/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grill kul
Fra : scrubber
Vist : 2026 gange
200 point
Dato : 22-04-13 17:51

Var i dag nede at købe grill kul. Og da jeg så at kullene var steget fra 89,- kroner til 121,95 samtidig med at der nu kun var 9 kg i stedet for 10 kg tænkte nej nu kan det fan'me være nok. Sådan en prisstigning fra kulmafiaen vil jeg sku ikke finde mig i.

Det ender jo med at vi skal til at betale 300 kroner for en 5 kilo pose grill kul.

Er der nogen der ved man man kan bruge energi koks til at grille med. For hvis man godt kan, det vil jeg til at køre til tyskland og hente en 100 kg energi koks i stedet for

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-13 18:02

Grill kul er stadig langt billigere i Tyskland, du skal bare ikke lade dig lokke af useriøse grænse tilbud.

Selv køber vi grill kul i City, de sidste var iøvrigt lavet af kokus skaller, men forbavsende, udmærkede.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-13 18:08

Og du er ikke den eneste, der føler sig snydt...

http://www.ezz.dk/751008-grillkul

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-04-13 18:13
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-04-13 18:23

Jeg tvivler på, at du overhovedet kan få energikoks til at brænde i en grill. Men når det så er sagt så ville jeg aldrig bruge energikoks

http://www2.mst.dk/common/Udgivramme/Frame.asp?http://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/2006/87-7052-053-4/html/kap03.htm

hvordan synes du selv det lyder med de stoffer er afgives ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-04-13 18:29

Energikoks er lavet af råolie, så jeg tvivler på det ville være sundt/lækkert til havegrillen, og da det brænder ved en højere temperatur end trækul, risikerer du også at grillen får problemer.

Kort sagt, jeg ville holde mig til trækul, eller skifte til gasgrill

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-04-13 19:03

du kan da bare købe gode gammeldags trækul ved en kulsvier. de findes skam stadigvæk, selvom de er langt imellem dem.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 200 point
Dato : 22-04-13 20:25

Du kunne jo også lege Bonde/grillrøv, og lave dine egne trækul, det er der andre der gør, og så er vi vel helt tilbage til stenaldermad, men nu på facebook:

https://www.facebook.com/pages/Lav-dine-egne-Danske-Tr%C3%A6kul/262120480538041

Hvis du ikke er på Facebook, giver

trækul gør det selv

ca 1 mio. hits

Skyd dyret, fang fisken, lav kullet, og lad fru Miele tage opvasken

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-04-13 20:39

Citat
Skyd dyret, fang fisken, lav kullet, og lad fru Miele tage opvasken

så er der noget ved det-

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-04-13 22:06

Det er hyggeligere at håndopvaske sammen, og lige så hurtigt eller hurtigere.

>>trimare46 - hvor finder man sådan en kulsvier her ved københavnstrup.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 22-04-13 23:04

Jem og Fix har Heat beat kul 9 kg på tilbud til 65 kr. og andre kul 10 kg til 69 kr.
Og jeg vil også, men det er jo ikke dit spørgsmål, gerne sige til dig at jeg altid har været modstander af gas grill, det er bedre og mere hyggelig med kul. Meeeen vi har haft gas grill i to år og er yderst tilfreds, det er meget hurtigere, nemmere og sikkert også billigere. Man er desuden fri for svineri i køkkenet, utroligt lækker mad. Der er jo ikke noget i vejen for at man kan bruge en almindelig grill en gang imellem når man ønsker, det koster selvfølgelig en investering i gasgrill og flaske.

Jeg er bange for at energi koks brænder så kraftig at det ødelægger grillen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-04-13 04:56

Jem og fix i denne uge tilbud 9 kg 65kr og ja sidste år var der 10 kg i

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-13 13:13

Der er vist flere her der ikke forstår hvad det er at grille...

Vi havde engang amerikaner besøg, de sagde: "Hvorfor bruger I ikke gasgrill, det er da hurtigere",
og vi forklarede dem, at det ikke altid drejer sig om at det skal gå hurtigt, vi skal også hygge os...

Det charmerende er jo først af få kullene tændt og brændt hvide,
gerne med en lille forsmag på vinen, som vi skal have senere,
og så at få selve grillen, især grill risten varm, det er jo den, ikke varmen fra kullene,
der skal stege bøfferne; alt for tit ser man bilige grill med tynde jern tråde,
en rigtig grill har tykke stål stænger, mindst 10 mm tykke...

Og kugle grill dur slet ikke, her bliver kødet nærmere kogt end grillet.

Rigtig grill kød skal jo smage og lugte lidt af brændt kul,
prøv at stege en ringridder på panden, det er slet ikke det samme...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-04-13 13:41

Vi mennesker er jo forskellige, og det skal være plads til (næsten?) alle.

Jeg kender masser af mænd, der elsker at lave grillmad i week-enden, ud og købe noget svinedyrt og lækkert oksekød, god vin, venner på besøg, den store grillchef får al rosen, mens konen som regel har haft et meget større arbejde i "baglandet" (køkkenet) med at forberede det hele, lave hvidløgsmør/sovs, ordne salat og grønsager osv.

Jeg har i over 40 år stået for al madlavning i hjemmet (konen har højst lavet mad 1 gang/md), og jeg GIDER ikke skulle tænde op i en kulgrill, vente ½-1 time på at kullene er klar (måske gik de ud første gang?), have problemer med at få det hele færdigt samtidig, i stedet for at vide, at når jeg har klikket på gasknappen er grillen klar 10 min. senere!

Selvf. have grillen have fede stænger, uanset hvad man fyrer med

Som sagt, hver sin lyst, jeg vil også hellere sidde med de(t) sidste glas vin i stuen mens fru Miele kører (og i øvrigt sparer vand og energi i forhold til håndopvaks), end stå med en opvaskebørste i hånden.

De sidste 20 år har mine biler haft automatgear, er det virkelig så dejligt at sidde og rode med en gearstang, når alt andet i bilen (vinduer, sidespejle, aircon, mv.) kører automatisk? Den nuv. har robotgear, den bruger ikke engang mere benzin end manuelt gear, men hvor er det dog dejligt at sidde i køen og ikke skulle skifte gear hele tiden.

Stadigvæk, enhver må blive salig i sin egen tro

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-13 14:15

Jeg vidste jo, at jeg provokerede, og havde forventet stærkere kritik, især fra kugle grill brugere,
Men vagn s kritik er meget sober, og jeg kan følge ham langt hen ad vejen...

Og jeg må så indrømme, at jeg bruger min ukrudts brænder som hjælp i grill starteren,
du fylder bare røret op med gode kul, stikker den tændte gas brænder ind under,
og på få minutter har du glødende kul, altså ikke noget med ilde lugtende tænd briketter.

Men så må man jo vente lidt før kullene er hvid glødende, og her hjælper et glas god vin jo...

Og det behøver ikke at være dyrt, min kone har besøgt Drosty Hoff vinfarmen i Syd Afrika,
så nu køber vi tre liter pap vin hos Fleggaard til 89 kroner, godt 20 kroner pr. flaske.
Og det smager som en million, som der for nylig stod i Politikken...

Også rigtigt med baglandet, jeg elsker at grille og smage til, men min kone er fantastisk
med tilbehør, både salat, dressing og flutes...

Og rigtigt, vi inviterer gerne gode venner til grill party, men vi griller også gerne selv.

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 23-04-13 22:35

He he man ge gode indlæg og tak for det. Jeg må dog indrømme den med at håndopvaske. Hvis der er noget jeg hader så er det sku at håndopvaske. Jeg har 4 hjemmeboende børn. Og jeg kan stadigvæk huske at min kone og ut stod nogle gange i 2 timer og vaskede op. Første gang vi fik en opvaske maskine og den kørte første gang sad vi på gulvet og nød dens summen og drak hver 2 øl men den gjorde arbejdet for os. Jeg håber virkelig aldrig at jeg skal undvære en opvasker mere.

Ideen med at lave sit eget kul virker fristende, men jeg skal se om jeg ikke kan få en kammerat med på ideen . Jeg orker sku ikke selv. Jeg lader lige spørgsmålet køre et par dage endnu. Men jeg tror nok at vagnr fører pt.

mvh scrubber

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 23-04-13 23:23

Skal det absolut være kul, - man kan jo også bare gå i skoven og finde nogle gran eller fyrkogler til optænding og noget træ, savet i passende små stykker. Så kan man grille på rigtig spejdermaner, det er da også hyggelig med lidt fyrduft og røg. PS sørg for at det er godt tør.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-04-13 15:35

Citat
De sidste 20 år har mine biler haft automatgear

Ja,vi er jo forskellige,som du skriver,vagnr.Jeg er glad bare jeg har en bil,der i det hele taget er gear i. Men nu kører jeg også mest ude på landet.Har forresten et par venner,hvis Citroën C5 lige er kommet på værksted,med en defekt aut.gearkasse.Velbekomme.
Citat
Jeg må dog indrømme den med at håndopvaske.

Jeg plejer at stå for kartoffelskrælning og opvask.Opvaskemaskine,er noget fanden har skabt.(Har dog selv haft dem,i over 30 år).Skal "den" gøre det ordentlig,skal det hele skylles af først.Skal glassene se nogenlunde ud bagefter,skal de aftørres med et viskestykke.

Nej ordentlig manuelt opvask,ved man hvad er. Der kan man bedømme resultatet.
For år tilbage,var der en aften vi var hjemmefra,mens maskinen kørte.Da vi kom hjem,var der ca. 2 cm vand over hele køkkengulvet. Så mit forhold til opvaskemaskiner,er mildest talt lidt blandet.

Og hvad har denne "smøre",så med grillkul at gøre???

M.

Godkendelse af svar
Fra : scrubber

Dato : 27-04-13 14:05

Tak for svaret vagnr. Jeg er faktisk ved at aftale med en arbejdskollega om vi skulle prøve at lave vores grillkul selv. Jeg er ved at være træt af at man produkter lige pludselig stiger 20-40 og jeg hele tiden får tudet ørerne fulde med løn tilbageholdenhed. Men tak for de sjove og "provokerende" indlæg. Og hjertelig tak for at der ikke kom en masse useriøse samt åndssvage indlæg.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-04-13 14:31

Selv tak, scrubber

Det kunne være sjovt at høre om dine erfaringer som kulsvier, når du når så langt!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-04-13 14:35

Ja - fortæl fortæl.
Husk at tænke på kulilte, hvis det ikke laves udenfor.