/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varmt vand - lavt tryk
Fra : winetaster
Vist : 565 gange
100 point
Dato : 07-05-13 10:42

Thermostat-bruser:
Varmtvands-rørene er tilkalkede.
Jeg har prøvet at dæmpe det kolde vand med en hane.
kan jeg sætte en suge-pumpe på varmt-vands-hanen ?
tak w.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-05-13 11:31

Nej, og prøv istedet at rense filtrene i blandingsbatteriet. Det er ofte der problemet ligger.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-05-13 11:38

Hos os er det udløbet fra gasfyrets varmtvandstank, der kalker til, og det bliver hurtigt værre, til sidst drypper det kun, så får vi en VVS'er ud og ordner det.

Jeg tror det er den rigtige model, selv om det er irriterende at problemet kommer igen med et par års mellemrum, og at det IKKE er omfattet af serviceabonnementet

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-05-13 11:57

selvom du sætter en sugepumpe på, bliver der jo ikke større hul i rørene, og det er bestemt ikke billigt at lave.
skift rørene hvis det er muligt. og gerne til pexrør, da de ikke i samme grad er modtagelige for tilkalkning, og det koster helt sikkert ikke så meget som dine fixfaxerier kommer til, og de løser stadig ikke dit problem.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-05-13 17:59

Problemet kan være i blandingsbatteriet alene.

Jeg havde også et hvor termostaten havde sat sig fast, så der ikke kunne lukkes ordentlig op for det varme. Det er meget vanskelligt at skille ad. Dertil kom at et reperationssæt koster ligeså meget, som et nyt blandingsbatteri på tilbud.

Kal i røret fra gasfyrets vartvandsbeholder, skyldes for høj temperatur. Kalkudfældningen øges drastisk når temperaturen kommer over 60°.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-05-13 18:50

Citat
Kal i røret fra gasfyrets vartvandsbeholder, skyldes for høj temperatur. Kalkudfældningen øges drastisk når temperaturen kommer over 60°.

Jeg holder 50 grader (hvordan skriver man det fine lille hævede o? I DOS-tiden kunne det klares med alt+tallene for ascii-koden ?), netop for at undgå "forkalkning" , men det kalker alligevel til ca hvert andet år. Måske skyldes det Legionella-automatikken, der en gang om ugen hæver til 60?
Det lokale vand ligger fra 21 til 30 DH!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-05-13 19:51

Koden hedder ALT248 for grader. Tvivler stadig på rørene er problemet. Pil batteriet af og check filtrene ved omløberne. Der er det galt 99,5% af tilfældene.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-05-13 20:17

Det sidste råd lyder godt. Også det med PEx-rørene hvis alt andet glipper. Men de mange hårdhedsgrader er noget af en hård nyser!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-05-13 20:20

Det er dog stærkt usandsynligt, at rørene kalker til. Hvis der er tilkalkning, vil det være i varmeveksleren.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 07-05-13 20:26

Havde et tilsvarende problem... og problemet var tilkalkning i første skarpe rørbøjning efter fyret. Vores vandtemp. var/er 55 grader.

Der er nu et PEX-rør istedet - og der har ikke været problemer i 3 år.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 07-05-13 20:28

Nemlig pbp. Os der beskæftiger os med vand og behandling af samme oplever dette og hint. Og som her oplever vi rigtig mange fantastiske ting hvor der uddrages et hav af forkerte konklussioner. Og næsten altid ligger svaret lige foran næsen - som f eks rens af filtre. Har oplevet at en af drengene efter adskillelse af et blandingsbatteri, fandt et filter mere inde i batteriet. Lidt simpel iblødsætning i lidt eddikesyre og så var der masser af vand igen. På beholdersiden ser vi sjældent væsentlige tilkalkninger, men vi kører også specifikt ret lavt i tank temperaturer og bruger istedet ugentlig at lave en legionella-sikring. De steder man kører overtemperatur (f. eks rengøringsvand) der zipper man. Ret simpelt og nemt.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 07-05-13 22:20

Hvad med de andre varmvandshaner (køkken og håndvask)? Er de i orden med tryk så er det blandebatteriet til bruseren, prøv at skrue op og ned for temperaturen mange gange under brug.
Det hjælper hos mig når badevandet bliver for koldt, vi har meget kalk i vores vand. Det er i termostaten det sætter sig.

Godkendelse af svar
Fra : winetaster

Dato : 15-05-13 10:35

Tak for svaret 3773.