/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Husk at sætte vand ud.
Fra : ebg_888
Vist : 899 gange
200 point
Dato : 26-04-13 11:45

De fleste steder i landet har der ikke været nogen særlig nedbør i den sidste tid, kun lokale byger - ikke noget, der virkelig giver noget.

Faktisk kalder meteorelogerne det for tørke i øjeblikket.

- og under alle omstændigheder har pindsvinene altid svært ved at skaffe sig vand i villakvarterer, hvilket gør, at tørst er een af de hyppige dødsårsager for pindsvin.

Vil du hjælpe pindsvinene?

Så stil en skål med vand ud i haven og sørg for at fylde den op dagligt.

Det er bedst med en skål, der ikke vælter for let, fx en underskål til en urtepotteskjuler eller een af de specielle skåle til katte.

Lidt kattetørkost vil også glæde pindsvinene, og hvis du gider, er det let nok at bygge et pindsvinehus, og stille det i et roligt hjørne af haven - eller købe et på internettet.

Pindsvinene er ualmindelig hyggelige at have boede, og de har brug for en håndsrækning, da de er en truet dyreart.

Tak, hvis du vil hjælpe - vandet er det vigtigste

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-13 11:57

Citat
Husk at sætte vand ud
det må være dagens vittighed jeg vender mig om og ser masser af vandpytter efter nattens regnbyger, så pindsvin og andre dyr har adgang til alt det vand de kan drikke, men OK at komme med opfordringen hvis der var tørke
God weekend

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 26-04-13 12:05

o.v.n. - jeg bor i sydsjælland, og der er alting meget tørt, selvom det i dag har småregnet, men ikke nok overhovedet!

I øvrigt er det altid et stort problem for pindsvinene at finde vand i parcelhuskvarterer, som jeg jo også skriver
- så nej, o.v.n., det er ikke en vittighed, men alvorligt ment!! - også de steder, hvor det måske ikke p.t. er tørke.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 26-04-13 12:15

Citat
Så stil en skål med vand ud i haven og sørg for at fylde den op dagligt.

Udmærket idé at sætte en skål ud, så kan man da holde øje med om der er noget vand i...

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 26-04-13 12:21

Citat
det må være dagens vittighed

Så vidt, jeg kan forstå, bor du langt ude på landet, o.v.n..
Dér findes naturlige vandhuller, hvor vand kan samle sig, og dyrene kan gå hen og drikke.

Jeg bor også i sydsjælland, og her er jorden så tør, at den revner, og jeg har måttet vande mine roser i flere dage for at give dem en god start.

Problemet med vand i parcelhuskvarterer er jo, at her så trimmet, at der ikke er de naturlige vandhuller, hvor fx pindsvinene kan få vand.

Men hvis man blot gider sætte et par skåle ud, så er der i det mindste nogle steder, hvor vandet kan samle sig, når det så endelig regner.

Vandet vil altid vække glæde, også for fuglene.

I øvrigt er det sandt nok, at een af de hyppigste dødsårsager for pindsvin faktisk er tørst.
Der er lavet undersøgelser om det, og det er da en trist tanke, når der nu skal så lidt til, for at hjælpe dem.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 26-04-13 12:44

Pindsvinene må være kommet frem fra deres vinterhi forlængst, men jeg har for første gang i over 10 år ikke haft besøg af dem i min have
I hvert fald ikke, så vidt, jeg ved.
Jeg savner dem, de er så hyggelige og søde.

Hvad angår vandskåle til pindsvinebrug, så husk, at siderne ikke skal være alt for høj på skålen, og samtidig skal den kunne stå fast, så pindsvinet ikke alt for let vælter det.
Jeg bruger de små kattefoder-skåle eller underskåle til urtepotter, og placerer dem flere steder i haven.

Man skal være opmærksom på, at fuglene lystigt bader i dem, og hurtigt får sprøjtet det meste af vandet væk, så genopfyldning jævnligt er påkrævet!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-13 12:58

Dum bemærkning jeg kom med, men det lykkedes at komme i snak med jer jeg ved jo godt at der sikkert er meget tørt der hvor tip skriveren og mange andre bor, her langt ude på landet har der også været ualmindelig tørt her i foråret, men altså ikke lige nu, der har været gråvejr hele formiddagen men nu titter frem så det bliver sikkert en fin weekend også for dyrene

Accepteret svar
Fra : Klatterup

Modtaget 200 point
Dato : 26-04-13 13:59

Jeg syntes i skulle tage dette seriøst, for det er rigtigt at mange Pindsvin dør af tørst, og i deres søgen efter vand bliver de mange gange kørt over eller andet.

De holder ganske rigtigt til i villahaver, jeg har altid en skål vand stående til dem, det er en aflagt hundeskål som er bred forneden og smal for oven, den har de endnu ikke væltet.

Jeg ser af og til et lille dyr om sommeren når de i mørkningen trisser rundt i kvarteret, men nu bor jeg også i et maget naturskønt område hvor der er mange dyr, ned til gammel mose og eng.

Her er alt fra Rådyr til de brune skovsnegle og masser af muldvarpe.

Men tag det med pindsvinene alvorligt.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 26-04-13 14:08

Citat
Men tag det med pindsvinene alvorligt.

Det gør jeg sandelig også

Det har jeg da indtryk af alle svarerne gør...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-04-13 15:31

Langt vigtigere er det at sætte vand ud til de vilde småfugle: Mejse, Gråspurv, Gærdesmutte, Rødhals/Rødkælk, Grøn Irisk, Musvit..( og hva' har vi?) ...om vinteren når frosten bider.
HVER DAG ! For så mangler fuglene virkeligt vand at drikke og bade i. DE drikker ikke og bader ikke i sne ...eller skøjter på søen
Nu er vintersæsonen overstået ..såeh?
...og der findes normalt masser af 'vandhuller'
...ellers må man gå på værtshus
De vilde dyr må, klare sig til det bli'r vinter igen ...i hvert fald hér i vores park midt i byen på Ama'r
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 26-04-13 15:51

Citat
Langt vigtigere er det at sætte vand ud til de vilde småfugle

Ja, det er også vigtigt, absolut, men jeg synes ikke, at man kan sige, at noget er vigtigere end andet, hvad angår vand til vilde dyr/fugle.

Det er jo også sådan, at mange haveejere er opmærsomme på at give fuglene vand - dog måske ikke nok opmærksomme om vinteren!

Men mange tænker ikke på, at pindsvinene også mangler vand - og altså ikke altid kan nå op til fuglebadet.

Desuden kan fuglene lettere flyve rundt og finde vand - der kniber som regel gevaldigt for et pindsvin!

Citat
i hvert fald hér i vores park midt i byen på Ama'r

I din Amager-park er der måske heller ikke så mange pindsvin, eller hva'???

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 26-04-13 22:53

Jeg husker et forsøg med at sætte en vandskål ud.

Det gav udslag i druknet fugleunger.
Så det blev ikke gentaget.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 26-04-13 23:20

Citat
Det gav udslag i druknet fugleunger

Det var da en trist historie, sådan noget har jeg aldrig hørt om før!
Fuglebade er jo altid så lave, at fugle let kan bade i dem og bunde i dem.
Mon ikke din skål har været for dyb?

Hvis du prøver med en underskål til en urtepotte eller en kattemad/drikkeskål, så kan den slags vist ikke ske, dertil er skålene for små/lave.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-04-13 13:23

Nu vi snakker Pindsvin,tænker jeg tilbage på,en vinterdag 2007.Vi havde lige haft en forrygende snestorm.Så fik jeg øje,på dette lille væsen,det var krøbet i læ,ved et hjørne af huset.
Vi fik den i en papkasse,afleverede den til "Pindsvinets venner".Men den stod ikke til at redde.
Men lidt usædvanlig at se Pindsvin,i februar.
http://peecee.dk/upload/view/409596

Iøvrigt bruger jeg en bradepande,?? fra en gammel ovn.Altså een af de lave,og en gammel stegepande.De vælter ikke. Og der er noget for enhver smag.

M.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 30-04-13 13:51

Citat
Iøvrigt bruger jeg en bradepande

God íde, så er der rigelig med plads til fællesbadning

Pindsvinevennerne gør et stort arbejde, og man kan altid få hjælp og vejledning hos dem.
De har en fin hjemmeside.

http://www.pindsvin.dk/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=65&Itemid=58

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 01-05-13 22:20

Nej det var en underkop til en plante.

Så hvorfor den fugleunge druknede ved jeg ikke. Men det kan være den var uheldig.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 05-06-13 20:47

Tak for svaret Klatterup.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 06-06-13 09:40

Tak til ebg_888 for point, vi skal passe på alle vore små skabninger (måske lige bortset fra snegle) men dem kan pindsvinene tage sig af.