/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fejl ved installation af windows
Fra : Kris
Vist : 398 gange
25 point
Dato : 08-06-03 21:15

Jeg har lige købt en pc som jeg selv har samlet, alt har også fungeret perfekt indtil jeg skulle indstallere windows xp. Under kopiering af filer i starten af installationen kom den blå advarselsskærm, har så prøvet et par gange mere, men den bliver ved med at komme. Der stod noget om at der var fejl ved en ntfs.sys fil. Jeg prøvede så med en anden harddisk da jeg troede det var den, men det hjalp ikke. Computeren indeholder følgende:
Asus A7N8X, nForce2 / antal: 1
Lite-On CDRW LTR52246S, 52/24/52IDE / antal: 1
AMD Athlon T.Bred XP 2400+/266, Sokkel A / antal: 1
Diskdrev 3.5" Sony / antal: 1
Daytona GeforceFX FX5200, 128MB DDR, TV / antal: 1
Maxtor +9, 120GB, Fluid, ATA133, 7200PRM / antal: 1
Q-Tec 6020CMD Miditower, 300W, 13436 / antal: 1
ThermalTake Køler, Silent Viking + / antal: 1
Trust Single Scroll PS/2, 12111 / antal: 1
Tech-Trade DDR2700, 512 MB / antal: 1
19" AOC 0.26 9 GLR 1600/1200 / antal: 1
Logitech Internet Navigator "2002" / antal: 1
Kølepasta, TITAN, 2gr SILVER! / antal: 1
Powerkabel standard / antal: 1
Jeg har lidt på fornemmelsen at det er en hardvare konflikt, men ved det ikke.
Håber nogle kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 08-06-03 22:36

Har opdateret bios, men det hjalp ikke. Er der nogen der har haft lignende problem?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-06-03 22:43

Hmm! Først tak for en dejlig udførlig hardware beskrivelse En kort søgning på google giver mange med fejl på ntfs.sys og meget af det er hardware relateret. Så hvis du lige gider uddybe lidt? Hvilken XP version? Er det en sp1 og er det en opdatering eller cleaninstall? Har du prøvet at gå ind under recovery konsolen fra winxp CD'en og skrive chkdsk /r? Se evt. denne link http://support.microsoft.com/default.aspx? der omhandler harddiske scid=http://support.microsoft.com:80/support/kb/articles/q315/4/03.asp&NoWebContent=1 Hvad mener du med alt har fungeret perfekt? Har du prøvet med andre windows versioner som 98 eller ME? Ntsf er en "special" formatering winxp, NT og win2000 benytter, så du kan muligvis osse prøve at formattere din harddisk med fat32 og så prøve at se om winxp kan installeres som fat32 system, men der ryger du muligvis ud i et andet problem hvis du ikke har den rette fdisk at partitionere og formatte med, så det... Håber du kan bruge det her til at komme lidt videre i din fejlsøgning

Accepteret svar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Modtaget 25 point
Dato : 08-06-03 23:23

Hej Kris.

Det mest typiske under windows installation når den fryser er rammene. Prøv at skift dem eller kør en ramtest på dem.
Download memtest og ha' en diskette klar. Den laver nemlig en bootdisk som tester rammene....

http://www.memtest86.com

Mvh
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 08-06-03 23:31

Lige lidt flere informationer Det er en xp 2002 med en sp1. Så er det en clear install. Det er det første der bliver installeret på denne harddisk. Har også prøvet med en anden harddisk, men der var det samme problem. Havde den ovre i en anden computer for at tjecke den for fejl, men fandt ingen.
Hvad jeg mente med at alt har fungeret perfekt var, at den bootede helt normalt. Fandt både harddisk og cd-brænderen. Så lige nu er jeg lidt ude i tovene.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 08-06-03 23:39

Tja Kris!

Som "Judas.J.LAir.P" skriver, så er det temmelig sikkert RAM det er galt med.

Har oplevet noget tilsvarende med et andet bundkort m. dobbert processor - og ville installere W2K som er langt mere tolerant. Ca. 90% gennem intsllation - så stod vi fast! Prøvede alle triksene - og endte med at investere i en omgang Kingston RAM - som pudsigt nok havde en model til netop den type bundkort.

Selvom du måske kan "tvinge" en anden installation igennem end XP standard m. NTFS - så lad være at køre seriøs drift på det! Det bliver mange gange meget ustabil af det.
Husk også på, at XP er meget "følsom" overfor hardware kombinationer. Stumper som passer i én sammenhæng passer nødvendigvis ikke i anden sammenhæng. Med XP er det nogle gange et gedemarked at samle en PC efter ens egen smag.

Med hensyn til ASUS bundkort kan jeg huske, at de for ca. 2 år siden lancerede en model, hvor man skulle disable noget refresh-rate, hvis man kørte med en bestemt type skærmkort.
Prøv lige at nærlæse manualen til alle dele inden du kigger på RAM. Det kan være en sådan "banal" ting der skal til.

Rigtig god fornøjelse.

/MVH Smitty

Godkendelse af svar
Fra : Kris

Dato : 09-06-03 01:33

Tak for svaret JudAs.J.LAiR.P. Det var rammene den var galt med. De havde 4563 fejl, ved ikke hvor galt det er, men det lyder af meget. Prøvede med en anden ram blok og nu virker den helt perfekt. Tak for jeres tid og hjælp.

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 09-06-03 17:07

Det var så lidt... Godt at du klarede dig ud af problemerne...

Tak for pointne...

mvh
JudAs.J.LAiR.P