/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Normalt plus syn
Fra : svendgiversen
Vist : 668 gange
61 point
Dato : 27-04-13 20:22

Og så kommer min kones fejlagtige betragtninger...

Hun har plus to i kontakt linser, og når hun skal læse tager hun yderligere briller på
med to - tre stykker også plus?

Det forstår jeg ikke, når man læser er det da tættere på og det tenderer vel mod minus??

Også hun havde først problemer efter de 30 år,
men hvordan kommer alders fænomenerne ind med så meget plus???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-13 23:16

Det sidste kan jeg hjælpe med.

Når man bliver 30-40 år, så "falder" øjenæblet sammen, man fødes med et helt rundt et, men med alderen falder det sammen, så derfor behøver næsten alle over 40 år læsebriller

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-13 01:12

Jeg bruger ikke briller selv om jeg forlængst har passeret de 40
det er bare underligt at diverse etiketter på varerne i butikken er skrevet med meget små bogstaver, for bare få år siden kunne de godt skrive med bogstaver som kunne læses, der jo plads nok på for eksempel en vinflaske så hvorfor skrive med mindre bogstaver end før

Accepteret svar
Fra : Klatterup

Modtaget 61 point
Dato : 28-04-13 10:39

Hvis din kone bruger en SE UD brille med + 2 - så er det meget naturligt at skulle have ekstra brille for at læse, For + er = med langsynet og - er = med nærsynet.

Din kone har + altså langsynet. når det så kommer tæt på eksvis at læse ændres afstanden til det som der skal fokuseres på.

Det er ikke helt let at forklare, men jeg håber du har fået en ide om hvordan det fungerer.

Det er også derfor man kan få briller med GLIDENDE overgang, de er indrettet til at SE UD og læse.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 28-04-13 10:42

Jeg er selv langsynet og når jeg skal læse uden briller, så skal jeg bruge et nodestativ på hjul med en snor i, så kan jeg hale bogen ind og blade for så at skubbe den ud på afstand og læse.

Nå spøg til side, jeg er 71 og kan fint læse uden briller, vi er meget forskellige hvad det angår.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 28-04-13 10:51

Synet/øjet er en "sjov" størrelse

Min mor er næsten 80år og har aldrig brugt briller/kontaktlinser. Hun kan læse den lokale avis, varedeklarationer(ikke de helt små) o.s.v.

Men det sidste årstid har hun været nød til at bruge en læsebrille på +1,5 sidst på dagen - når hun er blevet træt, og det irriterer hende voldsomt til gengæld kan hun ikke hører, og det irriterer MIG voldsomt.................for jeg hører selv dårligt(p.g.a. mellemørebetændelsens ødelæggende virkning)

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 28-04-13 11:23

Ja det kan lyde meget morsomt, men det er ikke rart når syn og hørelse tager skade eller forfalder.

Og sådan er der så meget, men lidt humor hjælper en hel del.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-04-13 13:07

>man fødes med et helt rundt et, men med alderen falder det sammen, så derfor behøver næsten alle over 40 år læsebriller

Når noget falder sammen, bliver det vel fladere og så også længere,
men ved gammel mands syn dannes billedet altså bag nethinden.

Ellers enig, og jeg tror jeg har fået forklaret / korrigeret mit fejl skøn i mit andet spørgsmål...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-13 15:08

Jeg bruger +2 til TV og beundring af min kone.
Til kontrakter, vielsesaftaler, Anders And og andet der står med småt bruger jeg + 3,5 til +4
Det passer med din kones 2+2
Skal jeg lodde på printplader er det med +2 og udenpå + 3,5
Skinner solen kan jeg sagtens køre med +0.....................og det går fint syntes jeg.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-04-13 19:53

Men hvorfor har optikere i Flensborg så kun minus linser på lager,
er det fordi kun yngre piger, med minus behov, bruger kontakt linser?

Og at ældre, med ganmmelt syn, hellere bruger briller??

Bare for at vise, at ikke jeg, men min kone, er unormal...

Jeg har nemlig minus briller og min kone har kontakt linser i plus,
mine er med blød overgang, hun må supplere sine med ekstra plus briller ved læsning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-13 19:56

Det kunne jo også være øjets form som sætter begrænsninger, som Nordsted1 omtaler.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-04-13 10:20

Tak for svaret Klatterup.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 30-04-13 09:25

Ja men selv tak svendgiversen, hav en god dag.