/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Springe-sprænge - tillid til sprogbruger
Fra : lgs
Vist : 506 gange
100 point
Dato : 08-05-13 23:27

I 22:30 Deadlines debat mellem en radikal- og en venstreMF´er om statsløseproblematikken og den tilhørende undersøgelseskommission måtte det så komme i det af venstrepolitikeren tænkte eksempel, nemlig at en statsløs under mistanke for "at ville springe xx-sted i luften" o.s.v. o.s.v. -
bortset fra, at det distraherer en nogenlunde sprogbevidst seer, så rejser det hos mig spørgsmålet: kan man totalt set have tillid til en person valgt til en så betydningsfuldt post med så ringe sprogbeherskelse? Eller er jeg ude på petitessernes overdrev?
PS: den radikale politiker "forførtes?" i sit svarindlæg til at gentage fejlen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-05-13 23:44

Det er den slags man lægger mærke til, når man er af den gamle skole.
En gang imellem må man græmmes.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 09-05-13 00:54

Citat
En gang imellem må man græmmes.

Det må man desværre alt for ofte - både i TV AVISER og på KANDU...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-05-13 08:06

Det sige vel lidt om uddannelsen i Danmark = man er hvad man spiser.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 09-05-13 11:37

En anden irriterende "ting" med de politikere (og forresten da også journalister): De taler alt alt for hurtigt - især da kjøwnhawnerne. Man kunne tro at politikerne havde lært det på deres kommunikationskurser og journalister på højskolen, men nej. De blæser på modtagerne og er så overivrige efter at promovere sig selv, at de både taler for hurtigt OG taler i munden på hinanden.
Tsk, tsk. Eller er det bare mig der er blevet en "grumpy old man"?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-05-13 11:57

Jeg får myrekryb når folk siger eller skriver at deres telefon eller andet er løbet tør for batteri.

Medmindre de har fjernet batteriet er det da for h***** kun strøm de er løbet tør for !

Hvis I vil se dumme udtryk så prøv at rette folk

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 09-05-13 12:25

Vi - i det mindste deltagerne her - er nok en flok grumpy old people - MEN: TILLIDEN TIL EN FOLKEVALGT MED SÅ SLØSET ET FORHOLD TIL SIT MUDDERSMÅL - ER DEN BERETTIGET OG INTAKT?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 09-05-13 12:47

Citat
De blæser på modtagerne og er så overivrige efter at promovere sig selv, at de både taler for hurtigt OG taler i munden på hinanden.
Tsk, tsk. Eller er det bare mig der er blevet en "grumpy old man"?

Det er desværre så sandt så sandt - specielt når man er kommet i den alder hvor man har fået brug for "ekstra ører" så er det da ganske umuligt at forstå f.eks. morgen TV værterne når de rigtig kommer i gang.

Accepteret svar
Fra : Klatterup

Modtaget 100 point
Dato : 09-05-13 13:24

Jeg plejer gerne at sige "min telefon skal have mad" 8altså dens mad er strøm.

Det er ved at gøre mig vanvittig når de både i radio og tv siger "åbne op" man kan da for pokker ikke "åbne i".

Jeg har altid lært, at man ikke taler i munden på andre, derfor ser jeg ikke mange debat programmer, for de taler uafbrudt i munden på hinanden. (uhøfligt).

Nu så jeg ikke programmet, men det hører ikke til sjældenheder det i refererer.

Og til sidst tillid til folkevalgte her kniber det for mig med tillid næsten uanset hvad, men sproget må de da for pokker kunne beherske på fornuftig vis.

Ja vi er nok næsten alle af gammel skole, men er det ikke hyggeligt at vi på den måde måske er lidt på bølgelængde. ?

Kan i alle fortsat have en god dag.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 09-05-13 14:34

Her er lidt til blodtrykket:

ITALESÆTTE

Når det ord kommer går jeg helt i sort og hører ikke mere.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 09-05-13 14:57

Citat
ITALESÆTTE

Når det ord kommer går jeg helt i sort og hører ikke mere

åh-ja - og hvad med fremadrettet.

Alt er efterhånden blevet fremadrettet, i det hele taget benytter mange politikere de samme irriterende fyldord i een uendelighed.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-05-13 14:59

Citat
Det er desværre så sandt så sandt - specielt når man er kommet i den alder hvor man har fået brug for "ekstra ører" så er det da ganske umuligt at forstå f.eks. morgen TV værterne når de rigtig kommer i gang.

Helt enig.Især Lisbeth Østergaard og Morten Resen snakker som om de kun tænker på tidligt fyraften.
Den værste af dem alle er dog Clement Kjersgaard.Her får ingen en chance for at forklare sig.

Næh....må vi be`om Mikkel Beha Erichsen.Han er en rolig og behageligt vært,der giver folk tid til at svare på det,han spørger om.Ikke tilfælddigt,han igen blev valgt som bedste vært.

M.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 09-05-13 15:12

- eller endnu værre: Når man vil blande "på den lange bane" med "fremadrettet" - som så bliver til "den fremadrettede bane"!!!

Hvad mener de dog?

"Den fremadrettede bane" kan altid tilføjes - fylder godt og lyder åbenbart smart???

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 09-05-13 15:24

Men det aller-allerværste må lige nævnes igen-igen:

Det er det rædselsfulde "rigtig-rigtig" og "meget-meget".

Ordet "rigtig" er efterhånden udgået og snart helt erstattet af "rigtig-rigtig-rigtig".

Så tror pokker, at ikke alle politikere kan få taletid nok til at tale i normalt tempo

http://www.kandu.dk/Spg162433.aspx

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 09-05-13 15:56

Citat
- eller endnu værre: Når man vil blande "på den lange bane" med "fremadrettet" - som så bliver til "den fremadrettede bane"!!!

"Den fremadrettede bane" Nej, nej, nej, nej ........

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-05-13 16:15

Citat
Alt er efterhånden blevet fremadrettet, i det hele taget benytter mange politikere de samme irriterende fyldord i een uendelighed.

Fremadrettet bliver et bandeord under denne regering

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 09-05-13 23:39

Tak for svaret Klatterup og for dog så småt at holde dig til spørgsmålet om tillid eller ej til de folkevalgte sprogmishandlere.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 11-05-13 02:50

Tak til lgs for point.

Hvor har vi det hyggeligt.