/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
jern i sokkel m.m.
Fra : kskjærulff
Vist : 802 gange
20 point
Dato : 07-05-13 20:51

jeg skal bygge en bygning med garage, værksted og et værelse med bad og toilet. den er 15m lang og 4,5m bred.
jeg har gravet fundamentet 1m dyb 30cm bred lægger 2 spor af 10mm armeringsstål rundt i fundamentet ca 15cm nede. sætter 2 legablokke ovenpå. sætter 6 stk 12mm gevindjern i hver side
af bygningen til forankring af tag.
jeg har 1 stk udsparinger til kloak og el en på 30x30 cm og en på 20x20 cm
skal fundamentet graves dybere ved udsparingerne eller skal der jern omkring ???
skal der jern imellem legablokkene ??
jeg bygger væggene i spærtræ 45x195 hvor jeg lægger 2 ovenpå hinanden i toppen og stiller de lodrette spær i væggen pr meter samt en i bunden.
køber spær med hanebånd uden fod. til tungt tag (brædder, tagpap, tegl)
skal der vindafstivning når der er brædder eller kan det undlades som med plader ???

Kommentar
Fra : janik

Dato : 07-05-13 21:20

Ja det skal der du skal have trækbånd på kryds og trækbånd ned i sokkelen .

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-05-13 22:00

du skal have både vindtrækbånd på siderne og gevindstænger ned i betonen.
kig lidt i bygningsreglementet. der står mange gode ting om den slags.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 07-05-13 22:40

trimare46 hvorfor skriver du det samme som jeg gør ??

Accepteret svar
Fra : sigfrid

Modtaget 20 point
Dato : 08-05-13 08:21

Normalt lægger man to spor jern,et i bund med to længder cirka 15cm fra bund og to længder i top cirka 15cm ned i betongen, ingen jern i blokkene.På den måde skulle det gerne komme jern både under og over udsparinger.Så der skal ikke graves dybere ved udsparinger.
V.H Sigfrid.

Godkendelse af svar
Fra : kskjærulff

Dato : 08-05-13 20:45

Tak for svaret sigfrid.

Kommentar
Fra : kskjærulff

Dato : 08-05-13 21:21

nå jeg skal vel købe SBI for småhuse for at få et overblik, skal senere bygge hovedhuset om så lidt solid input er vel at fortrække. for at jeg ikke skal spørge hver gang jeg skal noget vil det vel være fornuftigt at købe Træ59 eller 47 eller.......
hvor køber jeg bøgerne og hvad skal jeg bruge, noget til trækonstruktioner samt SBI småhuse ???

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 09-05-13 08:33

Selv tak.Bøgerne ved jeg ikke rigtigt noget om.
V.H Sigfrid.