/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tagpap på legehus
Fra : mostmighty
Vist : 1139 gange
25 point
Dato : 23-04-13 20:03

Jeg skal have lagt nyt tagpap på legehus. Så vidt jeg jeg kan læse mig til har jeg behov for såkaldt svejsepap, søm til tagpap og noget tætningsmasse?

Er det korrekt og det mest rigtige ?

Og hvad vil det koste til et legehus tag på en ca. 5-6 m2? Og hvilke standard byggemarkeder ligger inde med det til den billigste pris?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-13 20:38

Du skal nok bruge en rulle som jeg købte i Bauhaus 4-500 kr på tilbud.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-04-13 20:49

Ville nu finde en tagdækker, der så tørstig ud. Og så knitre med lidt sorte.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-04-13 20:51

Personligt ville jeg tage en rulle almindelig overpap, og låne brænderen i firmaet. Det er ikke så svært endda. Men kan man ikke, så stik en fagmand en klatskilling og få det lavet proff....

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 23-04-13 21:04

For 15 år siden siden smækkede jeg helt almindeligt tagpap op med søm, det holder stadig fint. Så man skal lige overveje hvor meget man vil putte i et simpelt legehus.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-04-13 22:14

Det har også en del at gøre med, hvor længe du forventer at have børn i legehusalderen. Men ellers lyder 3773's råd uhyre fornuftigt.
vh
pbp

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 23-04-13 22:20

Tun2: du brugte bare helt almindelige søm også?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-13 22:28

helt almindelige søm.........................mon ikke det er papsøm der er brugt.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 23-04-13 22:47

Det var tagpapsøm, dvs. med meget store hoveder. Under tagpappet ligger der trykimprægnerede brædder, de kan godt holde til lidt fugt. Men det holder fint.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-04-13 23:10

At sømme pap vil jeg kalde fusk. Men der kan det jo godt holde! Alligevel vil jeg nu foretrække pappet er sat fast med ild. Personligt ville jeg selv brænde det på. Magtede jeg ikke dette ville jeg finde en der ville fuske det. Sømme det......Aldrig.....

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 23-04-13 23:13

Hvad med taget, hvad er det lavet af, dur det til at hamre på. Ellers må du bruge svejse overpap og bruge en gasbrænder og træne lidt i tagdækning, det er også bedre. Det var jo nok rart at se hvordan en prof. gør inden man starter, men okay det er ikke så svært.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 23-04-13 23:17

3773, det er lidt fusk at sømme det på, hvis man kan lave det rigtigt er det at foretrække. Men hvis man ikke selv kan lave det og hvis man ikke lige kan få en til at lave det for en kasse øl, så kommer det til at koste flere tusinde kroner. Og det er et legehus næppe værd.

Tagpappen er blød nok til at den lukker nogenlunde tæt omkring sømmene, så der ikke ligefrem render vand ind. En anelse fugt vil der komme, men langt fra nok til at skade trykimprægnerede brædder.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-04-13 07:41

du kan få en tagdækker til at lave det for samme pris som du selv skal give for materialerne.
og så ser det ordentligt ud.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-04-13 10:48

Citat
Det har også en del at gøre med, hvor længe du forventer at have børn i legehusalderen. Men ellers lyder 3773's råd uhyre fornuftigt.

Efter 5 år bruges til redskaber, og efter yderligere 20 år til børnebørnene

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 24-04-13 12:09

Faldt lige over denne:
http://www.jemogfix.dk/Butik/Byggevarer/Oevrige_byggevarer/Tag-_og_underlagspap.aspx?pid=9021085
Det er lidt dyrt.

Det jeg brugte var noget i stil med dette:
http://eshop.silvan.dk/vare/icopal-top-310-g-skurpap

De eneste søm man kan se er for neden ved den første rulle, ved enderne og dem der holder rygningen. Så alle synlige søm sidder i udhæng, bortset fra dem til rygningen.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 25 point
Dato : 24-04-13 15:49

Vi har brugt http://www.bygmaonline.dk/shop/tagpap-selvklaebende-underpap-10968p.html

Det kan sikkert findes til billigere pris?

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 02-05-13 08:23

Tak for svaret katekismus.