/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
samle en harddisk
Fra : kivi
Vist : 478 gange
100 point
Dato : 21-04-13 08:16

jeg har fået hardisk på 320 gb men den er delt i 2 hvordan får jeg en hel ud af den jeg har prøvet disk håndtering men den er stadig delt i 2

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-04-13 09:16

Hej kivi,

Vi skal ha lidt flere detaljer for at hjælpe dig bedst.
Hvilken OS og hvilken version ? Windows XP / 7 / 8 - Linux ??
Har du behov for at bevare de data som pt. er på Del 1 / Del 2 ?

PS. Hvis data på Del 2 skal bevares findes der masser Tools som kan hjælpe med at "Merge Partitions"
https://www.google.dk/search?q=windows+merge+partitions+without+losing+data&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 21-04-13 09:47

Du skal først slette begge partitioner og herefter opretter du een ny partition.

Husk du sletter alt på disken.

Måske kan du bruge linket her for at se hvordan http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-13 10:27

Øv, jeg har bøvlet meget med et sådant problem. Normalt ville jeg også 'merge' de to partitions med et dertil indrettet program; Partition Magic el. noget. hvis der lå data jeg skulle bruge.

Alternativt ville jeg følge bentjuul's løsning: Slet dem begge og opret en ny primær partition.

Men, men, men... Så er der noget med extended partitions til secondary partitions osv. hvor det kan gå rigtig galt, således man ikke kan fjerne den extended lige meget hvad man prøver. Det har vist noget at gøre med i hvilken rækkefølge man sletter disse partitions.

Så er der kun et der du'er: WIPE disken.

Til dette formål kan jeg anbefale; Darik's Boot And Nuke fra http://dban.org/

Det skal lige siges at du efterfølgende står tilbage med en TOTAL slettet harddisk. Du skal så selv oprette den primære partition før du igen kan gemme/installere data på den igen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-13 10:34

Ps. Nu ved vi jo ikke lige hvilken pc og hvilket operativsystem du sidder med, men der er hardisk limits for f.eks. XP som gør, at man er NØDT TIL at dele harddisken op, hvis den skal kunne læses
(Gælder vistnok kun interne systemdiske, da jeg uden problemer bruger større externe harddiske på XP Pro).
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 21-04-13 12:45

jeg bruger windows 7 og harddisken er tømt for alt så den er clean men i to dele

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-04-13 13:16

uanset om det er win7 skal du kunne slette ved at følge denne guide http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/ tryk på menupunktet Slet partition og når du har slettet den ene, så gentager du det med den anden.

Herefter kan du oprette en ny primær partition ved at følge menupunktet Opret ny partition

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 21-04-13 13:30

Tak for svaret bentjuul.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-04-13 13:38

hvis du intet har pt. på harddisken er er det "lige til"
Slet de 3 partitioner, der er 2 logiske og til sidst en Udvidet( Extented) partition
Og så opretter du bare en ny Primær på hele diskens størrelse og formattere den med NTFS

Næsten ligesom bentjuul skriver bare husk når den pt. er delt i 2 så er der i virkeligheden 3 partioner, som alle bør slettes.

Hvordan du gør, er lige til specielt når du allerede har været inde i "disk håndtering", du skal bare bruge Slet/Delete i stedet for Formatere, og først når der ikke er mere der kan slettes på denne disk, skal du opret en ny Primær partition osv.