/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
Gemme kort som billede (forstørret)
Fra : o.v.n.
Vist : 654 gange
200 point
Dato : 20-04-13 16:14

Kan jeg og hvis ja, hvordan kan jeg gemme et større billede end det som vises på skærmen?
det er fra Kort og matrikelstyrelsen:
http://arkiv.kms.dk/mpn/kms/mpn_info2/index.htm
det drejer sig om et gammelt kort fra 1814 og det er min bondegård, markerne har navne, det har de stadig men jeg vil gerne printe et så stort billede at jeg kan læse de gamle inddelinger af markerne.
I Internet Explorer kan jeg sagtens forstørre så navnene bliver læselige men så er der kun 2-3 marker vist på skærmen og jeg vil gerne kunne se hele kortet over min matrikel på print

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-04-13 16:53

Tjaehhh.. du kan gemme billeder af vilkårlig størrelse. Det er din lagerkapacitet (=harddiskplads) som er den begrænsende faktor!

Eks: http://www.xrez.com/case-studies/exhibition/babbage-gigapixel-difference-engine/

..og andre extremer som kan hentes på Google:

http://www.google.com/search?q=gigapixel+picture&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7
..eller er 'noget andet' du mener?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-04-13 16:53

Citat
I Internet Explorer kan jeg sagtens forstørre så navnene bliver læselige men så er der kun 2-3 marker vist på skærmen

Citat
og jeg vil gerne kunne se hele kortet over min matrikel på print

mon ikke det er fordi det er skrevet med små bogstaver, !

du kunne jo forstørrer,.. tage et print / screenprint i 4 dele .. eller mere,
og printe de forstørrede screenprint ud på 4 A4 ark,. eller mere
lime dem alle på en plade,.. evt gammel maleri el.lign - lige klar til at hænge op på væggen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-04-13 16:56

Ps. Godt jeg f.eks. IKKE har Silverlight fra Mikroblød installeret
http://70gigapixel.cloudapp.net/
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-13 16:59

Citat
printe de forstørrede screenprint ud på 4 A4 ark,. eller mere
det er en fin mulighed hvis ikke man kan gemme det store billede, altså også den del af billedet som ikke vises på skærmen.
Jeg kan højre klikke og vælge Gem billede som, men den gif fil som gemmes hedder pixel og kan knap nok ses på billedet, der er slet ikke noget af kortet på den gif billede

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-04-13 17:02

Nåeh... NU har jeg fattet det o.v.n:
Du vil gemme en større del af billedet, end dét som vises på skærmen?
Højreklik, Gem billede som... (Du burde jo så få HELE filen med og ikke kun skærmbilledet!)
Jeg er stadig meget ..for jeg forstår ikke hvad det er du vil?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-13 17:05

Citat
er 'noget andet' du mener?
ja det er det, jeg vil gemme et billede fra Kort og matrikel styrelsen - hvis jeg kan

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-04-13 17:06

Du citerer fra kilde: ..screenprint
Dette forstås som SKÆRMBILLEDET ..på Dansk
Så leder du ikke efter 'noget', som ikke er der?
Du må smide os et direkte link til omtalte billede ...eller en http side det ligger på. Så skal vi nok finde det frem via kildekoden for siden ...måske?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-13 17:10

Citat
(Du burde jo så få HELE filen med og ikke kun skærmbilledet!)
ja det mener jeg også men det gør jeg altså ikke, se her på billedet Hurup som er "hovedstaden" i området og ikke mit lille kongerige: http://arkiv.kms.dk/mpn/o2mapviewer.aspx?type=o2k_oekort&id=36365&mode=2&elav=0720652 forstør kortet så alle detaljer vise og gem HELE BILLEDET det er det jeg gerne vil

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-04-13 17:12

Ps. Nu har du husket at lede efter billedet (= grafikfilen *.gif/*.jpg/*.png) i browserens "Midlertidige Internet Filer" ..ik' o's' ???
Alt hvad du surfer rundt og 'kikker' på hentes jo til denne 'buffer'
</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 200 point
Dato : 20-04-13 17:14

Citat
Jeg kan højre klikke og vælge Gem billede som, men den gif fil som gemmes hedder pixel og kan knap nok ses på billedet, der er slet ikke noget af kortet på den gif billede

Gå op i browseren og VIS KILDE så finder du sikker linket til originalen, grunden er sikkert at siden er skrivebeskyttet altså ikke noget med copy&paste
Hvorfor er jeg forresten ikke blakket mere af dig..?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-13 17:18

Citat
Hvorfor er jeg forresten ikke blakket mere af dig..?
det er fordi du har fjernet mig fra din sorte liste jeg ser på forslaget en gang i aften skin og udearbejde til det bliver mørkt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-04-13 17:22

Jeg kan slet ikke komme ind på dit link. Der står 'bare' en "snurretop" ala Flashloader nede i venstre hjørne af skærmen. Koden på siden er tjekket ud og viser: Intensiv brug af externe *.js scipt's (javascript ...ikke JAVA) hvilket kunne tyde på en AJAX implementation (..meget svær at nedbryde i sine bestandele!) Kort fortalt du får kun vist det som du kan hente ...'resten' bliver opdateret via et XMLHttpRequest kald til inet serveren on demand.

AJAX : http://www.w3schools.com/ajax/default.asp

Nærmere tror jeg ik' jeg kommer det ...for nuværende, men måske; hvis andre ser på problemet 'med friske øjne' ???

</LILLE HJÆLPER>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-04-13 17:39

TEORI. Altså: Jeg tror 'fidusen' er:
Det du ser på skærmen er også præcis det som du kan hente ...bid for bid. Ryk bare f.eks. 1 pixel på kortet, så uskiftes 2 billedekanter (opløsning horizontalt + opløsning vertikalt regnet i pixels), derfor opdateres kun de berørte pixels . Ajax rutinen udskifter kun disse. Det er DEM du henter
..resten af skærmbilledet? Hvorfor 'følger' dét så med? Tjaeh.. det er en simpel skærm-memmory manipulation som kan udføres af din GPU. (..en del kan internt buffer'es til 'senere' brug.)

Rigtigheden af denne TEORI kan ..med rette? Betvivles. Jeg ved det ikke. Det er mig der har udtænkt det ...før NU

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-04-13 18:35

Citat
det er fordi du har fjernet mig fra din sorte liste

Mig bekendt var du 5 minutter om at smide mig på DIN liste, og sikkert derfor du havnede på min

Citat
TEORI. Altså: Jeg tror 'fidusen' er:
Det du ser på skærmen er også præcis det som du kan hente ...bid for bid.

Og det er en god kodning til beskyttelse af ophavsret, havde engang et program der delte et billede op flere tusinde dele, og der kunne man intet stjæle heller ikke engang printscreen, men software har udviklet sig siden,
Har du prøvet Snagit eller Hypersnap, de kan tage billeder du ikke kan se ''scrolle siden''.
Bruger dem til sider jeg normalt ikke kan downloade billeder fra.
og som altid, kan du ikke bestille kortet, samt findes det ikke andre steder på nettet?
Ellers tag et billede med et kamera, helst med lyset slukket.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-04-13 18:38

ja,. det er et lidt specielt kort / format
tror du får mere ud af dette her :
http://drift.kortinfo.net/Map.aspx?Site=Thisted&Page=Kortopslag&client=lite

lidt specielt også, men kan dog zoomes enormt ind på matriklerne,. og sidepaneler flyttes,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-04-13 19:50

Udprint kan ske i "fliser" hvor 4 stk A4 svarer til A2
Jeg ved at programmet publisher kan gøre det, og metoden er først at benytte sideopsætningen til størrelse A2 og ved udprintning vælge fliser.

Win 7 og 8 har skærm klippeværktøj med det "tegnede" udsnit.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-13 20:00

Tak for svaret mig-selv.
Citat
Gå op i browseren og VIS KILDE
jeg fandt den en JPG fil og originalen er så stor at den kræver 6 A4 ark, de håndskrevne bogstaver er cirka 5 centimeter høje.
EA-HS det er et GAMMELT kort fra 1814 ikke et nyt kort dem har jeg allerede fra diverse EU ansøgninger

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-13 09:45

Bare nygerrig:

Hvor stor var filen så? ...i bytes ..ikke i pixel's.

Selv fik jeg lidt af et chock en gang da jeg hentede et detaljeret kort over Grønland på intet mindre end 1 Gb.

Ps. At jeg ikke kunne finde filen på siden skyldes nok at den ikke kunne loade færdig på min pc (..uvist af hvilken årsag?)...så det har kun været sidens initieringskode jeg har kunne se. AJAX skifter jo sidens kildekode ud ..efterhånden/real-time. Derfor har jeg ikke kunne se meget andet i koden end henvisninger til div. *.js og deres loadere.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-04-13 13:25

Der var 2 gamle kort, 1 fra 1814 på 4,06 MB og 1 fra 1860 på 3,89 MB
så det er jo ikke vildt store filer

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-13 07:54

DET var dog voldsomt. Du må nok købe en 2T extern HD for at få plads til dem begge !!!
</MOLOKYLE>