/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
kartofler
Fra : DBG1
Vist : 2269 gange
100 point
Dato : 27-04-13 20:43

Hej.. jeg har forspiret nogle kartofler i min vindueskarm som kan ses her:
http://baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/391301-andet
dette billede er ca. 1 uge gammelt og kartoflerne kom i jorden omkring d. 30 marts så nu er de ca. 4 uger gamle..
Men som i kan se på billedet skal kartoffelplanterne selvfølgelig ompottes da der slet ikke er plads nok i de nuværende potter til kartoflerne når de kommer..

så derfor har jeg for et par dage siden plantet dem i bæreposer som kan ses på dette billede:
http://baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/391294-andet

og derfor ville jeg bare høre jeres vurdering om jeg har plantet dem dybt nok og om bæreposerne er store nok til at dyrke dem i?

i de forrige potter var der selvfølgelig ikke plads nok til at putte kartoflerne 10-15 cm ned i jorden som de jo skal så derfor ligger de kun 2-3 cm nede i jorden..

nu da jeg har ompottet dem i disse bæreposer så har jeg bare ladet dem ligge i overfladen som før da jeg ikke var sikker på at det var en god ide at dække halvdelen af planten til med jord..

så lige nu er der ca. 2-3 cm fra jordoverfladen og ned til kartoflen og selve potten/posen indeholder ca. et 16 cm lag af jord så vil tro der er 8 til 11 cm jord under kartoflen.

er det holdbart eller skal jeg smide noget mere jord i bæreposerne?
og skal der mere jord under eller over kartoflerne?
kan man godt bare fylde mere jord ovenpå og så dække lidt af planten til også eller vil den tage skade af det?

håber i forstår hvad jeg mener.. på forhånd tak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-04-13 20:58

Bæreposer er fine til at dyrke kartofler i, min tante i Brøndby havde ikke have og dyrkede mange kartofler i bæreposer, vi kan ikke se hvor dybt kartoflerne ligger men du skal holde øje med at jorden dækker de nye kartofler, i haven hypper man - i bæreposer lægges mere jord på så knoldene ikke får lys og bliver grønne og dermed uspiselige

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-04-13 21:02

Det ser ud som om det er meget store poser du bruger, tanten brugte den almindelige størrelse fra supermarkedet, husk at vande hver dag og klip et hul i bunden så planterne ikke drukner og så engang om ikke så længe er det bare at række planten op af posen og ryste jorden fra
God appetit

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 27-04-13 21:18

hvad betyder "i haven hypper man" ?
har ikke hørt det udtryk før..

de poser jeg bruger er lige så store som dem fra supermarkedet vil jeg tro..

har ikke klippet et hul i bunden men har lavet en masse små huller med en kød nål er det ikke fint nok? har nok lavet 50 huller i bunden af hver pose..

hvornår kan man forvente at der er kartofler? kan man ikke bare høste et par kartofler af gangen så de holder sig friske eller skal man tage det hele op på én gang?
vil planten evt. selv lave nye kartofler når man stjæler nogen fra den eller er planten bare til at smide ud når den er udtømt for kartofler?

men tror du at planterne er dybt nok nede i jorden?
som sagt er de såede kartofler ikke mere end 2-3 cm nede i jorden fordi de blev forspirret i nogle små potter før de kom ud i bæreposerne..
skal jeg fylde mere jord ovenpå planten/kartoflen eller er det fint nok?
og er der jord nok under planten også?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-04-13 21:43

Citat
hvad betyder "i haven hypper man" ?

DVS...at du sørger for at "skovle" jorden op om kartoffel planten så der IKKE kommer sol/lys ned til selve kartoflen. De bliver grønne af lyset og udvikler giftstoffer.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 27-04-13 21:56

Hej DBG1,

det er nogle velvoksne containere, du har plantet kartoflerne i.
Jeg har set kartofler plantet i en alm. plastspand - det går fint.
Blot knoldene ikke får lys så de bliver grønne - og udvikler det giftige stof
Solanin, så går det fint.
Når de er sat i gang så tidligt, så bliver der ikke problemer med skimmel.
Bæreposer er ikke så gode til tidligere kartofler fordi lyset som regel kan
passere i nogen grad.
Ingen tvivl om at de hjemmeavlede kartofler smager bedre end de, der importeres.
Som regel anvendes tidligere sorter uden smag.
Du har vel brugt Sava?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-04-13 22:29

Først en rettelse: Kartofler sætter man - man såer ikke ikke kartofler
Piaskov har forklaret hvad at hyppe er
Når kartoflerne er store nok så tager de kartofler op som du skal bruge, i begyndelsen kan du grave med fingrene forsigtig ned i jorden og tage de største, senere tager du hele planten op og ryster jorden fra, de kartoflerne fra de planter du har på det sidste billede vil jeg gætte på at du kan spise til grundlovsdag, nye kartofler direkte fra jorden er meget nemme, hæld dem i en spand vand og børst skrællen væk med en stiv børste, så er de klar til gryden.
Der må ikke kunne stå vand i posen og det kan der sikkert heller ikke med 50 prikkede huller, 2-3 cm jord er for lidt, kom jord på så der er 10 cm og senere kommer du mere jord på, når knoldene bliver større kan de presses op af jorden og blive grønne, så hold øje med planterne og sørg for at der altid er jord over.
Hilsen fra ham der lige er kommet ind efter at have sat 2 en halv række kartofler (Frieslander) i haven, de første forventes at være klar til gryden om cirka en måned+10-15 dage, måske senere jorden er kold hos os og jeg lægger ikke plastik over for at solen kan varme

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-04-13 22:30

Citat
hvad betyder "i haven hypper man" ?
har ikke hørt det udtryk før..

Et "hyppejern" til samme brug ligner et hakkejern, blot er bladet 12-15 cm højt.

Da jeg var knægt dyrkede vi så mange kartofler til 4 mennesker at der var gamle indtil de nye kunne høstes......omend lidt små.
Vores jord var så lerknoldet at de skulle hyppes meget, lerknoldene dannede jo for store huller ind til knoldene når det havde regnet, under normale omstændigheder er det kun nødvendigt at hyppe 2 x.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-04-13 22:32

Jeg vrøvler selv
Citat
Kartofler sætter man
ja mine blev sat fordi der var lange spirer, ellers hedder det at lægge kartofler

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-04-13 22:43
Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 27-04-13 22:55

2603ph

"Bæreposer er ikke så gode til tidligere kartofler fordi lyset som regel kan
passere i nogen grad."

tror du det bliver et problem i mit tilfælde? som du kan se har jeg lavet dobbelt lag ved at trække det overskydende plastik ned over..

"Som regel anvendes tidligere sorter uden smag.
Du har vel brugt Sava?"
hvad er Sava? en kartoffel sort?

har faktisk bare brugt nogle kartofler jeg købte i Aldi som pludselig begyndte at spire i posen og de var alligevel ved at blive lidt bløde og uspiselige så puttede dem bare i jorden..

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 27-04-13 23:08

o.v.n.

"Når kartoflerne er store nok så tager de kartofler op som du skal bruge"
hvornår ved man om de er store nok? skal man bare rode i jorden og tjekke engang imellem?
og hvordan kan man vide hvor store de vil blive?

"i begyndelsen kan du grave med fingrene forsigtig ned i jorden og tage de største, senere tager du hele planten op og ryster jorden fra"
så jeg smider bare planten ud når jeg har taget alle kartoflerne fra den? kan den ikke lave nye eller skal jeg til at lægge/sætte en ny kartoffel?

"2-3 cm jord er for lidt, kom jord på så der er 10 cm"
jamen så dækker jeg jo halvdelen af planten og dens grene og blade til med jord er det lige meget?

"og senere kommer du mere jord på, når knoldene bliver større kan de presses op af jorden og blive grønne, så hold øje med planterne og sørg for at der altid er jord over."
okay så når de begynder at poppe op af jorden hvor meget ekstre jord skal der så ovenpå? bare et par cm eller hvad?
og hvis en kartoffel får lidt grønt ovenpå kan den så stadig bruges hvis man bare skærer det grønne væk når man skal tilberede den?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-04-13 23:58

Mange spørgsmål lad os tage dem fra en ende af
Citat
hvornår ved man om de er store nok?
det må du selv afgøre hvor store eller små kartoflerne skal være før du spiser dem, du behøver ikke rode i alle poserne, med forsigtighed kan du skrabe noget af jorden væk med fingrene i posen med den største top og finde en kartoffel som du så afgør om den er stor nok, det med at pille enkelte kartofler fra moderplanten skal absolut gøres med største forsigtighed for ikke at skade resten af planten, selv venter jeg til lige før planten blomstrer så er knoldene som regel store nok til at begynde og jeg graver hele planten op og tager store og små kartofler med ind til aftensmaden
Citat
så jeg smider bare planten ud når jeg har taget alle kartoflerne fra den?
ja planten har gjort sit arbejde og sat nogle fine kartofler til dig, så væk med den og sæt en ny i en ny pose, den gamle pose kan indeholde kim til diverse sygdomme så smid den væk sammen med planten og jorden
Citat
så dækker jeg jo halvdelen af planten og dens grene og blade til med jord er det lige meget?
det øverste af toppen skal være ovenfor jorden og 2-3 cm er for lidt gennem vækst sæsonen, der skal jævnlig nyt jord på, de 3 planter på sidste billede trænger til 5 cm mere jord
Citat
hvis en kartoffel får lidt grønt ovenpå kan den så stadig bruges hvis man bare skærer det grønne væk når man skal tilberede den?
både ja og nej, hvis der kun er en grøn plet så bruger jeg kartoflen men smider den væk hvis det grønne går bare nogle få mm i dybden, men dine kartofler bliver ikke grønne hvis du sørger for at altid er 5 cm jord over knoldene, en anden bruger har nævnt at lyset kan trænge gennem plastikposen så poserne bag nogle plader eller lignende

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 28-04-13 00:25

o.v.n.

"det med at pille enkelte kartofler fra moderplanten skal absolut gøres med største forsigtighed for ikke at skade resten af planten"
hvad er det der kan skade planten? hvis man river røderne i stykker eller at den får sygdom eller hvordan?

"selv venter jeg til lige før planten blomstrer så er knoldene som regel store nok til at begynde og jeg graver hele planten op og tager store og små kartofler med ind til aftensmaden"
hvordan ved du at planten er lige ved at blomstre?
hvis man kun tager de store kartofler vokser de små så sig større bagefter?
hvis man derimod vælger at høste hele planten på en gang hvor længe kan kartoflerne så holde sig?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-13 01:03

Citat
hvordan ved du at planten er lige ved at blomstre?
der kommer knopper før blomstringen som på andre blomstrende planter :
http://www.potager.dk/index.php?id=32 blomsterne kan være blå i stedet for hvide
Citat
hvad er det der kan skade planten?
mest det at skade rødderne og eventuel rive andre små knolde af
Citat
hvis man kun tager de store kartofler vokser de små så sig større bagefter?
ja hvis planten ikke er skadet og du dækker jord over hvor du har rodet
Citat
hvis man derimod vælger at høste hele planten på en gang hvor længe kan kartoflerne så holde sig?
det kommer an på høst tidspunktet, de nye kartofler som sikkert er grunden til at vil avle egne kartofler kan ikke holde sig længere end nogle dage, højst en uge og så er de ikke værd at spise:
http://www.danespo.com/Opgravning-og-opbevaring.aspx?ID=972
hvis du vælger at lade kartoflerne modne så kan du gemme vinteren over og have egne kartofler indtil de nye år 2014 er klar, men så skal du vente indtil skrællen er så fast at du skal bruge en skrællekniv og ikke kan børste skindet væk, kartoflerne her er klar til opgravning:
http://www.kartoffelkompagniet.dk/images/plante.jpg

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-13 01:05

Nå ja planten er færdig med at blomstre når knoldene er modne

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-04-13 07:42

Citat
det kommer an på høst tidspunktet, de nye kartofler som sikkert er grunden til at vil avle egne kartofler kan ikke holde sig længere end nogle dage, højst en uge og så er de ikke værd at spise:

Jeg har den talemåde at nye kartofler skal koges levende, altså ligesom skaldyr.

Der må ikke gå mere end et par timer fra opgravningen til at de snurrer i gryden, og så koger man dem med skræl og spiser den med, det er jo kun en tynd film.......muligvis siger ungerne bvadr, men ignorer dem.
Blandt nye købekartofler skal man være heldig for at finde nogle der har det "grønne pift" som nyopgravede har, og de skal også spises indenfor få dage, ellers bliver halvdelen ligesom gele under skrællen......de er jo ikke færdigudviklede.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 28-04-13 09:52

Nye kartofler er lækre, især når man har dyrket dem selv. I år forsøger jeg mig for første gang med denne løsning: http://www.potatopot.com/potatopot/kartoffeldyrkning.aspx
Synes det ser spændende ud, og hvis resultatet bliver som lovet er det en keeper. Har set potterne til 80,- for 2 i Bauhaus og Bilka.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 28-04-13 12:30

o.v.n.

Citat
der kommer knopper før blomstringen som på andre blomstrende planter :
http://www.potager.dk/index.php?id=32 blomsterne kan være blå i stedet for hvide

Citat
Nå ja planten er færdig med at blomstre når knoldene er modne

så skal man tage kartoflerne op når knopperne er der men stadig ikke er udblomstret som her for eksempel:
http://www.tinadalboge.dk/wp-content/uploads/5631960573_6f70a55299.jpg
eller skal man tage dem op når blomsterne er der som på dit billede?
eller skal man tage dem op når den er færdig med at blomstre?

Citat
det kommer an på høst tidspunktet, de nye kartofler som sikkert er grunden til at vil avle egne kartofler kan ikke holde sig længere end nogle dage, højst en uge og så er de ikke værd at spise:
http://www.danespo.com/Opgravning-og-opbevaring.aspx?ID=972

hvad vil de sige at det er nye kartofler? er det de tidlige sorter som kaldes sådan?

Citat
hvis du vælger at lade kartoflerne modne så kan du gemme vinteren over og have egne kartofler indtil de nye år 2014 er klar, men så skal du vente indtil skrællen er så fast at du skal bruge en skrællekniv og ikke kan børste skindet væk, kartoflerne her er klar til opgravning:
http://www.kartoffelkompagniet.dk/images/plante.jpg

vil det sige at jeg bare skal lade planten være og lade den gro og gro uden at tage kartofler fra den og så er de stadig friske til 2014?
eller kan man godt bare tage nogle af kartoflerne og lade resten gro til 2014?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 28-04-13 13:16

Citat
skal man tage kartoflerne op når knopperne er der men stadig ikke er udblomstret som her for eksempel:
det er dig som alene bestemmer hvornår kartoflerne skal op, jeg synes at størrelsen er passende i blomstrings perioden, jeg begynder at bruge af de nye kartofler lidt før blomsterne springer ud.
Betegnelsen "nye kartofler" betyder almindeligvis at det er ny høst (ikke fra sidste år) og nyopgravede.
Citat
vil det sige at jeg bare skal lade planten være og lade den gro og gro uden at tage kartofler fra den og så er de stadig friske til 2014?
NEJ kartoflerne skal op af jorden en uges tid eller to efter at planten er færdig med at blomstre og knoldene skal opbevares mørkt og køligt, men spring det afsnit over indtil du får adgang til en mark som er stor nok til din og din families behov for kartofler, regn selv ud hvor stor en mark som kræves, du ved sikkert hvor mange kartofler i spiser på en uge, det tal ganger du med 52 (uger) og regner med at der er 8-10 kartofler ved hver plante og cirka 5 planter på hver kvadratmeter.
Så glem det med at avle nok til hele årets forbrug og glæd dig over dine egne nyopgravede kartofler sommermånederne
Citat
kan man godt bare tage nogle af kartoflerne og lade resten gro til 2014?
nej planten visner og dør efter blomstring, lader du kartoflerne blive i jorden så rådner de væk sammen med rødderne fra planten

Godkendelse af svar
Fra : DBG1

Dato : 28-04-13 13:29

Tak for svaret o.v.n..