/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Unormalt plus syn
Fra : svendgiversen
Vist : 696 gange
100 point
Dato : 27-04-13 20:11

Min ikke helt unge kone har mistet sine sidste kontakt linser, og der var leveringstid her lokalt,
så i dag var vi i Flensborg og besøgte flere optikere, alle havde kun minus, plus skulle bestilles.

Og så kommer vor uoverens stemmelse, jeg har snart ikke råd til at tabe mer:

Selv har jeg, ligesom mine brødre, tydeligt minus på begge øjne, det ene også med bygnings fejl,
men det blev først et ploblem omkring de 30 år, jeg fik skydemærke som soldat uden briller.

Og jeg husker min gamle far, der til sidst ikke havde lange arme nok til kunne læse avisen,
men han kunne tælle kvierne på "fywer brinken" to - tre kilometer væk.

Så min erfaring er, man bliver som regel nærsynet som ung studerende,
mens linsens evne til at trække sig sammen aftager med årene.

Det giver ikke langsynethed, men indskrænker det du kan se tæt på, når du bliver ældre...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-04-13 20:52

Citat
linsens evne til at trække sig sammen aftager med årene
det er øjeæblet også kaldet glaslegemet som mister noget af evnen til trække sig sammen - ikke linsen, linsen har en nogenlunde fast facon, det er linsen som kan blive grumset og man har så grå stær, men ellers har du delvis ret, man bliver ikke nærsynet af at læse eller studere og nærsynethed udlignes ikke når man bliver ældre og langsynet, de langsynede har ikke en elastisk øjeæble, men du kan træne øjet ved skiftevis at se på noget tæt på og langt væk og på den måde udsætte alderdoms langsynethed

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-04-13 21:30

fundet på nettet...
"
Øjets evne til at akkommodere aftager hos begge køn gennem det meste af livet. Årsagen er en tiltagende stivhed af øjets linse.
"

Det jeg primært ikke forstår er især hvorfor min kone må øge sit plus i linse/brille når hun læser???

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 27-04-13 22:11

Jeg overgiver mig godt det ikke er mig som har væddet jeg kan ellers være noget så påståelig (siger andre)
Citat
Linsens opgave er at fokusere billedet, så det står skarpt på nethindens gule plet. Der er små muskler i linsens kant, således at brændvidden kan ændres
læst her: http://www.hjerteportal.dk/10fysikemi/23modeleye.htm
det må være de små muskler som skal sammentrække linsen der bliver slappe med tiden og som er skyld i at de kone og mange andre skal til at bruge + i stedet for - i brillerne

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-04-13 08:34

Jeg er født langsynet og har brugt briller hele mit liv. Har tilmed blot 50% syn på højre øje og bygnings fejl på begge. Så det er ikke godt for mig mht. synet.
Dog har jeg også i dag briller med flere styrker da mine arme efterhånden begynde at blive for korte. Og der er korrekt at alle blive mere og mere langsynet med alderen især på det der skal læses. Der for skal man have en læsebrille og kan sagtens undvære briller til normal syn. Dog kommer det også sikkert lidt længere fremme. Min kone har altid være god til at se, men har måttet overgive sig med læsebriller. Dem har hun så haft i en 3-4 år og nu er de for svage igen. Og det lange syn begynder også at drille. Så hun må afsted og finde briller med flere styrker. Selv om det er svært at indrømme at alderen sniger sig ind på en. Hun bliver 50 til sommer
Man kan faktisk godt være født som nærsynet og med tiden bliver ens syn bedre da det bliver mere og mere langsynet. Men det tipper selvfølgelig over på et tidspunkt og man er så nu langsynet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-04-13 10:03

Nej det er ikke rigtigt at nærsynede bliver bedre til at se langt med tiden,
det er evnen til at se kort der aftager, fordi linsen ikke mere kan ændre, her minske sin krumning.

Og jeg tror nu at have fundet min tidligere fejl konklusion:

Når man ser normalt afbøjes lysstråler i øjets linse så meget at de mødes på nethinden,
hvor synsnerverne er.

Er man nærsynet afbøjes de for meget og langt parallelt lys mødes inde i øjet foran nethinden.
Genstande i kort afstand divergerer lidt i stråling før afbøjning og rammer derfor længere tilbage
efter afbøjning, i bedste fald på hornhinden.
Denne nærsynethed afhjælpes ved at bruge en spredelinse, altså minus der reducerer afbøjningen.

Er man langsynet, som min kone, afbøjes lyset for lidt og mødes bag øjet,
når hun får kontaktlincer med plus 2 kan hun se langt, men ikke læse,
her må hun ekstra bruge briller og så kommmer mit fejlrenoment,
det skal selvfølgelig også være ekstra plus for at afbøje mere...

Jeg forvekslede med de nærsynedes sprede linse behov.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-04-13 10:33

ok det har du ret i, jeg vare bare ikke så specifik

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-04-13 13:42

Din erfaring er, ......
Din kones erfaring er, ...
Langsynet eller nærsynet. Hvem er normal og hvem af jer er unormal?
Det får du ikke på skrift herfra ()

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/oejne/illustrationer/animationer/naersynethed-og-langsynethed/
http://vision.zeiss.com/better-vision/da_dk/Forsta-synet/ojet-og-synet/hvad-skal-du-gore-hvis-du-har-problemer-med-synet.html

Her i huset, går brillesnakken om nødvendigheden af googlesyn
http://beep.tv2.dk/nyheder/google-afslører-sådan-bliver-vores-briller

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-04-13 10:18

Tak for svaret o.v.n..