/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Olie til Mahogni vinduer
Fra : csv12355
Vist : 5322 gange
70 point
Dato : 08-06-03 14:39

Vi har sidste sommer skiftet alle vinduer i huset til mahogni/meranti vinduer. Hvilken slags olie skal vi give dem?
Der skal helst være lidt toning/farvestof i så de forbliver flotte. Producenten anbefaler bare en alm. oliebaseret træolie, men vi vil jo gerne være "gode" ved vinduerne, så vi tænker på linolie produkter med skimmelsvampsgift i. Kan I/du anbefale en god og rimelig i pris producent?

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 08-06-03 15:04

det bedste resultat får du ved at bruge en teaktræs olie og påføre den med en blødbomuldsklud..

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 08-06-03 15:06

http://www.borup-kemi.dk/html/guides/havemoebler/behandling-havemoebler2.html

du kan også med fordel bruge olie fra borup, hvor du samtidig beskytter mod skimmel og råd

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 80 point
Dato : 08-06-03 15:07

glemte lige at borup olier kan købes i de fleste byggemarkeder til meget rimelige penge...

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 09-06-03 00:31

Sadolins ædeltræsolie med teakfarve.

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 15-06-03 19:34

Jeg bruger selv noget der hedder Teakfinish fra firmaet hempel, det er egentlig beregnet til både , men der dejlig nem at arbejde med, og resultatet er at maghonievinduerne stadig ser helt nye ud, selv om de er 4 år nu. en liter til ca. 120 kr. rækker mere end rigeligt til vores 17 sprosse vinduer (124 Ruder ) + 2 døre.

Glem alt om linolie på maghonie, det lægger sig som en hinde uden på træet der hurtigt bliver misfarvet og GRIMT

Godkendelse af svar
Fra : csv12355

Dato : 16-07-03 20:54

Tak for svaret Melander. Jeg vil find olien i byggemarkedet.