i reserve deler og benzin,skal være benzin årgang cirka 2003-2006.gerne stations car
V.H Sigfrid.
Bare for at vide hvad det måske er det besdte køb

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 15-05-13 16:56

Det vigtigste er en forhandler du har tillid til.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 110 point
Dato : 15-05-13 17:05

Du spørger alt for bredt, og du vil derfor få masser af svar ud fra andre folks personlige præferencer og religion.

Du skal i stedet stille dig selv disse spørgsmål og svare på dem, inden du kigger efter bil :

1) Økonomi ?
Kan du afse ca. 1000,- månedligt alene til service og reparationer ?
Kan du oveni afse 1000,- måndeligt alene til afgift og forsikring ?
Kan du afse mindst 1000,- månedligt til afdrag ?
Kan du afse mindst 500,- månedligt til benzin og olie ?
Har du mindst 15-20.000 lige her og nu til udbetaling ?

2) Årligt kørselsbehov i km ?
Mindst 30.000km før det kan betale sig med diesel, glem alt om de storskrydende annoncer og sælgere.

3) Hvad skal jeg bruge bilen til ?
Bare rar at have - pendling - familiebil - bil nr 2 ?

Jeg tør vædde med, at du ikke har tænkt ret meget over punkt 1.
Hvis du falder igennem på dette punkt, kan du lige så godt glemme alt om at have bil, det bliver en økonomisk katastrofe ellers.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-05-13 17:42

Ganske fin besvarelse af - Beestone -
læs den grundigt,.. og ha' den med i baghovedet,.. ..

der er ikke nogen bil der er billig,

der findes biler der er dyrere end andre,... fx. reservedele.
'andre' er dyrere i grøn afg.
'andre' er dyrere i forsikring
'visse' mærker ville 'flå dig',.. i noget så almindeligt som bremse-renovering,

hver bil har sine fordele / ulemper,

'den' der med at man kan køre årvis i et gl. lig til 4 - 8.000 kr
den holder ikke vand, når hele regnestykket bliver opgjort.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-05-13 17:47

Citat
'den' der med at man kan køre årvis i et gl. lig til 4 - 8.000 kr
den holder ikke vand, når hele regnestykket bliver opgjort.

undskyld,...
glemte at tilføje :

medmindre du er en ualmindelig dygtig og fingernem mekaniker / gør-det-selv-mand,
med et komplet værksted / garage,
og villig til at 'rode' med 'vidunderet' hver weekend,.. måske hver dag.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 15-05-13 18:55

Jeg kan kun tilslutte mig ovenstående indlæg. Det koster, at have bil. Også de lidt ældre af slagsen, også selvom man råder over eget værksted og faciliteter man normalt ikke har ved hånden. Jeg bilder mig selv ind, at vores er normalt vedligeholdt, da det ikke medfører en masse arbejde, når den skal forbi synshallen. Det har dog ikke forhindret, at koblingens slavecylinder " stod af " på det værst tænkelige tidspunkt, - og derfor har vi så to biler lige nu.
Pointen er: Der vil altid kunne opstå uforudsete ting. Nogle kan udbedres for egen hånd, men det er nok de færreste der vil binde an med en udskiftning af kobling, gearkasse eller motor hjemme i perlestenene - mig selv inklusive.
Så sæt du også en post på budgettet til uforudsete udgifter. De skal nok melde sig. Og det er ikke for, at lyde pessimistisk, - men man er nødt til, at se realistisk på tingene og vurdere hvor meget man selv kan og vil lægge i det.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-05-13 20:34

vw er billige i reservedele og efter mn mening det bedste køb på markedet.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 16-05-13 18:57

Og jeg kan påstå nøjagtigt det samme om Ford, og andre vil hævde tilsvarende om Fiat, Opel, Hyundai osv. osv. og så ender vi i personlige præferencer og mere eller mindre udokumenterede postulater. For på bundlinien kan de alle køre i stykker, og såfremt man ikke selv evner reparation hedder det værkstedstime(r) x ------ , -- kr og det er i reglen en større post end et sæt bremseklodser etc.
Så hav Beestones opstilling med når du lægger budget. Og kg så f.eks. på DBA
www.dba.dk og indtast dine parametre. Så får du en ide om hvad der findes indenfor de kriterier du har. God jagt..... og nogle gange kan det godt betale sig, at handle privat.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-05-13 19:28

Synes egentlig alle indlæg her,er meget rigtige.Ikke mindst det sidste:
Citat
Og jeg kan påstå nøjagtigt det samme om Ford, og andre vil hævde tilsvarende om Fiat, Opel, Hyundai osv. osv. og så ender vi i personlige præferencer og mere eller mindre udokumenterede postulater.

Ingen biler er billige at eje.Er een billig i indkøb,er den måske dyr i drift.
Citat
vw er billige i reservedele og efter mn mening det bedste køb på markedet.

Se her er vi allerede på kollisionskurs. Min søn HAVDE en VW Sharan.Den var ved at ruinere familien.Kobling skiftet ved ca.70.000 km.Klar til ny kobling ved 130.000 km.Omlakering af motorhjælm og bagdør. Min svoger havde VW Polo,der blev gearkassen skiften inden den havde gået 100.000 km.

Som Opel fahrer,siden 1983 (Fordi det passer til min økonomiske formåen) vil jeg anbefale en ældre Opel Astra.Hvis den er nogenlunde sund i karossen,får du ikke en billigere bil,at køre i.

Opel var meget udskældt på et tidspunkt.Men læg lige mærke til,hvor mange Astra F,der stadigvæk kører rundt.Og de NYESTE af dem,er fra 1998.Her er ikke noget med udskiftning af kobling,eller gearkasse.De kører bare både 3,4 og 500.000 km. Min Vectra B,stod på 370.000 km,da den fik en ny ejer. Selv har jeg nu en Astra G,årg.2004.Den KØRER bare.Men har også kun gået 130.000 km.
Så den får jeg nok ikke slidt op.

Hvor mange kører der f.eks.af de højt besungne Toyota`er,i en alder af 15-20 år....ingen.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-05-13 19:36

Glemte selvfølgeligt lige dette:
http://www.fdm.dk/forum/bilmaerker-motor-teknik

Den kan man godt "få forstand af".

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-05-13 19:50

For en god ordens skyld: Jeg har ikke det mindste med Opel at gøre.Er bare efterhånden en gammel afdanket pensionist,der dog i tidens løb,har fået et vist erfaring med biler.Siden 1963.

Spændende over Lloyd,Renault,Ford,Saab og Opel.

M.

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 16-05-13 21:11

Tak for svaret Beestone.
Jeg kan godt se det er en stor jongel, bliver nok ikke meget klogere på svarene,men tak allesammen for svarene. V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 16-05-13 23:44

Jeg kunne også skrive en længere smøre om sønnens Golf, men den er egentlig ikke værd, at skrive om. Så vw ? Nejtak. Holder fast i Ford. Men selvfølgelig koster de i drift.
Varevognen skal snart til syn og der er rust, bærearms bøsninger og en revnet frontrude.
Selvom jeg laver det selv skal der købes reservedele og bruges timer, værktøj etc. og egentlig skal man vel så medtage anskaffelse af værktøj i regnskabet / eller udgiften til Gør Det Selv værksted for de der benytter det ?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-05-13 14:53

Undskyld,jeg bliver ved.Vil bare lige sige,at selvfølgeligt har det også meget at sige,hvordan tingene bliver brugt.Alt kan ødelægges,hvis viljen er der.

Jeg har selv brugt den "tommelfingerregel",at jeg ikke vil købe en 10-12 år gammel bil,der virkeligt "kan noget".For de har som regel,fået tæsk hele livet igennem.

Det er sjældent at se,en BMW 320,eller Golf,der overholder hastighedsbegrænsningen.Næh,de "viser flaget".

M.