/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
jord
Fra : sigfrid
Vist : 573 gange
200 point
Dato : 04-05-13 15:49

De fleste el ting i dag,har et hanstik med jord i hvordan det virker ved jeg ikke rigtigt fordi de har jo kun to ben,men hvis man klipper sådan en ledning har den så tre ledninger altså også en jord?
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 04-05-13 16:03

Du tænker garanteret på et shuckostik (ved ikke om det er korrekt stavet)
I siderne er der 2 metalskinner, som er jorden.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 04-05-13 16:06

Her er et billed af et schukostik, hvor du tydeligt kan se den ene metalskinne, som er jord

http://cubus-adsl.dk/elteknik/billedopslag/schuko_stikprop.jpg

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 04-05-13 16:11

Det kræver jo selvfølglig en stikkontakt, som er beregnet til den type stikpropper.

Stikkontakter af schukotypen er ikke tilladt i Danmark (kun i campingvogne). Derfor skal du altid, klippe stikket af og montere et Dansk stik med jord (3 ben), men det fortæller forhandleren dig jo altid, når man køber en elektrisk ting.

Det burde være samme stik i hele EU, men det kan man heller ikke blive enige om

MVH

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 04-05-13 16:21

Hej viskinge
Det vil sige i alle de forkellige stik er der en jord i ledningen?
V.H Sigrid

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 210 point
Dato : 04-05-13 16:32

Ja, hvis det er et schukostik der sidder på ledningen (faststøbt) så er der jord med i ledningen.

som regel:
brun = fase
blå = nul
Gul/grøn = jord

MVH

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-05-13 16:34

Lige som at se de blinde slås!
Europæiske stik og vægudtage ER tilladt i Danmark for over et år siden. En helt anden sag er, om man kan lokke installatørfirmaet til at sætte det op; installatøren har meget større fortjeneste på de gamle trebenede.

Men som svar på spørgsmålet: Jordkontakten er de to metalskinner på siden af stikproppen. I vægudtaget er der en tilsvarende gaffel, som danner kontakt hertil før de to stikben når ind og får kontakt. Fint princip; apparatet er jordforbundet før det får fat i strømforsyningen og vil altså slå sikringen og ikke dig, hvis der er overgang til dele, der er tilgængelig for dig.
Og der er ganske rigtigt en blå, en brun og en gul/grøn leder inden i netledningen.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-05-13 16:36

Der i øvrigt ikke tre ledere i alle netledninger. I dem med tynde eurostik er der bare to.

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 04-05-13 16:42

Tak for svaret viskinge.
V.H Sigfrid.