/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Korrekt dæktryk på C3 med FALKEN dæk
Fra : PeterPeter
Vist : 1856 gange
45 point
Dato : 08-05-13 09:43

Kære alle

Jeg har intet forstand på biler overhovedet, så jeg håber lige på lidt simpelt hjælp....

Jeg har netop udskiftet vinterdæk med mine sommerdæk, men jeg syntes ikke de kører ordentligt og jeg tror det skyldes forkert dæktryk.
Jeg har puttet luft i går, men de kører stadig dårligt !!
- Måske er det for lidt luft ??
Jeg pumpede dem til 2,2 forhjul og 2,3 baghjul.

Men hvad er det korrekte dæktryk ?
- Der må da være et tal, som er korrekt ?

Min bil er en Citroen C3 HDi 70 Seduction fra 2011.

På mine alu fælge sidder følgende dæk: FALKEN ZIEX ZE912 ( 205/45ZR17 )

Hvad er det helt præcise korrekte dæktryk ??
(til kørsel med én person)

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Peter

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-05-13 09:46

Normalt står det i venstre dørkarm.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-05-13 09:57

Mener du har pumpet dine dæk ok.Men det kan være du har mistet afbalancerings klodser på et eller flere hjul. Det må du tjekke. Du mærker det ved at hjulene ryster når du kører over en bestemt hastighed.
alimak

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 08-05-13 10:10

Hej Alimak
Ja, det har jeg også tænkt på, men jeg tror det ikke...
Det føles mere som om, at styretøjet skal spores, hvis du forstår

Efter jeg pumpede dem blev det bedre, men det er stadigvæk ikke helt i orden - derfor efterspørger jeg det helt perfekte dæktryk til mine Falken dæk.
(Har en idé om, det måske skal være højere...)

Jeg er helt med på at der står anbefalet dæktryk i instruktionsbog samt i døren - men det er til standard Citroen hjul - Dette er IKKE almindelige hjul + dæk - derfor er jeg på udkig efter det helt korrekte dæktryk.

TAK

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-05-13 11:58

Tror ikke det betyder noget ,men du kan prøve at fylde dækkene med mere luft og se om det bliver bedre.Der er også det med dæk at hvis de har stået op og ikke ligget ned i vinter, så kan de ha blevet urunde,da må du køre dem til.
alimak

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 08-05-13 12:23

Det var jo også den mulighed, lige at køre forbi dækcenteret eller et værksted,da der jo kunne være noget mere alvorligt galt med dækkene...

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 08-05-13 14:39

Dækkene virker helt OK.

Kan godt putte mere luft i, men jeg tænkte, at der måtte være nogle korrekte angivelser af, hvor meget dæktrykket skal være i et par FALKEN ZIEX ZE912 dæk ??

(Har ledt uden held på nettet)

Tak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-05-13 14:43

Du skriver at du har fået skiftet dæk. Forhåbentlig mener du at du har fået skiftet hjul.
Det er alt for besværligt, og med for mange fejlmuligheder kun at skifte dækkene.

Pas på at hjulene kører sammeme vej som de har gjort før, hvis de ikke er nye. Derfor skal gammelt højresidehjulogså genmonteres i højre side. Det kan også føles forkert, hvis man får byttet om på for og baghjul. Alt i alt skal hjulene genmonteres præcis på den plads de kom fra.

Med samme dækdimension, som originaldækkene , skal de pumpes til samme tryk uanset fabrikatet.

Hvis dine dæk er bredere en originale, skal trykket nok være lidt mindre.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 08-05-13 14:47

Hej Transor

Jeps - Jeg har skiftet hjul + dæk.
Vinter anvendes originale C3 hjul/fælge med vinterdæk.
Sommer anvendes aluminiumsfælge med ovenstående FALKEN dæk.

Jeg har kontrolleret omdrejningsretningen, den er OK

Jeg er mest interesseret i at finde det korrekte dæktryk.

Tak - og hav en god dag.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-05-13 14:58

Som sagt er fabrikatet ligegyldigt for dæktrykket. Det afgørende er type og dimension, samt bilens belastning( vægt) fordelt på for og bag.
Man plejer at kunne finde tallene på michelins hjemmeside. Men lige nu fungerer den meget dårligt hos mig.

Det kan føles forkert i styretøjet, hvis du har fået sat de tidligere baghjul foran. Det rettes ikke med andet dæktryk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-05-13 15:21

Så vidt jeg har kunne finde på nettet er dine dæk for brede og med for stor diameter. Få dog den korrekte dimension på i stedet. Det andet er for farligt at køre med.

Brede dæk skrider nemmere på fugtig vej og giver øget risiko for aqaplanning i rewgnvejr. .

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 08-05-13 15:26

Ja, de er lidt brede - men de passer helt perfekt til aluminiumsfælgene....

Jeg forstår ikke - hvordan kan de så være for brede ??

Tak

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 08-05-13 15:56

2,1 - 2,3 bar,.. skulle ikke være helt ved siden af,
http://www.rezulteo-daek.dk/daek-for-citroen/c3/c3/1.4-hdi-90

kører du Rally, Banekørsel eller motorløb,.. ?
til kørsel på alm. vej,.. vil du ikke mærke den store forskel selvom dæktrykket afviger 10 - 15%
sandsynligvis slet ingen forskel
det er bla. derfor at temmelig mange billister kører med forkert dæktryk,

men,... prøv evt. at pumpe lidt mere tryk i dækkene
hvis du er ualmindelig meget fint-følende vil den føles en anelse lettere i styretøjet,
bremselængden og vedhæftningsevnen (køreegenskaberne) et par % mindre
næppe mærkbart for de fleste,

hvis det stadig,.. føles 'mærkeligt'. er der noget galt med dine hjul / dæk,

men vær opmærksom på at det kan (KAN) være en del forskel på
vinter vs. sommerdæk især styreegenskaber / vedhæftning / bremselængde,

personligt kører jeg med næsten dobbelt så højt dæktryk som fabrikanten foreskriver,
dvs. 3.5 bar,
det skyldes kun at jeg er nærrig,... og kører en del bykørsel,.. !

dækkene (på biler med servostyring) dvs. alle nye / moderne biler,
har tendens til at slide dækkene i siderne,.. betydelig hurtigere end fx. på midten

det betyder i praksis at dækket skal kasseres langt tidligere.
altså slidt i siderne,.. men masser af 'mønster' / slidbane på midten af 'kørefladen' / slidbanen

ps.
min bil står i øvrigt på sommerdæk hele vinteren, (i en garage) .. i alt ca. 4 mdr.
- altså står præcis som jeg ville parkere den hvis jeg skulle ind og shoppe i en butik mm.
altså ikke nogle mærkelige foranstaltninger med opmagasinering af hjul / dæk vinteren over,
som visse andre foreskriver / anbefaler / diktere / afskrækker bilisterne med (bla. FDM)

når jeg,.. sidst på vinteren / først på foråret,.. igen begynder at køre i bilen,
kører den 'snor-lige',.. UDEN rystelser eller andre 'mystiske' ,.. som mange andre påstår at kunne fornemme.
dét er jeg,.. mærkeligt nok,.. og åbenbart den eneste billist i DK der formår,

alle andre her på KANDU.dk ... har enorme problemer med dæk / hjul opbevaring / vinteropbevaring,
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=164819

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 08-05-13 15:59

Mange tak...

Jeg prøver med lidt mere luft i

hav en god dag.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-05-13 16:22

Hvis du kører med atypiske dæk/hjul, kan du ikke regne med andet end en atypisk kørsel/komfort.
Det med at eksperimentere, kan gå begge veje.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 08-05-13 17:26

Citat
Hvis du kører med atypiske dæk/hjul, kan du ikke regne med andet end en atypisk kørsel/komfort.
Det med at eksperimentere, kan gå begge veje.

Helt enig,..
det er bla. på den måde 'man',.. finder den absolut optimale fælg / dækmontering / kombination,
(ikke nødvendigvis mest økonomisk,.. nærmest tværtimod)

lige fra primitiv 'streetracer' / gaderace,
til professionel racerkørsel,.. incl Formula One (F1)

her er man altså nødt til at have 'hænderne op af lommerne' og afprøve tingene i praksis,
det kan ikke,.. som nogle tror,.. udregnes teoretisk, eller på PC.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-05-13 17:41

Så vidt jeg kan se på nettet skulle din bil køre med 16`` og maksimalt 195 brede dæk.

Du overskrider begge dele. Derfor får dækkene en større berøringsflade med vejen. Det giver mindre tryk pr fladeenhed og der skal derfor mindre kraft til før de glider på fugtig vej.
På helt tør vej spiller det en mindre rolle.

Har du kørt på de samme dæk og fælge sidste sommer ?

Selv om mange skriver om "vejgreb" og "vedhæftning" skal du gøre dig klart at dækkene kun har friktion mod veje til at overføre vandret kraft. Der er ikke tale om at dækkene på nogen måde holder fast i vejen som på tandhjulsbaner. Der er kun friktionen til at accelerere bilen både ved opbremsning og sving.
Når den vandrette kraft overskider en vis størrelse glider dækket og friktionen falder drastisk.
Det sker lettest jo større trædefladen er ,hvis vejen ikke er helt tør.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 08-05-13 22:51

Citat
Selv om mange skriver om "vejgreb" og "vedhæftning" skal du gøre dig klart at dækkene kun har friktion mod veje til at overføre vandret kraft.

.. : vandret kraft

Citat
Der er ikke tale om at dækkene på nogen måde holder fast i vejen som på tandhjulsbaner.

.. : som på tandhjulsbaner

Hm… tankevækkende ordvalg,..
den ’tygger’ vi andre andre,. ’Såkaldt Praktisk Begavede’,.. lige lidt på,.. ..

du er helt sikker på det skulle ind her i tråden :

Korrekt dæktryk på C3 med FALKEN dæk
Fra : PeterPeter
... ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-05-13 16:03

Ja kraften mellem vej og dæk kan man dele i en lodret og vandret del . Den lodrette er den som skyldes bilens vægt og en del som har med hoperi på bulet vej at gøre. Dette tryk fra bilen mod vejen giver så mulighed for en vandret friktionskraft. Det er den som motorkraften skal udnytte for at modvirke vindkraft og desuden give kraften til at klare svingene (centripitalaccelerationen)

Der er en grænse for hvor store disse vandrette kræfter tilsammen kan blive for dækkene skrider.

Kraftenkan være størst på tør vej. På våd vej skrider dækket lettere jo større de er. Derfor risikerer man lettere i vådt føre at miste styringen, ved at køre på for brede dæk, eller dæk med for stor diameter.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-05-13 16:14

Man skal være opmærksom på, at det ikke er sandsynligt den ikke heller kan klare sig gennem et syn, og at hvis denne bil bliver indblandet i et uheld, og importøren af bilen ikke kan godkende dimension på hjul/dæk, grundet forøget belastning på aksler og undervogn, -så kan det give alvorlige problemer.
Jeg ville spørge hos Citroen om den er lovlig med disse hjul, - inden der sker uheld.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-05-13 01:47

Helt enig med transor. Købte for nogle år siden en brugt C5, hvor den tidligere ejer havde sat 19tommer superbrede lavprofildæk på - den kørte som en go-cart, skiftede til 16tommer standardbrede, og den kører næsten som en luksusbil.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 12-05-13 17:46

Citat
Ja kraften mellem vej og dæk kan man dele i en lodret og vandret del

@transor
jeg går ud fra at 'de lodrette kræfter',.. er det vi andre kalder bilens egenvægt,.. ?

at dækkene på et tidspunkt slipper vejgrebet ('skrider ud' ved øget svinghastighed)
er vel nærmest en naturlov,.. ?

og
Citat
På våd vej skrider dækket lettere jo større de er

det er der vist heller ikke så meget nyt i,... sådan har det været siden bilens barndom,
bla. derfor står der i færdselsloven :
-"Hastigheden skal til enhver tid skal afpasses forholdene og føret"-
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=143400#Kap4

@stilkene

Citat
Man skal være opmærksom på, at det ikke er sandsynligt den ikke heller kan klare sig gennem et syn,

er det noget du har erfaring med,.. gerne et link,. eller anden dokumentation, ?

almindeligvis er det sådan at når fælgens ET (indpresningsdybde) ikke ændres
(altså samme som på de fabriksmonterede)
og dækket ikke rager udenfor skærmene / hjulkasserne
er der normalt ingen problemer med syn af køretøjet, (heller ikke ved bredere dæk)
- fordi dæk / fælgmidten forbliver den samme,.. og dermed belastning at hjulophæng,.. hjullejer osv.

for min egen bils vedkommende monteres den i standardudgaven med 175/65 x 15"
men leveres også med 185, 195, op til 205/45 x 17",.. alt sammen med fabrikkens velsignelse,
alle fælg / dækstørrelserne er til 'samme grundbil',.. dvs. samme karosseri og reservedelsnumre / bremser,
se foto af original Manual,...................
http://peecee.dk/upload/view/410807

ps... jeg har understreget,.. og sat en rød cirkel omkring,.. så selv en mand med ingeniørbaggrund skulle have mulighed for at se,.. og forstå det,.. !

at @hjkofoed
synes det er behageligere at køre på standard (blødere dæk) er vel smag og behag,
den yngre generation foretrækker ofte den bedre stabilitet / vejgreb,
på bekostning af komforten
men har ikke helt så meget med spørgerens spørgsmål / problem at gøre.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-05-13 23:14

Citat
Mange tak...

Jeg prøver med lidt mere luft i

hav en god dag.

Nå hjalp det så?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-05-13 02:53

Citat
men har ikke helt så meget med spørgerens spørgsmål / problem at gøre.

Jo, hvis jeg havde husket at skrive, at ved langsom kørsel gennem sving "gnuflede" fordækkende så buen blev delt op i små lige stykker, og det gavner absolut ikke vejgrebet.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 13-05-13 15:09

Hmmm.... Jeg puttede lidt mere luft i - det blev bedre, men engang imellem føles det altså forkert når man kører. Især på små veje med lav hastighed !!!

Måske skulle jeg prøve at putte mere luft i ??

Anyway: Tak for jeres kommentarer

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 13-05-13 15:19

Citat
Måske skulle jeg prøve at putte mere luft i ??

Eller også skulle du køre hen til et dækcenter eller lignende i stedet for at eksperimentere med med dit og andres helbred når du kører usikkert i trafikken!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-05-13 15:31

Jeg har i nogle dage ikke kunnet komme ind på Kandu, og er lige igen blevet smaidt af så jeg må skrive dette indlæg for anden gang.
EA_HS. -Ja jeg har oplevet det. I ca. -78 havde jeg en Ford Capri på mit dengang værksted, som jeg gejlede lidt op med b.la. alu.hjul/dæk. Til syn skulle jeg skaffe dokumentation på at fabrikanten ville godkende det. Jeg fik fra importøren et dokument at de ikke kunne stå inde for denne ændring, for b.la. at de forøgede kræfter som ville være på hjulakslerne. -Så jeg måtte montere originalhjulene igen.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 45 point
Dato : 13-05-13 23:13

Citat
Eller også skulle du køre hen til et dækcenter eller lignende i stedet for at eksperimentere med med dit og andres helbred når du kører usikkert i trafikken!

marken / refi

helt sikker på du aldrig har overtrådt færdselsloven,.. eller andre love,. !
især hastighedsbestemmelserne,.. ?
eller måske kørt med en ½ - 1 lille genstand for meget 'indenbords',... ?
~ når du nu absolut vil lege 'moralens vogter'... bla bla bla,..

@stilkene
ja,.. det skal naturligvis være rimelig,
rimelig er det,.. normalt,.. når ET bibeholdes,
i spørgerens tilfælde er dækket 2 - 3 numre bredere,.. eller 10%
det burde ikke volde problemer,.. stadig forudsat ET bibeholdes,

synshallerne har ændret sig en hel del siden -78

jeg har derimod tit læst og hørt om bilister der mærker problemer,
når / hvis hjulene monteres så de kører modsat den tidligere montering,
altså roterer omvendt den tidligere kørselsretning,
der påstås også det slider uforholdsmæssig meget på dækkene de første km,

personlig,.. har jeg dog ingen negative erfaring / problemer på det område.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 13-05-13 23:22

EA_HS

Godkendelse af svar
Fra : PeterPeter

Dato : 15-05-13 10:55

Tak for alle jeres kommentarer og gode råd.
Hav en god dag.