/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatere en ældre HP med XP kan man det
Fra : dhmoelsted
Vist : 675 gange
200 point
Dato : 23-04-13 15:59

Jeg har en ældre Hp Pavillion ZV 5139 EA som jeg har støvet af og formateret med de originale cd har hentet alle driver på anden maskine og opdateret den er på nettet trådløs men så er det slut ...kan ikke komme videre ..er der en "køreplan" for sådan et projekt eller skal jeg lægge den væk igen ....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-04-13 16:32

Opdateret ?????

Det ligner så det bøvl som jeg fik for en måned siden med en nyinstallation af XP, og som kostede nogle af de grå hår jeg stadig har.

På Windows Update får Du sikkert at vide at Du ikke kan opdatere grundet at Du bruger IE 6, og så følger ellers en lang række fejlmeddelser og løsninger som ikke duer alligevel.

Klik på "Windows-serien" ude i venstre side af den vandrette bjælke, og Du ryger ind på en side hvor der står "Downloading af Internet Explorer 8", samt en anden fil, kb******, disse bliver downloaded som hele filer som derefter skal åbnes og installeres., derefter kan Du fortsætte med at opdatere på normal vis, ialt ca 650 mb.

Husk at anbringe de 2 filer et sted så Du kan finde dem hurtigt, evt. på skrivebordet, og da jeg installerede dem lukkede jeg internettet ned.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 23-04-13 16:52

hejLuffeA
kan du ikke skære den her ud i pap
Klik på "Windows-serien" ude i venstre side af den vandrette bjælke, og Du ryger ind på en side hvor der står "Downloading af Internet Explorer 8", samt en anden fil, kb******, disse bliver

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-04-13 17:25

http://peecee.dk/upload/view/408829

Klik der hvor jeg har markeret, og så håber jeg at der sker det samme som da jeg gjorde det, nemlig at Du bliver opfordret til at installere Internet Explorer 8 + en anden lille opdatering.

Klik på Download, og vælg en placering hvor Du kan finde filerne hurtigt, når så de er taget dobbeltklikker Du på filerne og lader computeren installere dem, derefter kan Du opdatere på normal vis som Du kender i forvejen.

Ganske rigtigt kan man komme på nettet, hente mails ned og aktivere Windows, men man kan ikke hente andre browsere eller andet før IE 8 er installeret.........og selvklart skal man hente alle opdateringer før computeren er sikker at bruge.

Ovenstående var ihvertfald hvad der skete her, iøvrigt også på en støvet HP som afløste min gamle stendøde computer.
Jeg har ellers aldrig været til HP, men pengene er små her i huset

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 200 point
Dato : 23-04-13 17:50

Hent wsusoffline http://www.alt-til-windows.dk/?Tips/OpdaterWindowsPaaEnOfflineComputer/1198
Nyeste version -> http://download.wsusoffline.net/

På TAB1
markere alle ting af i Options sektionen
i USB medium sektionen, markere du og vælge en folder/mappe på din USB Harddisk

Markere Windows XP af på det sprog du har installeret, og evt. Office (hvis du har hentet 8.3 versionen ned finder du nu XP er under TAB 3 - Legacy Products).

Tryk start og tillad prgrammet at gå på Internetet hvis evt. Antivirus/Firewall spørger om dette.
Vente den er færdig med at hente alt ned.
Eject (Safe removal hardware/Fjern hardware sikkert)
Tilkoble til din nye XP installation.
køre opdaterings filer i den folder du valgte i USB medium sektionen.
Så er det bare at ligge alle opdateringerne ind og følge vejledningen.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 23-04-13 18:07

ja lige en slutter til LuffeA

når jeg trykker på win update på xp i alle programmer kommer kun den site op der tilbyder ie 8 og når jeg vil installe den skrives der et eller andet om at den ikke kan så måske jeg skulle læse cd ind igen

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 23-04-13 18:15

Din Windows Update er også for gammel og skal opdateres

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-13 18:36

Måske du lige skulle have lidt servicepack ind hvis de ikke er med på den XP CD.
SP 1
SP 2
SP 3
Win 8 burde bare kunne hentes og lægges på skrivebord.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 23-04-13 18:42

til Eyvind
ja du har nok ret mangler nok de tre kan jeg så hente dem via det program jegerher anviser eller på anden vis ?? nu brænder tampen vist ...cd er nok fra 2002-2003 så der mangles nok de 3

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-13 18:49

Der mangler nok ikke alle 3 når den er fra 2002-3
Jegerher viser hvor de kan hentes > nederst på siden.
http://www.alt-til-windows.dk/?Programmer/Opdateringer/10

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 23-04-13 18:51

Ja det program henter alle opdateringer Microsoft har.

og nej du skal ikke hente alle 3 SP'er, SP3 indeholder det som er med i SP1 & SP2
Men hvis du bruger det program jeg skrev om, skal du slet ikke tænke på hvad du skal hente ned, det kommer helt af sig selv (når du altså har markeret Windows XP - Sprog).

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 23-04-13 19:20

til LuffeA når jeg så kører det program du anviser på anden pc kan jeg så bruge en usb nøgle til at overføre det på xp maskinen ...går ud fra når jeg starter programmet ligger det sig på skrivebord

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-04-13 19:39

Citat
til LuffeA når jeg så kører det program du anviser på anden pc kan jeg så bruge en usb nøgle til at overføre det på xp maskinen ...går ud fra når jeg starter programmet ligger det sig på skrivebord

Kun hvis det er en installationsfil, et helt program kan man ikke overføre hvadenten det sker via USB, CD eller andet.

Min XP CD indeholder SP2, jeg ved ikke om det havde betydning i sidste ende.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 23-04-13 20:12

til jegerher..... nu er jeg vist på den har kørt programmet sat externe hd i usb men hvor befinder det downloadede sig ??? på min win 7 pc

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-13 20:36

C: brugere > dit navn > overførsler (på min win 7)

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 23-04-13 20:55

tak eyvind
det er kørt noget af sporet ...program hedder WSUS her har jeg fundet :
Win update agent 30-x 64 7.34 MB og

Win update agent 30- x 86 6,46 mb og

win rar arkiv størelse 67.7 mb til udpakning ??

kan det være det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-13 21:03

Jeg tror du har hentet den lille reklameting "update agent" - jeg kan ikke finde og henmte nogen servicepack der.
Jeg prøver lige at finde den hos microsoft.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-13 21:09

start XP
Højreklik på computer > vælg egenskaber
Nu kan du se hvilken servicepack der er på computeren.
Jeg gætter på at der står
Windows servicepack 1

Her kan du hente servicepack.

Servicepack 2
http://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=28

servicepack 3
http://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=24

Godkendelse af svar
Fra : dhmoelsted

Dato : 23-04-13 21:09

Tak for svaret JegErHer.
du har givet mig noget værktøj ..jeg har ikke pc evner til at bruge det

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 23-04-13 22:05

Du er velkommen,
Citat
jeg har ikke pc evner til at bruge det

Så må jeg se om jeg kan lave en Step by Step vejledning.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 25-04-13 21:30

Trin for Trin Vejledning lavet til Version 8.3 af wsusoffline

Hent nyeste version af wsusoffline -> http://download.wsusoffline.net/
pak zip filen ud i eks C:\wsusoffline
Ha et rent USB Stik (Flash Disk) på 4GB eller mere klar (eller en USB harddisk)
Start C:\wsusoffline\UpdateGenerator.exe som Administrator (højre klik 'Kør som Administrator')
Da XP nu kun sikkerheds opdateres af Microsoft, tilhører den nu "Legacy Products" (forældet programmer), så du skal
på 1. TAB [Windows] (det lysegrå område) fjerne alle markeringer
på 2. TAB [Office] (det lysegrå område) kun sætte markering hvis du har Office 2007 eller 2010 (så markere du bare sproget (eks. danish) ud fra den version du har
på 3. TAB [Legacy Products] (det lysegrå område) sætter du markering i den sprog version af XP du har, og også i Office 2003 hvis du har denne

I "Options" området under det det lysegrå område, sætter du markering i alt ( med mindre du ikke vil har Microsoft's Sikkerhed Software med "Security Essentials" & "Windows Defender")

Nu sætter du din USB Stik (Flash) eller USB Harddisk til, og notere dig hvilket drev bogstav det får.
Og i "USB medium" området sætter du markering ud for "Copy updates for selected products into directory", og trykker på "..." knappen, hvor du finder og vælger roden af dit USB medie (eks. " E:\ " hvis det er det drev bogstav det har fået)
[Hvis dette er anden gang du opdatere dette USB medie med disse opdateringer, bør du sætte markering ud fra "Clean up target directory" (MEN husk dette sletter ALT hvad der pt. ligger på dit USB medie)

Sikker dig der ikke sidder markering i de 2 nederste muligheder "Only ...."
Og tryk nu på Start (PS. Der er rigtig mange opdateringer så alt efter din bredbånds hastighed og hvor meget Office du har valgt, kan dette godt tag nogle timer at hente ned)

Hvis ikke din Firewall eller Antivirus kommer med POPUP spørgsmål om at give lov til at wsusoffline værktøjerne må tilgå internettet, så vil Opdateringerne nu automatisk blive hentet og lagt på dit USB Medie
Der vil komme en POPUP med "Download / image creation / copying sucessfull" når alt er hentet ned.
så trykker du "Yes" hvis du lige vil søge i loggen efter nogen "Warning" [har aldrig haft nogen selv], eller bare "No" og "Exit" og så udfører Sikker Fjernelse af dit USB Medie

Nu kan du bare sætte dette USB medie i en XP maskine med samme Sprog som det du har valgt at hentet opdateringer ned for, og den vil automatisk starte "UpdateInstaller.exe" på USB mediet
[Her skal du selvfølgelig være logget på med en bruger ID som er Administrator, hvad folk for det meste er på XP Home]
Og det eneste du skal gøre er at sætte markeringer i de ting du vil ha Opdateret/Installeret, og så trykke på Start