/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stabelhængsler
Fra : Peter1056
Vist : 1575 gange
100 point
Dato : 20-04-13 08:29

Hej
Er ved at bygge et redskabsskur som der senere skal isoleres. Beklædningen er Etanitplank som er sat op som klinkbeklædning.
Lysningen til indgangen er 180cmx180cm hvor jeg har delt den op i 2 og lave 2 døre på hver 90cmx180cm.
Hver dør vejre, ca 40-50 kg, så derfor købte jeg stabelhængsler, ø16mm tap og ophæng på 50cm i længten.
Døren har jeg sat ind i lysningen monteret med skruetving.
Her kommer så mit spørgsmål.
Hvordan montere man hængslerne så man undgår at den "hænger"
Der er jo meget slup i stabelhængsler, men når de monteres 100% vandret og den ø16 mm tap er i lod så skulle der vel ikke blive problemer?

Accepteret svar
Fra : EiHaBr

Modtaget 100 point
Dato : 20-04-13 09:31

Nej normalt giver det ikke problemer, hvis du spænder døren mest over til hængsel siden skulle der ikke ske noget uventet.
Hængslerne har rigtignok slup i størrelsen af tapperne, men husk de støtter på to punkter, så der sker ikke noget med at de hænge hvis de er skruet ordentlig på og træet ikke synker i opbygningen.
Den kan jo hænge et par millimeter, idet den nederste hængsel naturlig vil trykke ind mod karmsiden og den øverste hængsel vil trække sig ud mod døren, men det er jo så lidt det ikke burde betyde noget, du kan jo modvirke det når du skruer de lange hængsler på døren, og trække dem i naturlig retning.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-04-13 10:43

Om dørene kommer til at hænge, kommer mest an på dørbladene; de skal have et skråstag. Kig efter hvordan andre gør og har gjort.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 21-04-13 19:39

Tak for hjælpen
Ja pbp_et, Jeg har husket at lave Z opbygningen samt en stabil ramme så den ikke vrider og som EiHaBr så trak jeg i stabelhængslet under opmærkningen/montering, hvilket hjalp til at jeg max har fået 2-3 mm at den satte sig.
Tusind tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : Peter1056

Dato : 21-04-13 19:40

Tak for svaret EiHaBr.