/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hvad er et ion......
Fra : kaad1
Vist : 3801 gange
40 point
Dato : 08-06-03 14:28

Skal til eksamen og kan ikke forstå hvad et ion er..... nogen der kan forklare hvad det er.......

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-06-03 14:31

Hejsa

[citat]
Et atom der har afgivet eller modtaget en eller flere elektroner kaldes en ion eller en atomion
En ion er altså et ladet atom
I en ion er antallet af protoner i kernen og antallet af elektroner omkring kernen ikke ens
Eksempler - positive ioner - negative ioner
Sammensat ion
Et molekyle der har afgivet eller modtaget en eller flere elektroner kaldes en sammensat ion
En sammensat ion består af nogle atomer (neutrale) og en ion (atomion)
Eksempler - positive sammensatte ioner - negative sammensatte ioner
[/code]
Kilde: http://www.aalkat-gym.dk/uv/MFK/Fysik-Kemi/stofopby/IONER.HTM

Håber det kan bruges
Søren

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-06-03 15:20

En sammensat ion består af nogle atomer (neutrale) og en ion (atomion)
...
den må du længere ud på landet med...

men ellers har du ret.

held og lykke med eksamen.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-06-03 15:25

en sammensat ion er en samling af atomer der er bundet covalent til hinanden, men udadtil udviser en form for ladning.

eksempler HSO4- .... S og 4 O er bundet covalent sammen og har til sammen dobbelt negativ ladning.

atomer i første hovedgruppe ioniseres til plus 1
atomer i anden hovedgruppe ioniseres til plus 2
Atomer i 7. hovedgruppe ioniseres til minus 2
og Atomer i 8. hovedgruppe ioniseres til minus 1

det er grundtrækkene..... -

beck

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 08-06-03 20:36

En ion er et ladet atom. Alle atomer prøver at komme til at ligne ædelgasser, dvs at de skal have 8 elektroner i yderste skal. hvis et atom så har smidt eller modtageg nogle elektroner, er det enten positivt eller negativt ladet.. og d r den overordnede forklaring.. held og lykke, jeg sidder selv og pukler til fysik eksamen.

Kommentar
Fra : kennyt

Dato : 10-06-03 00:13

Undskyld beckski
Så vidt jeg kan huske så er atomer i 8. hovedgruppe rimelig inaktive.
Det må da være atomer i 7. hovedgruppe som ioniseres til minus 1 (eks. Cl^-) og atomer i 6. hovedgruppe som ioniseres til minus 2 (eks. O^2-).

Kennyt

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 10-06-03 08:50

ja, du har ret, ramte naturligvis forkert ...
desuden så er det længe sidenm at gymnasiet og folkeskolens kemi trængte sig på...

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-06-03 23:14

bestod du eksamen ????

Kommentar
Fra : alexanderdortmund

Dato : 17-11-03 20:42

hvordan dannes ioner??