/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 8 Resume From Hibernation
Fra : o.v.n.
Vist : 753 gange
200 point
Dato : 10-05-13 11:53

Hej en af de computere som jeg opgraderede til Windows 8 kører desværre ikke helt perfekt, jo altså når den er startet går det fint, det er når der er trykket på startknappen og før Windows begynder at starte at der en blå skærm med teksten RESUME FROM HIBERNATION hvad betyder det?
Ofte men ikke altid genstarter computeren, jeg kan se under Detaljer at bliver sendt 3 logs til Microsoft når jeg siger Ja til at sende, jeg kan se hvor disse logs er gemt på computeren men har ikke en dyt forstand på den slags.
Er der nogen af jer som har et bud på hvad der kan være årsagen?
Bundkort er: ASRock K7S41GX SiS741GX
Grafikort er: KFA2 GeForce 8400GS
Der er 2 GB RAM

Min egen Windows 8 computer har også 2 GB RAM og et grafikkort magen til problem computeren, der er aldrig problemer med min den kører bare og er lynhurtig sammenlignet med Windows XP Pro som begge computere er opgraderet fra

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-05-13 11:57

Samme spørgsmål er stillet i Microsoft Community jeg har aldrig før stillet spørgsmål der før nu, så jeg ved ikke om der er hjælp at hente

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-05-13 15:00

Citat
RESUME FROM HIBERNATION

Sikker på du slukker din pc noget tyder på den kun lukker ned i dvale.
prøv at se efter i strømstyring

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-05-13 15:17

Ja jeg slukker computeren ved at klikke på Indstil > Tænd/Sluk og klikker på Luk computeren, i Strømstyring er computeren sat til slukke når jeg trykker på start knappen, men det er sjældent at jeg lukker på den måde

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-05-13 15:27

Jeg har oplyst et forkert bundkort det oplyste kan vist slet ikke trække en Windows 8, det rigtige navn på bundkortet er: AsRock N68C-S UCC

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-05-13 15:33

Man vidste jo aldrig, man har før hørt om sjove ting og sager.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-05-13 15:44

Og der er vel ikke en funktion i din BIOS der har noget med dét at gøre, syntes jeg kan huske det fra en ældre pc jeg havde.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 10-05-13 16:15

Jeg har ikke løsningen, men oplever noget lignende, som jeg lige kan rise op:

Jeg har opgraderet en Medion bærbar, i3, 8GB, med en 320 og en 640 GB disk. På den lille disk ligger det oprindelige win7 og et andet win7 system og win8 ligger på den store disk.

Jeg oplever at opstarten kan gå i stå både fra hibernate og fra helt lukket ned. Jeg 'løser' det ved at slukke og tænde igen - nogle gange et par gange, før det virker.

En anden ting ved win8 på den maskine er at min grafikopsætning en sjælden gang er ødelagt, når jeg starter - jeg har to skærme med forskellige opløsning og udvidet skrivebord. Det løser jeg også ved at genstarte.

Min pointe er at jeg tror at win8 dels har det lidt svært med de gamle bios'er og måske især med tripple-boot og i det hele taget har lidt 'børnesygdomme'.

'RESUME FROM HIBERNATION hvad betyder det?' - noget i retning af 'Genoptager (arbejdet) fra dvale'.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 10-05-13 16:21

Har du prøvet at starte i 'Fejlsikret' ? (Tast F8 når du tænder for computeren).

I Windows Vista har man en strømbesparende tilstand med navnet “Dvale”, hvis man har Windows Vista installeret på en bærbar computer. Ved anvendelse af denne, har styrersystemet en fil under %systemroot%. Denne fil er en skjult operativsystemfil, som har navnet Hiberfil.sys.

http://peter.mpbrun.dk/20070314/lad-computeren-g-i-dvale-igen/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-05-13 20:45

Googleoversættelsen viser tydeligt at det er "Genstart fra dvaletilstand"

Så den må simpelthen gå i dvale......................

Måske skal der kigges på strømstyringen.

http://peecee.dk/upload/view/410676/full

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-05-13 21:09

Gad vide hvordan man oversætter kogende vand

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-05-13 21:30

Computeren vågner ikke fra dvale når beskeden kommer, det er når den startes fra slukket tilstand, skal jeg tage strømmen fra for at overbevise jer?
Når den vågner fra dvale er der ingen problemer, jeg kan altså godt kende forskel på dvale og slukket

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-05-13 18:13

Citat
Computeren vågner ikke fra dvale når beskeden kommer, det er når den startes fra slukket tilstand, skal jeg tage strømmen fra for at overbevise jer?

Ikke for noget o.v.n. men du tager faktisk fejl af slumre og dvale.

Dvale er det tilstand hvor den gemmer alt igangværende på din HDD, hvis du tager strømmen starter den alligevel op med det du havde gang i modsat slumre hvor det kun gemmes i hukommelsen.

Eller sagt på en anden måde: slumre svarer til at sætte computeren på pause, dvale slukker rent faktisk computeren men husker hvad du havde gang i.

Citat
en blå skærm med teksten RESUME FROM HIBERNATION

Det er det der fremkommer når en computer starter fra dvale, den tekst står der mens computeren indlæser tilstandsdata fra HDD
Når computeren genstarter kunne det tyde på en driver der ikke fungerer, det burde fremgå af logfilerne hvad det helt præcist er for en.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-05-13 20:24

Strømstikket har været trukket ud hele natten, men lad os bare kalde det for dvale, beskeden kom igen dog uden at computeren genstartede, men et eller andet mystisk er der ved Windows 8 på min egen computer er der både Windows 8 og Linux Mint, Linux kan ikke mounte den partion som Windowss ligger på - på grund af den ikke er slukket men kun i dvale som der stod da jeg forsøgte at mounte partionen da jeg havde Linux Mint kørende,
så jeg kan udfra det oplyste konkludere at Windwos 8 aldrig bliver slukket selv om strømmen er taget fra?
Jeg vil opdatere driverne til bundkortet og se om det hjælper, desværre er der ingen Windows 8 drivere til det bundkort så jeg vil installere driverne til Windows 7,
da computeren blev opgraderet fra Windows XP til Windows 8 blev bundkort drivere ikke opdateret af mig, men måske af Microsoft under opgraderinen, så det kan måske være årsagen til den besked,
min egen computer blev også opgraderet fra XP til 8 og der har aldrig været problemer som dem på den anden computer, min computer er med Intel og den anden med problemerne er en AMD computer, det er ikke sikkert at de opfører sig ens efter opgradering

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-05-13 20:28

Citat
Når computeren genstarter kunne det tyde på en driver der ikke fungerer, det burde fremgå af logfilerne hvad det helt præcist er for en.
og det har jeg slet ingen forstand på, jeg kan ikke engang åbne logfilerne, jeg ved ikke hvilken program som kan, jeg har forsøgt med Notepad men adgang er nægtet

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-05-13 21:15

Hvis det er minidump filerne så kan de åbnes med dette lille værktøj: http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-05-13 21:25

Du kunne jo også kigge lidt i windows indbyggede logfiler, de kan faktisk tit give et svar.

WIN+R skriv eventvwr.msc og tryk enter

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-05-13 22:58

Glemte lige:
Citat
Strømstikket har været trukket ud hele natten, men lad os bare kalde det for dvale

Dvale gemmes på HDD. HDD skulle helst være ligelad med og du trækker strømmen i et sekund eller et år

kom til at tænke på noget:
Selv når du slukker så laver den ikke en fuld nedlukning, computeren lukker og slukker med undtagelse af selve kernel der går i dvale. De kalder det Hybrid shutdown
Uden at have sat mig 100% ind i det vil jeg tro at det er hunden ligger begravet.
Jeg forestiller mig at xp/vista/win7 drivere ikke håndterer Hybrid shutdown særlig godt.

Hvis du slår det fra vil jeg faktisk tro at dit problem er væk.

Citat
i Strømstyring er computeren sat til slukke når jeg trykker på start knappen

Samme sted kan du slå Fast Startup til og fra (ved ikke hvad de kalder det på dansk, min win 8 maskine kører engelsk, og dette er frit fra hukommelsen da jeg pt sider med min linux)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-05-13 01:58

Tak jeg prøver om jeg kan finde en løsning ud fra det oplyste, i hører nærmere om nogle dage, det er ikke hver dag jeg har adgang til problem computeren

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-05-13 00:19

Problemet med genstart under start er løst, jeg fandt ud af at firmwaren på bundkortet ikke understøtter hibernation og fast startup, da de 2 ting blev slået fra forsvandt genstarterne, computeren blev ikke mærkbar langsommere til at starte så jeg jeg ser det som en ideel løsning,
katekismus får point engang i morgen, jeg lader spørgsmålet stå åbent hvis nogen er interesseret i hvordan problemet blev løst
det var linket til Peter Bruun som hjalp mig, jeg kørte kommandoen: powercfg.exe /a og fandt ud af af hibernation og fast startup ikke understøttes
loggene er jeg ikke klog nok til at få noget brugbar ud af - desværre

God pinse med sommervejr

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-05-13 23:32

Tak for svaret katekismus. dit link handlede om at få dvale på computeren, men der stod også hvordan man slår dvalen fra og det benyttede jeg mig af, computeren bliver altid slukket efter brug så dvalen er ikke aktuelt for brugeren, så det må ses som en ideel løsning på problemet ny software på gammel hardware