/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Komme ind i bios??
Fra : dabj
Vist : 643 gange
300 point
Dato : 01-05-13 19:09

Min ven har en gammel stationær pc af mærket Genex med Windows XP.
Ved opstart kommer denne melding:

Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
Windows-rod>\system32\ntoskrn.exe
Genindstaller en kopi af ovenstående fil.

Han har den originale XP med servicepakke 2, jeg kan bare ikke få den til at starte op på CD'en.
Muligvis er bios sat til opstart på HD, men jeg kan ikke komme ind i bios, har prøvet alle F-taster.
Nogen der har en ide til at få adgang til bios???
Eller for den sags skyld bare få gang i "dyret"??

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 310 point
Dato : 01-05-13 19:21

Prøv DEL eller ESC

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-13 19:24

På de fleste hvis ikke alle computere, der står det i nogle få sekunder i bunden af skærmen, inden Windows begynder at starte, der kan for eksempel stå: Press F2 To Enter Setup
F2 er kun nævnt som et eksempel men det står næsten helt sikker i bunden ag skærmen lige efter at du har trykket på start knappen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-05-13 19:37

F1 - F2 - F10 - F11 - F12 - Del - ESC
Men du skal være hurtig og klikke på tasten sådan klik klik klik klik klik klik................

Hvis du kobler begge ledninger fra harddisken, er det måske nemmere at komme i bios og rette rækkefølgen.

Hvis det er en ældre - har den måske også diskettedrev, og med en win 98 startdiskette kan du slette harddisken helt (ej bare formatere) og så vil den sikkert starte op på CD

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-05-13 10:23
Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-05-13 10:42

Kom ind i bios og fik stillet first device til cd-rom drev.
Lagde cd'en med XP i drevet, startede op og den samme fejlmelding dukkede op.
Hvad er det så lige man gør??? jeg har selvfølgelig haglgeværet klar

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-05-13 10:47

På min gamle pc, kommer fejlen grundet dårlig disk, eller den ikke kan læse/skrive til den.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-05-13 10:51

Kan ikke lige huske det mere, men jeg mener jeg kunne installer xp via min stationere - altså sætte disken i den - og bagefter smide den i den bærbare, og så virkede det indtil næste gang,
og det er 5 år siden den har været i brug.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-05-13 13:49
Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-05-13 15:02

Jeg må prøve den med floppy drevet--hvis man stadig kan grave en diskette op af jorden

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-05-13 15:28

WIPE din HD, før du prøver at (gen-)installere noget som helst!

Dette gøres bedst med en BOOT CD/DVD fra www.dban.org = Darik's Boot And Nuke (Open source)

Du kan læse en forklaring på, hvorledes en sådan brændes ..via mit link til dban. Du skal selvfølgelige bruge en brændbar CD/DVD til formålet osv.

Boot med denne CD/DVD ...og følg instruktionerne.

Efterfølgende findes der INTET på HD'en ....heller ikke 'gamle' partitions !!!

Prøv så evt. at køre en UBUNTU version fra CD/DVD/USB-key ...så kan du nemlig tjekke div. hardware 'ting' før du går videre

http://www.ubuntu.com/download/desktop/try-ubuntu-before-you-install

Derefter SÅ ...kan du prøve at lægge din Windows version ind igen. Da der ikke længere findes partitions på din harddisk efter denne 'omgang', bliver du bedt om at oprette en primær partition og formatere din harddisk. Så burde selve operativsystem installationen forløbe lige efter bogen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-05-13 18:33

Citat
Kom ind i bios og fik stillet first device til cd-rom drev.
Lagde cd'en med XP i drevet, startede op og den samme fejlmelding dukkede op.
Hvad er det så lige man gør??? jeg har selvfølgelig haglgeværet klar

Her er det at der i et øjeblik kommer en sort skærm op hvor der står en linie øverst:

"Tryk en tilfældig tast for at starte fra CD-rom".

Går Du videre i processen og den arbejder uden fejlmeldinger vil den genstarte, så kommer den melding op på skærmen igen, og dennegang skal Du ikke røre nogen tast.........virker det vil den fortsætte installationen hvor den slap.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-13 20:36

Det skal være et oversavet jagtgevær så du kan få det hele nakket på een gang.

Hvis det er kan jeg måske sende et par disketter enten direkte eller
over nettet, som dog betinger at du har en anden computer med diskette drev.

Jeg vil prøve at finde disketterne fra gemmerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-13 20:58

I betragtning af at det måske er en ældre computer, vil jeg to at denne ubuntu kan køre i live tilstand uden at installere.
http://old-releases.ubuntu.com/releases/lucid/
Vælg denne:
PC (Intel x86) desktop CD

Er den rullet ind (kører i rammen når du vælger prøve uden at installere) kan harddisken slettes og så vil den kunne starte op på CD

Hvis computeren har SATA harddisk, så har XP måske ikke driveren med på installations DC'en.
Men det ses dog ikke med det samme - først efter installations-genstart.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-05-13 23:18

Hvis den har FLOPPY drev, tvivler jeg på at den har en Sata disk siddende, men man ved jo aldrig.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-05-13 09:46

Jeg afprøver alle ideerne i løbet af dagen--vender tilbage

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-05-13 16:46

Nu har jeg afprøvet alle ideer og ingen af dem har fået "dyret" til at reagere.
Vi har fundet frem til at den har omkring 12 år på bagen, så min ven har taget konsekvensen og køber en ny.
Tak for hjælpen til jer alle.
Klaudi var først med svaret på det oprindelige spørgsmål så han får "poængerne"

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 03-05-13 16:47

Tak for svaret Klaudi.
Du var først med svaret på det oprindelige spørgsmål

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-05-13 17:05

mig -selv...............jeg har da en 3Ghz stationær (8år) med diskettedrev og controler til både (PATA) og SATA drev.
Den kører multiboot med XP og 3 forskellige Linux udgaver på samme PATA harddisk.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-05-13 18:09

Velbekomme