/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ukrudt gror op langs sokkel
Fra : mostmighty
Vist : 1696 gange
25 point
Dato : 02-05-13 08:22

Jeg er begyndt at få ukrudt der gror op langs soklen på mit hus.

Tænker om det kan medføre revner i soklen, at der sådan gror planter, der slår rødder m.v. lige op ad soklen?

Vil så selvfølgelig gerne have dem fjernet. Men når de står direkte op ad soklen (mellem sokkel og fliser), så er det ret svært at komme til at hakke selve roden op. Og hvis jeg ikke får fat i den, så vokser ukrudtet jo bare videre op igen.

Men er det hensigtsmæssigt at bruge ukrudtsmiddel/gift nærmest direkte op ad soklen? Der er ikke nogle farlige stoffer/kemikalier i noget sådant middel, som kan ødelægge soklen også?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-05-13 08:40

der sker ikke noget med soklen ved at bruge ukrudtmiddel, men det kan jo trække ned i grundvandet, og det er en helt anden snak.
du kan købe en ukrudtsfjerner i havecentret. der er en lille krogformet spids på den ene side, og en stålbørste på den anden. den virker fornuftigt.
eller du kan bruge en ukrudtsbrænder. men husk, at det bare lige skal svirpes med flammen. du skal ikke brænde det hele væk.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-05-13 09:25

Hvis ukrudt skader soklen, så stod der ikke mange huse tilbage i Danmark

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-13 10:28

Giv ukrudtet en ordentlig omgang saltvand

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 02-05-13 10:29

Også til flisegange: vanding med 1,5 lit eddikesyre i 10 lit vand 1 gang pr. måned er med til at holde ukrudtet nede - og skader næppe soklen.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 02-05-13 10:30

KORREKTION: 0,5 lit eddikesyre!!!!!!

Kommentar
Fra : Hovgesen

Dato : 02-05-13 12:35

Brug Roundup. Det tager alt, undtagen soklen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-05-13 13:12

Brug 32 % eddike syre, men kom kun halvt så meget vand i,
det skal være over 20 % for at virke...

Kommentar
Fra : prio

Dato : 02-05-13 15:27

Citat
Giv ukrudtet en ordentlig omgang saltvand

Nej, Nordsted1, det er noget værre gris!

Saltet siver ned og forurener grundvandet (med klor) - og ødelægger også strukturen i jorden.

Mange tænker, at deres lille portion salt i haven ikke skader, men når tusinder af haveejere tænker således, så bliver det til meget forurenende salt.

Eddike er jo en syre og virker derfor forsurende på jorden, og forsuringen tvinger blandt andet aluminium ud i grundvandet.
Tænk på syreregn, som jo også er skadeligt.

Hold jer til knofedt, ukrudtbrænder og godkendte ukrudtsmidler.

Salt og eddike er ikke godkendt af Miljøstyrelsen, og er altså ulovlige at bruge!
- hvorfor tror så mange, at de er klogere end de ansatte i Miljøstyrelsen?

Pas på grundvandet.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 03-05-13 08:28

Så min tanke om, at rødder fra ukrudt og tidsler langs soklen kan skade soklen, holder ikke vand.

Tænkte bare, at når man så at ukrudt kan bryde op igennem asfalt, så var der også mulige skadevirkninger med hussokkel, når de gror lige umiddelbart langs soklen?

Accepteret svar
Fra : jøjø

Modtaget 25 point
Dato : 03-05-13 12:34

Citat
Så min tanke om, at rødder fra ukrudt og tidsler langs soklen kan skade soklen, holder ikke vand

Nej, ukrudtet skader ikke dit hus.

Men hvis du fandt på noget så vildt som at hælde eddikesyre på ukrudtet jævnligt, så ville din hussokkel ikke kunne lide det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-05-13 19:09

"Salt og eddike er ikke godkendt af Miljøstyrelsen, og er altså ulovlige at bruge!
- hvorfor tror så mange, at de er klogere end de ansatte i Miljøstyrelsen? "

Så er det altså også ulovligt at bruge en sammenfoldet avis til at klaske fluer med. Den står ikke nævnt i "Godkendte Bekæmpelsesmidler"
Samme liste over "godkendte ... er i øvrigt uhyggelig læsning. Jeg vil i næsten alle tilfælde hellere bruge husrådene, selvom eddikesyre på en pudset sokkel ikke er godt for pudsen.
Eddikesyre er ellers godt men ikke lige her; den er 100 % biologisk nedbrydelig og stort set fremstillet af råvarer, som hverken har set sprøjtemidler eller kunstgødning.
Når det kun er den smalle stribe, behøver du ikke at investere i en ukrudtsbrænder, en ordinær varmepistol til værkstedsbrug kan sagtens gøre det. Husk, at krudtet ikke skal brændes af (så skyder det bare igen) men have en skoldning/blanchering, så rødderne forbløder op i de skoldede dele. Et farveskift fra lysegrønt til mørkegrønt er lige sagen.
vh
pbp

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 03-05-13 21:13

Citat
Så er det altså også ulovligt at bruge en sammenfoldet avis til at klaske fluer med.

Sikkert ikke - men Miljøstyrelsen har nok ikke forestillet sig, at du gik rundt og daskede til ukrudtet
med en sammenfoldet avis.

"Husråd" er jo ofte gamle husråd, og nogle folk tillader sig at blive klogere med tiden og/eller lytte til fagkundskaben.

Hvis Miljøstyrelsen mener, at eddike surgør jorden på en uhenssigtmæssig måde, så er det vel ikke så slemt at prøve at undgå?
- selv om eddike nok ikke er så slemt som salt!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-05-13 21:26

Mener Miljøstyrelsen det? Sandt nok bliver jorden sur, kortvarigt, hvor bygen rammer. Langtidseffekten er derimod ikke-eksisterende, idet en mængde svampe og bakterier går i gang lige så snart koncentrationen kommer under en kritisk grænse. Spørg bare dem, der har hældt lidt for meget af eddikelagen væk fra deres syltede asier eller rødbeder. De kan berette, at der hurtigt vokser sjove vattotter ud på den del, som ikke er dækket.

Nej gode herrer: Der er blevet udformet en liste over godkendte bekæmpelsesmidler som er en masse kemikalier med skrækindjagende navne med en beskrivelse af hvor tingene må bruges og især ikke må bruges. Her til lands har vi det endnu sådan, at det, der ikke er forbudt, er lovligt. Hestetyveri og brøndforgiftning er lige så forbudt nu, som da der første gang blev skrevet love på en slags dansk.

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 04-05-13 10:52

Fortyndet eddikesyre er effektivt, godt og uskadeligt på flisebelægninger. Det er dog ikke første gang, jeg læser om, at det ikke står på listen over godkendte midler, og at det derefor er forbudt.
Det er noget vrøvl, men måske er det den samme person, der fremfører påstanden.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-05-13 12:29

Listen over tilladte bekæmpelsesmidler svarer til E-nummerlisten, altså en liste der regulerer brugen af kemiindustriens produkter.
Man må jo gerne bruge sukker og frugt i en marmelade, endda til at sælge, selv om der ikke står et kvidder om sukker eller hindbær i listen over EU-godkendte tilsætningsmidler.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 04-05-13 22:28

Citat
Det er noget vrøvl, men måske er det den samme person, der fremfører påstanden.

Jeg ved ikke, om det er noget vrøvl, vagn2901 og pbp_et.

Men jeg ved, at man mange steder på internettet kan læse, at brug af salt og eddike frarådes af hensyn til miljøet.

Miljøstyrelsen udtaler bl.a. her i Idenyt:
"Det er ikke lovligt at bruge midler, der ikke er godkendt som ukrudtsmidler - og det er hverken salt eller eddike".

http://www.idenyt.dk/Haven/Haven-i-ovrigt/Brug-de-gamle-husrad-mod-ukrudt-med-made-32620?p=0

I mit nabolag ser jeg jævnligt folk hælde ½ ton salt på en enkelt lille mælkebøtte - fuldstændig grotesk.

Hvis man ikke gider bruge knofedtet, kan alle med lidt tålmodighed lære at bruge en ukrudtsbrænder korrekt - billig, effektiv og miljøvenlig.

Man skal selvfølgelig også kunne tænke sig lidt om, så man ikke futter hele kvarteret af.

Ellers kan man hive hovederne af fx mælkebøtterne - det gider de ikke i længden og finder andre græsgange

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 09-05-13 14:37

Tak for svaret jøjø.

Kommentar
Fra : leif_jørgensen

Dato : 03-07-13 23:28

Bedre sent end aldrig ;)
Jeg bruger Glyphosat - det er en slags billig roundup, jvf:

http://www.sparet-er-tjent.dk/2010/05/billig-roundup-spar-98.html