/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mystiske reaktioner på bilannonce?
Fra : cristian2
Vist : 528 gange
60 point
Dato : 18-04-13 13:42

Min Peugeot 309, 1,4 fra '92 kan ikke mere. Den kører stadig, men skal synes i maj og bremserne skal laves, én støddæmper sidder fast, der er revne nederst i frontruden (dog uden for synsfelt og den er gået gennem syn med denne skade 2 gange). Men: "Det kan ikke svare sig at reparere på den", sagde en ven/tidligere mekaniker, da vi havde den oppe på liften.

Jeg overvejede at køre den til en ophugger og få cirka 1.500 kr. (?) for den. Men inden ville jeg lige prøve at sætte den på nettet. Jeg kunne se, at der lå biler, som skulle synes til salg for ned til 2.000 kr. Derfor satte jeg min i DBA til 2.400 kr. Men mindre end ét minut efter kimede begge telefoner. Folk var ellevilde og overbød hinanden. Jeg skyndte mig at flå den af nettet igen, for lige at få vejret og finde ud af, hvad det handler om.

1. Er der tale om "falske" priser på nettet, så gamle biler i virkeligheden sælges dyrere, når man ringer på dem (dvs. prisniveauet er for lavt og dermed misvisende i Den Blå Avis)?
2. Én sagde at der netop var kommet nye regler mht. revner i forruder, så man ikke kan få dem synet, selvom revnen ikke er inden for synsfeltet. Alligevel ville han gerne købe bilen lige med det samme og ville gerne give 2.700 kr.??? - hvad handler det mon om?
3. Én snakkede om, at der helst ikke skulle være plader på, hvis han købte den. Hvad handler det om?
4. Er der andet jeg skal være opmærksom på, når jeg sælger min gamle bil - forsikringsmæssigt og mht. køb/salgs-aftale og lignende?

Mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-04-13 13:54

Vil nogen købe den uden plader skal den vel bare bruges til reservedele.

Bilen har jo også en pris der betyder at en kontanthjælpsmodtager må beholde den, og samtidig kan spare kaskoen.............en såkaldt "ghettojaguar"

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 18-04-13 13:55

det er noget med at staten udbataler en del af registreringsafgiften tilbage
når biler føres UD af landet,... muligvis også en del moms,
de nærmere omstændigheder kender jeg ikke helt,

men 'fænomenet' har været kendt i en del år,.. især for kassevogne,

så der altså ikke nødvendigvis noget 'mystisk' ved at man vil betale mere end bilen er værd,
det svarer i princippet til ophuggerprisen i DK.

bare sørg for at få dine penge i 'KONTANTER',...
ikke noget med 'gummi'-checks eller tvivlsomme 'pengeoverførsler',..............

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 70 point
Dato : 18-04-13 14:01

- det omvendte foregår når der importeres biler fra udlandet,
så bliver der pålagt DANSK afgift,.. efter helt bestemte satser.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1971439

omtrent de samme penge kan ejeren få tilbage når bilen føres UD af landet,
(cirka,.......

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-04-13 14:39

sæt prisen op til det dobbelte og se hvad der sker.
du kan jo altid sætte prisen lidt ned igen, men det er da en fornuftig situation at stå i for dig.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-04-13 15:09

Jeg ville da have solgt med det samme, -det er noget andet når det er nogle der vil sende en check, og beløbet er større end aftalt, og du skal til at tilbagebetale, så er der bedrageri med i det.
Er du tilfreds, -så sælg med det samme.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-04-13 15:30

Det var jo en dejlig og fornuftig bil, da den var ny, så hvis den ikke er"rådden i bunden" rammer luffe nok plet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-04-13 16:43

At sælge med plader kan være lidt risikabelt.
Vedkommende kan køre i dit navn et stykke tid og bruge den til meget sjovt.....eks bezintyveri.
Så længe den står i dit navn er du også ejer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-04-13 19:48

Citat
Vedkommende kan køre i dit navn et stykke tid og bruge den til meget sjovt.....eks bezintyveri.
Så længe den står i dit navn er du også ejer.

Der er noget der hedder forsikringsbevis, og er det medbragt ved salg kan sælger aldrig få skyld.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 19-04-13 00:38

Nu kan du gå ind på SKAT`s hjemmeside og omregistrere bilen ved salg, og dermed sikre dig, at du ikke hæfter for p bøder og andre " sjove " oplevelser.
Hvis du sælger bilen uden plader er det eneste du bør foretage dig, at få den behørigt afmeldt. Det koster et gebyr de fleste steder, men næppe en formue ?
Har du undersøgt hvad skrotpræmien er i dit nærområde ?
Det er korrekt, at synshallerne har fået skærpet kravene til frontruder, så selv et ubetydeligt stenslag vil medføre krav om ny rude og omsyn. Det er vist nok noget med kørsel i udlandet hvor f.eks. Tyskland har langt skrappere krav og der kan blive en masse bøvl.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 01-05-13 10:13

Tak for svaret EA_HS.