/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows installation
Fra : PrivateDK
Vist : 583 gange
100 point
Dato : 24-04-13 11:02

Der fulgte en installations CD med min Medion PC. Kan den bruges til at installere på anden PC end Medion?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-04-13 11:13

Prøv

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-04-13 11:14

Den er specielt udviklet til netop den computer.
Der følger også drivere med.
Og microsoft godkender den.....................når den bruges på netop den computer.

Det er muligt du kan få den til at køre på en anden maskine, men du risikerer at den inden for kort til lukker ned når den har været på internettet og microsoft har opdaget at den ikke er "ægte" til den "nye" maskine.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-04-13 11:32

Da jeg sidst prøvede gik der 7 dage før den ville lukke, men jeg havde nu en anden fuld licens til erstatning.

Min kammerat som gav mig maskinen kunne ikke for stå det idet han havde "installeret den på flere maskiner".

Jeg stillede ham ikke yderligere spørgsmål

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-04-13 11:59

Windows DVDen kan godt bruges til at installere på andre computere, den er ikke specielt udviklet til en bestemt computer, Windows kan køre på de fleste computere, men du kan ikke bruge samme licens, og det er Windows DVDen du kan bruge på andre computere, ikke den CD eller DVD som er beregnet til recovery, den kan kun bruges på den computer som den som den er solgt sammen med

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-04-13 12:07

Hvis det er en OEM, så kan du ikke.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 24-04-13 12:18

Nu har jeg ikke set det laptop jeg skal installere på, men regner med den har en sticker med licens nummer under bunden.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 24-04-13 19:17

Arrgh, det viser sig det er en Vista der ligger på PC'en.
Nogle gode forslag ud over at smide den ud.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 24-04-13 19:22

Når den følger med, er den, som webnoob er inde på, en OEM-version til netop den fabrik.

Det betyder at der er nogle koder på DVD'en som passer sammen med en kreds på bundkortet.

Det betyder at man ikke behøver aktivere en sådan windows - det er allerede ordnet mellem MS og Medion.

Det betyder så til gengæld også at den kun vil kunne aktiveres på en (muligvis bestemt model) Medion.

Det kan godt være at man kan bruge den andre steder, hvis man har et ekstra serienummer, men det er jo også nummeret, der koster pengene - ikke installationsfilerne.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 24-04-13 19:24

Ja, find et af de steder, hvor de stadig har win 8 til omkring 500.- kr.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 24-04-13 19:43

Pc'en er en Acer, Medion win installation CD'er er mine egne til min PC.
Der er ikke en Installations CD til PC'en. En opgradering kan være en ide

Accepteret svar
Fra : sferling

Modtaget 100 point
Dato : 24-04-13 20:46

Når det er en Acer, er det ikke muligt at bruge en OEM-version, lavet til Medion.

Jeg går helt udenom alle de muligheder, der er for at 'hacke', de forskellige kopieringssikringer. De er ganske langhårede, ikke alle virker og de fleste giver problemer før eller siden - og så er man ude i noget, hvor man skal passe på hele tiden.

Jeg købte selv et par win8, da de var på tilbud - de tilbud handler også om PRO-versionen, der har nogle fordele, f.eks. at kunne lave backup til netværk.

Der er stadig enkelte pakker på tilbud:

http://www.edbpriser.dk/software/operativsystem.aspx?nf=strmatrix1%3a%5e%22Windows+8+Pro+%C2%A40.0000000000%22%24%C2%A7&qt=Fql

Det er ikke OEM-versioner, så man kan overføre sin win8 til en anden maskine, når den aktuelle er slidt op.

Derfor faldt jeg, der ellers ikke er vant til at betale for software (arbejde, uddannelse), for tilbuddet.

Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 24-04-13 20:54

Tak for svaret sferling.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 24-04-13 22:05

Så lidt