/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
hvornår kan mine planter komme ud?
Fra : DBG1
Vist : 1053 gange
83 point
Dato : 28-04-13 13:47

Hej..

Jeg har forspirret nogle planter i vindueskarmen og jeg kunne godt tænke mig at høre hvornår hver enkelt kan komme udenfor?
de skal ud på en altan hvor der er lidt beskytet mod vind osv.

Jeg har sået det meste med frø fra supermarkedet og blev alle sået d. 30 marts:

jeg er begyndt at afhærde/tilvænne dem til klimaet udenfor de seneste par dage ved at stille dem ud i dagstimerne og stille dem inde igen om aftenen, men jeg ved ikke hvornår jeg kan lade dem blive udenfor hele døgnet og lade dem stå der permanent..

jeg har læst beskrivelserne bag på pakkerne til frøene men dog har jeg nogle spørgsmål til nogle af dem..

i kan se beskrivelsen på pakkerne af mine frø her:
1.bp.blogspot.com/-MRolkFakKqw/UX0AiD0usgI/AAAAAAAAANE/n1dpomsg3Pg/s1600/1.JPG

4.bp.blogspot.com/-7s5ljTk4X0E/UX0AjnFvGWI/AAAAAAAAANM/kT0_bisk_XQ/s1600/2.JPG

1.bp.blogspot.com/-e1kzcyE5a18/UX0AkSpVxsI/AAAAAAAAANQ/UhzSMnEVRNA/s1600/3.JPG

hvis vi tager dem fra en ende af:
- cherrytomat: der står "forspirring: 8-10 uger før udplantning laveste nattetemp. 8 grader"
vil det sige at de skal stå indendøre i 8-10 uger før de må komme ud? og de må kun komme ud når nattetemperaturen er over 8 grader?
men når de siger "udplantning" så er det jo at man planter dem ned i jorden i det fri.. mine vil jo stå i en potte på altanen hvor der er dækket for vind osv. tror du så ikke de kan komme ud lidt før?

- persille: "efter spirring lyst og køligere"

- sød peber: "efter fremkomst lyst og køligere"

- tomat: skal den ikke have ca. samme vilkår som cherrytomaten? der står samme nattetemp og samme antal uger forspirring..

- Sommergulerød, sukkerært, spinat
de skal slet ikke have forspirring så er det ikk bare ud med dem med det samme?

- porre: "efter spirring lyst og køligere" "udplantes efter frost"

- oregano: "omplantes efter spiring" "udplantes efter frost"
hvorfor skal den omplantes efter spiring hvis den alligevel bliver plantet ud efter frost?
på kalenderlinjen under beskrivelsen er den brune linje som er forspirring fra starten af marts til slut april og den grønne linje fra midt maj til slut juni.
betyder det at mine forspirrede planter kan komme ud i midt maj eller har den grønne og den brune linje ingen sammenhæng?

- kepaløg: "efter spirring lyst og køligere" "udplantes efter frost"

- krybebønne: "forspirring: 2-3 uger før udplantning så 1 frø pr potte"
så det vil sige at man skal forspirre dem 2-3 uger og derefter kan de tages ud..
men den brune linje som er forspirring viser at man kan forspirre dem fra starten af maj, men jeg såede jo allerede mine i slutningen af marts så hvornår tror du jeg kan tage dem ud på altanen? skal jeg virkelig vente til midt maj som pakken siger?

- basillikum: her er den slet ingen grøn linje betyder det at den slet ikke må komme ud?

- havejordbær og månedsjordbær: har sået dem men de er stadig ikke kommet men det må blive i et andet indlæg..

- chilipeber: her er der kun 1 ud af 3 der er kommet
der står at de skal stå i minidrivhus eller dækkes til med plast osv. men skal jeg ikke bare ignorere det når jeg forspirer dem i vindueskarmen?
"efter spiring stilles de lyst og køligt" "udplantes ved 8 grader som laveste nattetemp"
hvor skal jeg så stille dem? skal de bare ud på altanen i dagstimerne og så ind om natten i den her periode indtil de bliver over 8 grader om natten?

- miniagurk: "forspirring: 4-6 uger før udplantning, laveste nattetemp 12-15 grader"
vil det sige at de bare skal ud så snart nattetemp er over 12 grader for eksempel?

- Squash: her er den brune linje som betyder forspirring ikke før starten af maj, men jeg lavede jo mine i slutningen af marts.. skal jeg så stadig vente til slutningen af maj som pakken siger..?

alle dem hvor der står "efter spirring lyst og køligere", "efter fremkomst lyst og køligere" og "udplantes efter frost" skal de ikke bare ud med det samme?

i kan ses planternes nuværende størrelse her:
baboom2.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/391294-andet
baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/391298-andet
baboom2.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/391299-andet
baboom2.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/391300-andet

eller på min blog "rejsenmodselvforsyning" (blogspot.dk)

tak for hjælpen

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 28-04-13 14:21

Jeg vil anbefale dig en tur på biblioteket, da du åbenbart har hundredevis af spørgsmål til din nye altanhave.
På biblioteket kan du få svar på alle dine spørgsmål.

Eventuelt kan du købe "Havebog for begyndere" af Jørgen Vittrup, som skulle være en udmærket bog:

http://www.saxo.com/dk/havebog-for-begyndere_j-vittrup-christensen_indbundet_9788702109474?gclid=CKHq-_qq7bYCFa12cAodxGUAGglioteket

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-04-13 14:21

Du skal vente til foråret er her, og risikoen for hård frost er overstået, og det plejer, at være i midten af maj.
Varmekrævende planter, som agurk, tomat, squash og bønner sættes ikke ud før sidst i maj, altså hvis vejret bliver varmere, end det er på nuværende tidspunkt..

Lader du dine planter stå ude, hele døgnet nu, fryser de.

http://www.udedanmark.dk/koekkenhaven/koekkenhaven/maj/#.UX0SMztzY3w

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-13 14:31

Citat
Min rejse mod livet som selvforsyner
du har rigtig lang vej igen inden du bliver selvforsynende, har du virkelig aldrig haft med planter at gøre, altså sået frø og se planterne vokse?
Og hvorfor spørger du flere steder? Gider Sol debat dig ikke?

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 28-04-13 15:06

katekismus

er der slet ingen af planterne som kan komme ud endnu?
mine kartoffelplanter har f.eks, allerede stået ude i en uge nu og de ser ikke ud til at ha taget skade..
har også en masse jorbærplanter og en rabarber og brombær og blåbær plante ude.. vil de tage skade tror du?

hvis man tager udgangspunkt i vejret i denne og næste uge i Århus:
www.dmi.dk/dmi/index/danmark/byvejr_danmark.htm?by=8000

så kan du se at der ikke længere vil være nattefrost..
kun en enkelt dag vil nattetemp lige ramme 0 ganske kort nemlig på torsdag.. derefter vil der ikke længere være frost..

betyder det at jeg skal vente med at stille dem ud til torsdag (altså dem som kan leve med minimum 1 grad om natten) eller kan de godt overleve at komme ud med det samme og kun lige få den ene nat der på torsdag hvor der vil være nogle få timer i løbet af natten med 0 grader?

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 28-04-13 15:10

o.v.n.

Citat
du har rigtig lang vej igen inden du bliver selvforsynende, har du virkelig aldrig haft med planter at gøre, altså sået frø og se planterne vokse?
Og hvorfor spørger du flere steder? Gider Sol debat dig ikke?

man skal jo starte et sted..
jo jeg har haft med planter at gøre da jeg er vokset op på en planteskole (det var dog ikke grøntsager), og min mor har også haft lidt køkkenhave til tider..
jeg spørger flere steder for at få lidt svar fra forskellige folk og få nogle forskellige menninger er der noget galt i det?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-04-13 15:23

Persille og porrer er hårdfører. De dør ikke af at komme ud nu. Men de gror hurtigere hvis de holdes varme og kun sættes udendørs om dagen i godt vejr.

Tomat og agurk skal have det rigtigt varmt. Helst over 15° døgnet rundt. Det er noget man professionelt kun har i drivhus i Danmark. Men de kan lykkes på friland i gode somre.

De andre skal først ud om natten når faren for nattefrost er ovre. Den gamle regel er at det først er når kirsebærtræerne blomstrer. Så du kan godt vente mindst 3 uger endnu.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 28-04-13 16:10

Citat
Og hvorfor spørger du flere steder? Gider Sol debat dig ikke?

- også min tanke.

- jeg tror, at vi har fået en ny Peter Theisen, man bliver helt træt af alle de spørgsmål.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 28-04-13 16:49

Jeg håber da også at du har en meget stor altan, hvis alt skulle lykkes!
Det er 'et stort brød du har slået op' når du ikke har prøvet det før.
Men tænk på hvor planterne oprindelig kommer fra, så kan du måske bedre forstå at tomater, agurk, basilikum osv. skal vente med at komme ud til om måske en måned. Men persille, gulerødder, ærter osv. gerne må komme ud nu. Og tænk så på det som et forsøg: noget lykkes og andet gør ikke. Efterhånden bliver man klogere og får erfaringer. Men klø på, noget kommer der nok ud af det.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 28-04-13 19:10

transor

hvad sker der hvis man sætter dem ud alligevel og tager chancen og håber på at der ikke vil komme mere nattefrost?

dør de så hvis der kommer en enkelt nat med 0 grader?

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 28-04-13 19:38

wibbi

den er ikke ret stor men jeg er god til at bygge ting i træ så tror jeg skal ha lavet mig én lang altan kasse som jeg kan plante i samt nogle aflange højbede som kan stå i begge sider at altanen med en gå sti i midten..
altanen er ca. 5x1,5 m (7,5 m2)

det er godt nogle gange at springe ud i det og prøve nye ting..

Citat
Men persille, gulerødder, ærter osv. gerne må komme ud nu.

hvorfor er der så mange forskellige menninger om det.. andre siger at de ikke må komme ud før om 2 uger..

ved godt at de vil vokse langsommere hvis de kommer ud nu men kan det ikke bedre betale sig alligevel hvis jeg så tilgengæld kan få plads i vindueskarmen til at få sået nogle nye og have et større foråd i sidste ende?

jeg vil få et større foråd men jeg skal også vente lidt længere med at have noget som helst da de vil vokse langsommere udenfor..
hvor meget tidligere kan jeg "høste" grøntsagerne hvis jeg beholder dem indenfor hele tiden indtil høst?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-04-13 21:16

Jeg havde aldrig andet end sommerblomster på min altan, og jeg har lært, at indtil slutningen af maj måned kan der være risiko for nattefrost.

For mig har det været en gylden regel, at jeg ikke plantede altankasserne til før mine forældres fødselsdag, d. 20. maj.

De gange jeg alligevel har gjort det før (hvis der f.eks. har været billige blomster), da har jeg holdt øje med vejrudsigten og har evt. taget altankasserne ned og sat dem på gulvet inde på altanen, da dér vil være 1-2 grader varmere p.g.a. læ.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 28-04-13 21:36

dør planterne bare fra den ene dag til den anden hvis der er en enkelt nat med nattefrost eller hvorfor skal man vente til der ikke længere er risiko for nattefrost?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-13 21:45

Citat
dør planterne bare fra den ene dag til den anden hvis der er en enkelt nat med nattefrost eller hvorfor skal man vente til der ikke længere er risiko for nattefrost?
Er det dig som er opvokset på en planteskole?
Nogle kan tåle lidt frost mens andre (georginer for eksempel) slet ikke tåler frost, danske grøntsager kan alle tåle en enkelt nats frost, tropiske grøntsager kan sikkert ikke tåle frost så dem dyrker man ikke selv

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 28-04-13 22:16

i min have er persillen fra sidste år godt i gang med at vokse og purløg er også ved at blive stor. Selvfølgelig er der risiko for at noget dør, hvis der kommer frost, men på den anden side er der som regel lidt varmere på en altan end på friland, så jeg ville tage chancen. Men IKKE med tomater, agurk og peberfrugter! De skal have godt med varme. Men nogle gange handler det jo også om at det er for varmt indendørs og det kan planterne heller ikke tåle, hvis der ikke er tilstrækkeligt med lys og det er der kun hvis man har ekstra plantelys - ellers ender man med at have nogle laaaaaaaange planter, som bliver temmelig skrøbelige. Så det er altid en afvejning. Og nogle gange går det galt. Det er jo på en måde også lidt af charmen ved det......

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 28-04-13 22:26

o.v.n.

Citat
Er det dig som er opvokset på en planteskole?

jo men en planteskole for surbundsplanter som rhododendron osv. så er lidt noget andet..

Citat
Nogle kan tåle lidt frost mens andre (georginer for eksempel) slet ikke tåler frost, danske grøntsager kan alle tåle en enkelt nats frost, tropiske grøntsager kan sikkert ikke tåle frost så dem dyrker man ikke selv

når du skriver at de ikke kan tåle frost betyder det så at de dør hvis jeg lader dem stå ude en enkelt nat med frost eller vil de bare mistrives og måske ikke give frugt/grønt?

hvis danske grøntsager godt kan tåle en enkelt nats frost hvorfor skal jeg så vente flere uger med at stille dem ud? der vil kun være meget få dage med frost.. f.eks. på torsdag

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 28-04-13 22:36

wibbi

Citat
som regel lidt varmere på en altan end på friland, så jeg ville tage chancen. Men IKKE med tomater, agurk og peberfrugter!

præcist hvilke vil du mene jeg kan stille ud af de såede planter jeg har?

- sød peber (capsicum annuum)
- miniagurk (cucumis sativus)
- sommergulerod (Daucus Carota L)
- basilikum (Ocimum Basilicum L)
- oregano (origanum vulgare L.)
- persille (petroselinum crispum)
- cherrytomat (solanum lycopersicum)
- purløg (allium schoenoprasum)
- sukkerært (pisum sativum)
- squash (cucurbita pepo)
- krybebønne (phaseolus vulgaris)
- porre (allium ampeloprasum)
- Spinat (spinacia oleracea L.)
- hovedsalat (lactuca sativa)
- kepaløg (allium cepa)
- Tomat (solanum lycopersicum)
- Havejordbær (Fragaria x ananassa)
- Månedsjordbær (Fragaria vesca var semperflorens)
- Chilipeber (Capsicum annuum)

Citat
Men nogle gange handler det jo også om at det er for varmt indendørs og det kan planterne heller ikke tåle, hvis der ikke er tilstrækkeligt med lys og det er der kun hvis man har ekstra plantelys - ellers ender man med at have nogle laaaaaaaange planter, som bliver temmelig skrøbelige.

det er vel ikke for varmt indenfor før det bliver sommer?
jeg kan godt følge dig i det med at de blive megeet lange fordi der ikke er så meget sollys og er også derfor jeg har sat hvidt papir op bagved planterne for at få noget genskind og få mere ud af solstrålerne..
men hvis de bliver så lange og skrøbelige er det så ikke bedre at få dem ud så hurtigt som muligt så de kan få mere sollys og bedre ballance mellem sol/vand/varme?
for er det ikke ubalancen mellem sol/vand/varme som gør dem så lange og skrøbelige?

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 28-04-13 23:50

De bliver for lange, hvis de strækker sig efter lyset - og det sker som regel. Du kan se om de vokser skævt, for så er der ikke tilstrækkelig lys.
de fleste planter kan ikke så godt lide fjernvarme, altså tør varme. Tomater, agurk, peber, chili og basilikum elsker varme, men de fleste andre planter bryder sig ikke om mere end omkring 18 grader og de fleste har det jo varmere indenfor.
sød peber (capsicum annuum)
- miniagurk (cucumis sativus)
- sommergulerod (Daucus Carota L) ud
- basilikum (Ocimum Basilicum L)
- oregano (origanum vulgare L.)
- persille (petroselinum crispum) ud
- cherrytomat (solanum lycopersicum)
- purløg (allium schoenoprasum)
- sukkerært (pisum sativum) ud
- squash (cucurbita pepo) ud
- krybebønne (phaseolus vulgaris) ud?
- porre (allium ampeloprasum)
- Spinat (spinacia oleracea L.) ud
- hovedsalat (lactuca sativa) ud
- kepaløg (allium cepa) ud
- Tomat (solanum lycopersicum)
- Havejordbær (Fragaria x ananassa) ud
- Månedsjordbær (Fragaria vesca var semperflorens) ud
- Chilipeber (Capsicum annuum)
Men jeg tror ikke du er klar over hvor meget planterne fylder, hvis de alle bliver til noget. Men held og lykke alligevel.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 29-04-13 09:56

wibbi

må purløg ikke komme ud også?

er du sikker på at squash og krybebønne kan komme ud?
der står på pakken at forkultur skal ske fra starten af maj og så kan den komme ud 3-4 uger efter (2-3 uger for krybebønne), og ved frilandssåning skal man ikke så før jorden er 15 grader.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 29-04-13 10:04

jo purløg må gerne. Jeg ved ikke med prydbønne, men jeg har squash i mit bed, godt nok med en slags drivhus over, og den har det fint. I dag sår jeg valsk bønne, som jo er en anden familie end prydbønne, så det ved jeg ikke.
vent med det du er i tvivl om, eller tag halvdelen af planterne ud og se hvad der sker.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 29-04-13 10:12

okay dem her tager jeg ud med det samme:
- sommergulerod (Daucus Carota L)
- persille (petroselinum crispum)
- purløg (allium schoenoprasum)
- sukkerært (pisum sativum)
- Spinat (spinacia oleracea L.)
- hovedsalat (lactuca sativa)
- kepaløg (allium cepa)
- Havejordbær (Fragaria x ananassa)
- Månedsjordbær (Fragaria vesca var semperflorens)

men hvis jeg tager dem ud betyder det så at jeg vil få en senere høst?
fordi så ville det måske være bedre at lade halvdelen blive indendørs

og dem her tager jeg bare en enkelt plante ud da jeg har 3 af hver:
- squash (cucurbita pepo)
- krybebønne (phaseolus vulgaris)

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 29-04-13 13:02

For at der overhovedet kan blive noget at høste er det nødvendigt at du får nogle stærke og gode planter. For at blive en god og stærk plante er der forskellige behov for forskellige planter. Og afhængigt af hvordan vejret arter sig. Mange herlevende planter bliver stærkere og større ved at komme ud, men andre fra sydligere himmelstrøg kan ikke tåle lave temperaturer. Derfor er denne hobby dejlig, men også lagt an på skøn over hvordan vejret arter sig og om man skal vælge mellem pest eller kolera!
Nogle herlevende planter vil gå til ved de høje temperaturer der er indendørs andre kan ikke leve uden! Men prøv dig frem!!!!! Det er sådan man lærer og får sig nogle erfaringer. Og som jeg startede med at skrive for mange indlæg siden: lad være med at sætte for store forventninger til høstens omfang. Det er trods alt begrænset, hvor meget man kan avle på en altan. Måske ender du op med at finde frem til to-tre vækster, som du rigtig godt kan lide og som vil lykkes for dig. Men prøv dig frem.

Accepteret svar
Fra : wibbi

Modtaget 83 point
Dato : 01-05-13 09:31

Husk at afslutte spørgsmålet.

Godkendelse af svar
Fra : DBG1

Dato : 01-05-13 18:42

Tak for svaret wibbi.

jeg har taget halvdelen ud af hver af de sorter som vi blev enige om at kunne komme ud.. de ser ud til at klare sig fint..
den anden halvdel lod jeg stå indenfor så jeg har noget jeg kan høste noget før det andet..