/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Rævejagt igen igen
Fra : sigfrid
Vist : 632 gange
200 point
Dato : 19-04-13 17:12

Nu vover jeg pelsen og går ind på rævejagten igen,for at høre lidt om hvordan det foregår.Jeg vil helst ikke høre fra bb1,for ham plejer jeg ikke få nogen ordentlige svar fra alligevel,men vil ikke være så fej at blackliste ham.For det første er det normalt at flugtskyde efter ræve, eller kun når der er hunde med.I det her tilfælde vi ser på video rammer man jo ikke så godt,så det er heldigt at man har hundene til at tage over,og klare det fint syntes jeg.Men hvad med ræv nr 2 ved man om den er ramt,og sender man nogen ud efter den.Bare nogen spørgsmål fra Sigfrid.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-04-13 19:14

Som man kan se, sendes ruhåren først afsted, da ræv 2 tumler første gang. Så ved alle, at ræven er anskudt og skal aflives. Du kan tydeligt se at ræven er anskudt. Havde man ikke gjort som demonstreret, havde der været tale om dårligt og uforsvarligt jagthåndværk. At man lader gravhunden gå ville under ingen omstændigheder betyde noget for ræv 2 - hvis den altså ikke var anskudt. Sådan en ræv uddistancerer let en kortbenet hund.
Det hele var altså lige efter bogen. Fint hundearbejde. Noget andet er så, at de fleste gode jægere nok havde sat skuddet lidt mere præcist. Men sådan er det med jagt. Nogle er perfektionister - andre kan ikke ramme en ladeprt - selv efter 23 afgivne skud.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-04-13 22:22

Du spurgte også om metoder.
Jeg tror at 90% af al rævejagt afvikles med haglbøsser. Og ingen jagt uden hund. En hund til graven - og en hund til det grove.
De 90 % foregår enten som gravjagt eller under drivjagt - tror jeg. De resterende cirka 10 % (tror jeg) foregår som anstandsjagt og/eller pürsch med riffel.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 20-04-13 15:44

Hej Sigfrid.

Jeg kan kun tilslutte mig Tonganeserens beskrivelser af rævejagten i det sønderjyske og samtidig fortælle, at når man skal skyde et stykke vildt, så foregår tingene ofte så hurtigt at man desværre ikke er omhyggelig nok med skudafgivelse og det sker for alle jægere uden undtagelser ! Derfor er det bydende nødvendigt med gode afrettede hunde til at "udrede" jægernes "uheld" og i de sekvenser vi ser på filmen, foregår tingene eksemplarisk - altså godt hundearbejde ! Der ligger adskillige timers arbejde bag dressuren for at opnå gode resultater, men de fleste jægere gør en ihærdig indsats for at opnå det sublime og det skal alle jægere være taknemmelige for, at nogen "gider" at gøre det arbejde! Personligt er jeg mere interesseret i godt hundearbejde end selve dét at skyde - men sådan er vi jo så forskellige.
Når vi vil slå ihjel, har vi også en forbandet pligt til at gøre det hurtigt og så smertefrit for dyret som muligt og det forsøger danske jægere efter bedste evner !
ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-04-13 18:25

Og der har du ganske ret - kære ØV4. Sådan er det også gået med mig - her på falderebet. Bare det at se min Münsterländer tage stand og pejle sig ind på kokken, er så smukt, at jeg savner ord. At kokken så efterfølgende må "bide" i græsset, er så en naturlig afslutning.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-04-13 19:48

He, he! Får et skide skægt billede på nethinden af Ballehoffs hund tage stand for en flygtende anskudt ræv.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-04-13 20:31

Altså - kære Sigfrid:

Man afstemmer sin jagt med den hund, man råder over. Min Münsterländer er ferm til at "stå" for fuglevildt, glimrende apportør og eftersøger med usvigelig sikkerhed nedlagt vildt. De rådyr jeg nedlægger falder alle for en enkelt kugle, og jeg plejer at slæbe dyret lidt væk, for derefter at lade hunden søge det. Den skal også have lidt spænding i hverdagen.
Dertil kommer, at den er rigtig god til at hetze en anskudt hare - og aflive den. Det så jeg en dag, da min søn ikke fik dødskudt haren.
Derimod er jeg ikke sikker på, at hunden kan håndtere en ræv på tilfredsstillende måde. Derfor pürsches der til ræv med riffel. I modsætning til en anden "kendt" jæger i det midtjyske, sætter jeg en maksimumafstand til 80 meter - eller kortere. Sådan en ræv fylder ikke meget i landskabet.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-04-13 23:10

Næh! Min rubanker REX kunne det hele. Da den gik i sit sjette år blev den dog en smule for ivrig. Den bed først postbudet, derpå borgmesteren og endelig en københavner på cykel i nærheden af Højer. Den måtte lade livet, og jeg måtte til den igen - med rubankeren KING. Den nåede kun de fem år, da den blev påkørt af lokalbanens lokomotiv, mens den var i færd med at bedække gårejer Thomsens tæve. De døde begge i knaldet.
I ruhår (rubanken) har man hunden til det hele, men den mangler det yndelige jeg har fundet i Münsterländeren.
Den tænder helt vildt på ræv, men spørgsmålet er, om den kan fuldføre fangst tilpas effektivt, hvis der bliver afgivet et uheldigt skud.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 21-04-13 09:16

De fleste hunde af en vis størrelse/hurtighed, kan "stille" en på-skudt ræv, altså få ræven stoppet i dens flugt, således at man kan nå op til dem, få hunden kaldt på plads, og afgive den nødvendige fangstskud til ræven.
Det er et fåtal af større hunde som vil arbejde med ræv, så Højer drengene har en effektiv en af slagsen.
Det bliver aldrig opklaret hvor effektivt det afgivne skud var, da hundene er så hurtige på ræven, og i grunden er det ligegyldigt for hele jagtsituationen blev løst på glimrende vis. Jeg er helt på den rene med, at BalleKnalderen ingen begreb har om almen menneskelig omgang og ditto med landets love, men det lille halmstrå som hedder godt hundearbejde, troede jeg på, han kunne genkende, oven i købet på film, men nej heller ikke her var der gevinst, men det kræver selvfølgelig også, at man ved hvad godt hundearbejde er

Har hørt, at BalleKnalderen har søgt om tilskud til solardækkener til hans hunde, for at spare på de dyre batteri regninger. Hunden skal omdøbes til Wolt det rimer lidt på Trold i BalleKnalderens forfatterhjerne, men af af dem som kender BalleKnalderen bedre, mener den skal hedde Ampere, det rimer bedre på " ham den sære" over Gudhjem.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-04-13 11:00

Ja, hvad skulle vi gøre uden KnaldBalle - verden ville være lidt fattigere !!!!

ØV4
Multi-X³

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 200 point
Dato : 21-04-13 13:30

Fra BW`s indlæg citeres nedenstående:

"men det lille halmstrå som hedder godt hundearbejde, troede jeg på, han kunne genkende, oven i købet på film, men nej heller ikke her var der gevinst, men det kræver selvfølgelig også, at man ved hvad godt hundearbejde er".

Godt ramt - BW. Jeg har undertiden spekuleret over, hvordan man egentlig skulle formulere "sagens kerne". Din formulering dækker fuldstændigt over problemets kerne.

KnaldBalle ved faktisk ikke hvad godt hundearbejde er. For ham er det optimale åbenbart at se en Münsterländer tage stand for en forvirret, skræmt hjemmerullet vagtel. Men hvad pokker, den skal jo kun bruges til at se godt ud på HÆ`s fotografier - hunden altså.

Men nu findes der faktisk jægere derude som driver seriøs jagt, og de har brug for mere - end det KnaldBalles hund kan præstere - og det forstår fjolset ikke.

Og nu går turen til reviret. Dejlig dag - i øvrigt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 21-04-13 15:17

Citat
"sagens kerne"
, Jahhhhhhh Tonga du har ganske ret, men hvor finder man "kerneskuddet", når man arbejder med tvekønnet gopler mm??

Mvh
BW

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 21-04-13 16:41

Tak for svaret Tonganeseren.
Så blev jeg meget klogere på den rævejagt,så tak for alle svarene.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-04-13 20:17

Selv tak - kære Sigfrid.
Ræven er et ædelt rovdyr, og der skal være plads til den i faunaen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-04-13 20:20

Kære BW.

Gopler? Næh - igler.

Mvh.
Tonganeseren